Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pynte til jul

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-10, 09:41   #101
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pynte til jul ...

Til 1. søndag i advent finner vi frem adventsstjerne og adventsstaker til vinduene, adventskalendere og lysbrett med fire hvite adventslys. I tillegg kjøper jeg inn litt hvite juleblomster (amaryllis og svibel). På kjøkkenet tar jeg fram servietter i rødt og hvitt og frokostserviset med julemotiv

Resten av julepynten kommer fra 22. des og juletreet 23. des. Pynter med mest hvitt og litt rødt. Pynten består stort sett av lys, blomster og hjerter

Vasking (god gammeldags storrengjøring) tar jeg i november og det meste av julegaver kjøpes også før 1. des. Desember brukes til baking, innpakking av julegaver, skriving av julekort og diverse avslutninger/julearrangement

Åhh som jeg gleder meg! Desember er en fantastisk måned!

Gammel 15-11-10, 10:41   #102
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Pynter til advent, hvilket vil si adventstake og etter hvert julekalendre. Trolig også noe lys i "gilde" farger ute, etter lillebrors ønske. Ellers julepyntes det lille julaften, og det forsvinner igjen rett over nyttår.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 10:44   #103
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg finner fram julepynten og begynner å pynte til jul på lille juleaften. :sta motstander av alt-for-tidlig-julen: Bare julekalender i advent.

Sist redigert av Acsa : 15-11-10 kl 10:51.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:18   #104
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Pynter med advendts stjerner lys osv. første søndag i advent. Så kommer julepynten sakte men sikkert fra ca 6. des. Juletreet pyntes lillejulaften.
Jeg hiver ikke ut jula før 20.dag jul.

Gammel 15-11-10, 12:25   #105
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjah. Definer pynte til jul. Det er ikke så lenge til jeg skifter til røde gardiner. Og så tar jeg frem kassen med julepynt 1. desember/1. søndag i advent. Og fra da av pynter jeg smått om senn, jeg har ikke egen adventspynt, det er en felles advent/julepakke hos meg. Juletreet pyntes en eller annen gang i uka før jul. Julebakst kan jeg fint begynne med i slutten av november hvis jeg har tid, men ofte blir det også i desember. Julegaver har jeg begynt med for lenge siden.

Jeg har jul i desember. 3. januar er det slutt. Men de røde gardinene får henge til det blir lysere ute, da skifter jeg til de sedvanlige hvite.

Gammel 15-11-10, 12:40   #106
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

Det meste kommer frem 23 desember og taes bort 1 januar.
Jula skal være kort, da blir den mye mer spesiell Kan ikke forstå hvordan folk som har jul i 2 - 3 mnd klarer å nyte jula for da varer jo den 1/4 av året.

Man har da ikke jul i 2-3mndr. selv om man pynter første søndag i advent.
Jeg elsker førjulstida og julaften, romjula er også kos, men 1.januar DA er jeg mettet på jul.
Det er sååå koselig å ha det julete i desember, ungene koser seg og vi alle får ordentlig julestemning!

Som andre her så gjør vi litt ekstra ut av lille julaften; pynter tre, legger på juleduk på spisestue og kjøkkenbordet, litt ekstra godt på bordet,
tenner kongerøkelse og så setter vi ut grøt og rød saft til nissen, ser julefilm.

Kan ikke skjønne at jula skulle bli noe mer spesiell om vi ventet med pyntingen....(heller motsatt)

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:42   #107
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Adventsstjerne og adv. stake kommer opp første helga i advent. Resten litt etterhvert. I år reiser vi til syden 1. juledag, så jeg pynter nok litt tidligere enn jeg pleier tenker jeg.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 13:27   #108
Curly

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Man har da ikke jul i 2-3mndr. selv om man pynter første søndag i advent.
Jeg elsker førjulstida og julaften, romjula er også kos, men 1.januar DA er jeg mettet på jul.
Det er sååå koselig å ha det julete i desember, ungene koser seg og vi alle får ordentlig julestemning!

Som andre her så gjør vi litt ekstra ut av lille julaften; pynter tre, legger på juleduk på spisestue og kjøkkenbordet, litt ekstra godt på bordet,
tenner kongerøkelse og så setter vi ut grøt og rød saft til nissen, ser julefilm.

Kan ikke skjønne at jula skulle bli noe mer spesiell om vi ventet med pyntingen....(heller motsatt)

Jeg tenker da på de som pynter fra 1 søndag i advent til langt ut i januar.
Jeg pynter da selvfølgelig i advent jeg også. Har fram stjerner, adventslys og adventsduker. Men massevis av nisser og sånn venter vi med

Gammel 15-11-10, 16:36   #109
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Pff, pynte til advent eller pynte til jul. Stort sett går det ut på å stase opp huset mens man venter på pakkedagen. Jeg ser ikke den største forskjellen.

Og folk som pynter og feirer i et par måneder nyter det vel sannsynligvis helt fint, hvis ikke hadde de vel ikke gjort det?

Gammel 15-11-10, 19:19   #110
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Og folk som pynter og feirer i et par måneder nyter det vel sannsynligvis helt fint, hvis ikke hadde de vel ikke gjort det?

