Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Einar Gelius

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-10, 00:08   #141
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Jess. Her skal ungene oppdras i den ateistiske nihilismens ånd. Eneste vi tilber her i huset er Richard Dawkins og Nietzsche

Kan bli en utfordring når omgivelsene etterhvert avkrever en religiøs identitet.

Gammel 26-11-10, 00:25   #142
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Kan bli en utfordring når omgivelsene etterhvert avkrever en religiøs identitet.

Jeg tror ikke det blir et problem. Det er allerede vanlig i Norge både å ikke ha noen veldig "religiøs" religiøs identitet og å ha det (bare det at vi har et begrep som heter "personlig kristen" illustrerer jo det ganske godt).

Gammel 26-11-10, 00:30   #143
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Da får de nøye seg med et ikke-religiøst svar. Identitet har vi. Etikk, moral, livvssyn, gangsyn, tradisjoner, kultur, ideologi, filosofi og forestillinger også. De bare bygger på andre ting enn religion. Hvis omgivelsene ikke takler det så får vi lære dem det.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 26-11-10 kl 08:05.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 02:05   #144
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Hvaforno!?!

Gammel 26-11-10, 14:25   #145
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Men et RUNGENDE JA til å skille kirke og stat herfra.

Et rungende ja herfra og.

Gammel 27-11-10, 00:04   #146
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Da får de nøye seg med et ikke-religiøst svar. Identitet har vi. Etikk, moral, livvssyn, gangsyn, tradisjoner, kultur, ideologi, filosofi og forestillinger også. De bare bygger på andre ting enn religion. Hvis omgivelsene ikke takler det så får vi lære dem det.

Hvem skal lære dem det? Barna våre, som møter klassekameratene på vei til koranskole på lørdagene?

Ateisme, det å ikke ha en gud, er utenkelig i de kretser. For å unngå stigma velger barn av ateister å kalle seg kristne eller underkaste seg profeten. Til og med jøder er bedre enn ateister. Jøder har en gud, da kan man forholde seg til dem i et fiendeforhold. Din verdi som menneske evalueres slik, 1. muslim, retttroende, 2. religiøs, vantro 3. gudeløs, paria

Gammel 27-11-10, 00:55   #147
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Hvem skal lære dem det? Barna våre, som møter klassekameratene på vei til koranskole på lørdagene?

Ateisme, det å ikke ha en gud, er utenkelig i de kretser. For å unngå stigma velger barn av ateister å kalle seg kristne eller underkaste seg profeten. Til og med jøder er bedre enn ateister. Jøder har en gud, da kan man forholde seg til dem i et fiendeforhold. Din verdi som menneske evalueres slik, 1. muslim, retttroende, 2. religiøs, vantro 3. gudeløs, paria

Allow me to reiterate: Hvaforno?!

Hvilke omgivelser er det du snakker om?

Gammel 27-11-10, 01:29   #148
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Heh?!
Mener du at vår etikk,moral, livssyn, gangsyn, tradisjoner, kultur, ideologi, filosofi og forestillinger bygger på noe annet enn kristen tro?
I beg to differ.
Vi har da tross alt hatt noe som likner på en kirke i regi av konge/stat de siste 1000 år eller deromkring. At det ikke nødvendigvis var kirken som fant opp begrepene etikk og moral, har lite å si all den tid den normative forståelse i det norske samfunn har vokst frem gjennom nettopp den kristne tradisjon og lære.
Greit nok at det norske samfunn de siste 50 år har blitt voldsomt sekularisert, men helt historieløse behøver vi vel ikke å være?

Gammel 27-11-10, 01:35   #149
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Greit nok at det norske samfunn de siste 50 år har blitt voldsomt sekularisert, men helt historieløse behøver vi vel ikke å være?

Hele poenget er nettopp at vi har blitt sekulariserte. Og det er godt mulig at Max Weber har rett i at den protestantiske etikk har mye av "æren" for europas suksess. Så historieløse skal vi absolutt ikke være, men det er ikke det samme som å si at identiteten absolutt må være knyttet opp mot en eller annen religion.

Gammel 27-11-10, 01:41   #150
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hele poenget er nettopp at vi har blitt sekulariserte. Og det er godt mulig at Max Weber har rett i at den protestantiske etikk har mye av "æren" for europas suksess. Så historieløse skal vi absolutt ikke være, men det er ikke det samme som å si at identiteten absolutt må være knyttet opp mot en eller annen religion.