Enig. Man hadde jo aldri pyntet såpass tidlig og lenge om man ikke hadde likt det, så da er det jo ikke noe issue?

Jeg hiver jo ut alt ca. 1. januar for da er det nytt år og ny frisk, synes det passer best. Men jeg pynter 1. søndag i advent og går rundt hele året og gleder meg til den dagen, det er helt fantastisk! Og jeg blir ikke lei, ser ingen grunn til at jeg skulle bli det. Jeg synes det høres litt trist ut å bare ha julepynten oppe i en uke slik noen har, men igjen - de liker det jo sånn, så.

Gammel 15-11-10, 20:04   #111
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her kommer adventsstjernene og adventsstake frem til første adventshelga. Resten av jula blir ikke satt frem før lille julaften og julaften. Pakkes ned igjen i løpet av første januaruka.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 20:06   #112
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg eier forresten kun en eneste nisse, den settes noe motvillig frem da jeg egentlig synes den er grisestygg, men vi har fått den i gave av et familiemedlem så da føler jeg at vi nesten må ha den frem. Den er gjenstand for mye latter da!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 17:12   #113
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Shit. I dag er det ei uke til advent. Jeg er på etterskudd tror jeg. Mente jeg hadde så utrolig god til på meg.
Her må visst vaskefilla svinges skikkelig hele uka om jeg skal i boks til helga.
Åssen skjedde egentlig dette da?

Gammel 21-11-10, 18:07   #114
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For meg er desember advent og ventetid. Då er det stjerna i vindauga, stake, lys og fargane lilla og sølv. Eg synest det er litt synd at advent på ein måte drukner i jul, siden advent er ei fin tid.
Normalt sett pynter eg til jul lillejulafta og så står ungane opp til ferdig pynta tre på julafta.

Gammel 21-11-10, 18:10   #115
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Advent for meg er en mye finere tid med julepyntet hus, men det er jo en "smakssak". Jeg hadde jo overhodet ikke pyntet tidlig om jeg ikke hadde likt det.

På søndag braker det løs! Først er det adventsfrokost (julefrokost for meg, fnis), til middag blir det pinnekjøtt og riskrem med mandel i til dessert. Så skal vi ned på skolen til eldste og se på julegrantenninga og gå i fakkeltog rundt i området her mens korpset spiller julemusikk. Så er det hjem og pynte.

Gammel 21-11-10, 18:23   #116
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi pynter til advent rundt 1. adventssøndag. Ikke så overveldende mye, men litt pynt er alltid koselig. Så kommer julepynten fram lillejulaften, og blir værende til 20 dag jul.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 19:41   #117
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Advendtstaken og de broderte kalenderne og advendtstjernene kommer fram 1 søndag i advendt. Annenhver jul kommer pynten fram 23 desember og annenhver jul, som i år, kommer pynten fram ca 18. (snuppa reiser til pappaen sin den 20. desember annenhver jul.)
Gardiner og duker kommer ofte en helg midt i desember.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 20:14   #118
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Advent for meg er en mye finere tid med julepyntet hus, men det er jo en "smakssak". Jeg hadde jo overhodet ikke pyntet tidlig om jeg ikke hadde likt det.

På søndag braker det løs! Først er det adventsfrokost (julefrokost for meg, fnis), til middag blir det pinnekjøtt og riskrem med mandel i til dessert. Så skal vi ned på skolen til eldste og se på julegrantenninga og gå i fakkeltog rundt i området her mens korpset spiller julemusikk. Så er det hjem og pynte.

Nei og nei, Iset! Spiser du pinnekjøtt også før jul? Man skal jo ikke spise pinnekjøtt før juleaften (til nød på julebord, men bare fordi man "må"), for når den deilige pinnekjøttlukta sprer seg i hele huset er jo det tegnet på at nå er det endelig jul!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 20:26   #119
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Nei og nei, Iset! Spiser du pinnekjøtt også før jul? Man skal jo ikke spise pinnekjøtt før juleaften (til nød på julebord, men bare fordi man "må"), for når den deilige pinnekjøttlukta sprer seg i hele huset er jo det tegnet på at nå er det endelig jul!

Næsj da. Vi hadde pinnekjøtt for tre uker siden vi. Måtte teste det ut.
Men her er det ribbe på julaften altså, desverre. Ville mye heller hatt pinnekjøtt.

Gammel 21-11-10, 21:48   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Jeg får jo ikke ha pinnekjøtt på julaften i år, vi skal feire hos svigers og de spiser RIBBE, pføy! Vi feirer hos oss annenhvert år og da er det selvfølgelig pinnekjøtt, noe annet skulle tatt seg ut.

Men jeg elsker pinnekjøtt og vil ikke bare ha det 1 dag i julen, så jeg tyvstarter litt. Men jeg venter alltid til tidligst 1. søndag i advent. Hvis jeg klarer det.

Sist redigert av Dixie Diner : 21-11-10 kl 21:54. Årsak: Hadde jo aldri i livet takket nei til pinnekjøtt om jeg ble tilbudt det nå.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.