Nei, det kan jeg være enig i. Men jeg leser svaret fra Ulvefar dithen at identitet ikke har noe som helst med religion å gjøre. Og der er jeg dypt uenig.
Om vi vil det eller ei, har vi vokst opp i en kristen tradisjon. Alle(!) som har vokst opp i Norge på 70-80-90-tallet.
Man/noen kan godt strebe etter å frigjøre seg fra slikt. Men å fornekte det blir for dumt.

Gammel 27-11-10, 01:55   #151
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Standard

Nei, det kan jeg være enig i. Men jeg leser svaret fra Ulvefar dithen at identitet ikke har noe som helst med religion å gjøre. Og der er jeg dypt uenig.
Om vi vil det eller ei, har vi vokst opp i en kristen tradisjon. Alle(!) som har vokst opp i Norge på 70-80-90-tallet.
Man/noen kan godt strebe etter å frigjøre seg fra slikt. Men å fornekte det blir for dumt.

Høres ut som en passe grei midt-på-treet kompromiss vi alle kan være passe uenig i. Omtrent som statskirka og sosialdemokratiet

Men jo, jeg er vel delvis enig. Vår identitet er nok basert på den religion vi har blitt utsatt for opp gjennom generasjonene. Skal ikke benekte det, men jeg vil nok definitivt strebe etter frigjøring.

Gammel 27-11-10, 02:43   #152
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Allow me to reiterate: Hvaforno?!

Hvilke omgivelser er det du snakker om?

Hei. min godeste Thomas 1977, så ikke at du var Tjommse basert før nå. Så jeg får bare be deg vente en 20 år til, hvis jeg fremdelses lever kan du sende meg en tilsatandsrapport fra Samelands møte med islam.....

Gammel 27-11-10, 12:15   #153
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

(…)Men jeg leser svaret fra Ulvefar dithen at identitet ikke har noe som helst med religion å gjøre. Og der er jeg dypt uenig. (...) Man/noen kan godt strebe etter å frigjøre seg fra slikt. Men å fornekte det blir for dumt.

Da har du lest meg fullstendig feil. Det jeg sa var at min identitet ikke er som kristen. Det kan den jo ikke være, all den tid jeg ikke er det? Men jeg mener å ha en identitet selv om jeg ikke er religiøs. Selvsagt vet jeg at kulturen jeg har vokst opp i er formet av, blant annet, kristendommen.

Innlegget du refererer var et svar til Brutus, som til at jeg oppdro barna mine ikke-religiøst, sa:

I den sammenhengen mener jeg fortsatt at jeg faktisk ikke trenger å velge meg en religion for å ha identitet, etikk, moral osv. Hvorfor skulle jeg det? Må jeg velge lag?
Det dere sier får meg til å minnes en tragisk gammel vits fra nord-Irland:
En mann blir stoppet av en gjeng andre menn med balltre som spør truende: "Er du katolikk eller protestant?"
"Jeg er ateist" svarer han.
"Men er du protestantisk ateist eller katolsk ateist?"

Er det slik at dere mener det bør være kristne ateister og muslimske ateister?

Hva i himmelens navn er det du fabler om? Kan ikke ungene mine lære om religion, etikk, moral, osv fra andre enn prester? Til info så har da vitterlig ikke de monopol på verken moral eller kunnskap om religion og livssyn.

Nyanser er ikke din greie, hva Brutus? Jeg kan ikke unngå å bli litt fornærma på veiene av mine muslimske venner og kolleger som later til å forholde seg til meg som menneske til tross for min ateisme. Godt jeg har din innsikt i hvordan De Andre tenker. Du er ikke tilfeldigvis den gamle presten min, som fortalte oss under en kaffepause at alle verdens Muhammedanere tilba demonen Allach? Og hva så? Skal jeg be ungene mine kalle seg kristne for å ikke bli trakassert av de av muslimene de møter som måtte tenke slik? Hva er det (bortsett fra litt generell drittslenging om muslimer) du egentlig prøver å si?

Sist redigert av Ulvefar : 27-11-10 kl 12:21.
Gammel 27-11-10, 13:30   #154
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Da har du lest meg fullstendig feil. Det jeg sa var at min identitet ikke er som kristen. Det kan den jo ikke være, all den tid jeg ikke er det? Men jeg mener å ha en identitet selv om jeg ikke er religiøs. Selvsagt vet jeg at kulturen jeg har vokst opp i er formet av, blant annet, kristendommen.

Innlegget du refererer var et svar til Brutus, som til at jeg oppdro barna mine ikke-religiøst, sa:

I den sammenhengen mener jeg fortsatt at jeg faktisk ikke trenger å velge meg en religion for å ha identitet, etikk, moral osv. Hvorfor skulle jeg det? Må jeg velge lag?
Det dere sier får meg til å minnes en tragisk gammel vits fra nord-Irland:
En mann blir stoppet av en gjeng andre menn med balltre som spør truende: "Er du katolikk eller protestant?"
"Jeg er ateist" svarer han.
"Men er du protestantisk ateist eller katolsk ateist?"

Er det slik at dere mener det bør være kristne ateister og muslimske ateister?

Hva i himmelens navn er det du fabler om? Kan ikke ungene mine lære om religion, etikk, moral, osv fra andre enn prester? Til info så har da vitterlig ikke de monopol på verken moral eller kunnskap om religion og livssyn.

Nyanser er ikke din greie, hva Brutus? Jeg kan ikke unngå å bli litt fornærma på veiene av mine muslimske venner og kolleger som later til å forholde seg til meg som menneske til tross for min ateisme. Godt jeg har din innsikt i hvordan De Andre tenker. Du er ikke tilfeldigvis den gamle presten min, som fortalte oss under en kaffepause at alle verdens Muhammedanere tilba demonen Allach? Og hva så? Skal jeg be ungene mine kalle seg kristne for å ikke bli trakassert av de av muslimene de møter som måtte tenke slik? Hva er det (bortsett fra litt generell drittslenging om muslimer) du egentlig prøver å si?

Du trenger vel ikke gjøre noe. Ungene vil orientere seg på egen hånd når de blir gamle nok. Hvis det oppleves som ubehagelig å bli konfrontert med livssyn, så viser det seg at mange ikler seg symboler. Det blir respektert. Dette var nå en digresjon i forhold til ønsket om å gi barna sine en sunn og toleransefremmende human etisk oppdragelse. Selv er jeg gudeløs og fornøyd med det. Men ser med uro på at det kan bli problematisk for de små i fremtiden. Av og til har demonene rett, ulvefar.

Gammel 27-11-10, 16:36   #155
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Standard

Hei. min godeste Thomas 1977, så ikke at du var Tjommse basert før nå. Så jeg får bare be deg vente en 20 år til, hvis jeg fremdelses lever kan du sende meg en tilsatandsrapport fra Samelands møte med islam.....

Den er grei.

(egentlig ikke, men jeg skjønner ikke hvor denne paranoiaen kommer fra så jeg gidder ikke diskutere dette lengre)

Gammel 27-11-10, 18:24   #156
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pst, Thomas: Velkommen til Brutus univers.

Gammel 27-11-10, 19:45   #157
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Du trenger vel ikke gjøre noe. Ungene vil orientere seg på egen hånd når de blir gamle nok. Hvis det oppleves som ubehagelig å bli konfrontert med livssyn, så viser det seg at mange ikler seg symboler. Det blir respektert. Dette var nå en digresjon i forhold til ønsket om å gi barna sine en sunn og toleransefremmende human etisk oppdragelse. Selv er jeg gudeløs og fornøyd med det. Men ser med uro på at det kan bli problematisk for de små i fremtiden. Av og til har demonene rett, ulvefar.

Gir dette innlegget noen mening i det hele tatt? Jeg aner i alle fall ikke hva du prøver å si. Kan det du vil si sies konsist og i klartekst, eller skal vi bare avrunde her?

Gammel 27-11-10, 20:09   #158
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer virkelig på hvor Brutus bor jeg, siden dette tydeligvis er så problematisk for ham.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 20:12   #159
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lurer virkelig på hvor Brutus bor jeg, siden dette tydeligvis er så problematisk for ham.

Teheran?

Gammel 27-11-10, 20:19   #160
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han ønsker å fremstille det slik i allefall. Selv heller jeg mot et helhvitt nabolag i tja, Brummundalen, f.eks. Evt. er Brutus han snåle KrF-politikeren på Stovner som ønsker klassene inndelt etter etnisitet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.