Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8 timers makstid i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-10, 21:20   #121
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 timers makstid i barnehagen

Og om så foreldrene sier til oss ansatte at i dag skal Per og Kari være i barnehagen fordi mamma har lyst på en skikkelig shoppingtur?

Mon tro om ikke Per og Kari syns det er gøyere i barnehagen enn på shoppingtur med mamma? Og mulig mamma er en blidere og hyggligere mamma om hun en dag innimellom får ha fri bare for seg sjøl, uten barna rundt seg?

Jeg hadde en assistent en gang som sutret og bar seg fordi et søskenpar var i barnehagen en dag han visste mor hadde fri fra jobb. Hvorfor visste han det? Jo, mor hadde fortalt at hun skulle hjem og sove. "Hallo - her slenger hun ungene i barnehagen for å dra hjem å sove!"

Javel? Kan hende var mor sliten og upplagt og trengte bruke denne fridagen på å hente seg inn?

Så jeg sier igjen, at med mindre vi har sterke mistanker til at det er en eller annen veldig kip grunn til at barna er i barnehagen mens foreldrene har fri, så har vi pokker ikke noe med det å gjøre.

(Og skulle jeg trodd på halvparten av hva barna forteller om sine foreldre, ja så hadde det virkelig stått dårlig til i de fleste hjem. For ikke å snakke om - hadde barnehagepersonalet trodd på alle historiene Guttungen har fortalt om meg opp gjennom årene, hadde jeg hatt barnevernet på døra forlengst, og det vel fortjent.)

Gammel 08-11-10, 21:34   #122
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke hvordan kulturen er i Kristiansand, det er tross alt en litt større by, men der jeg bodde i samme fylke et par år ble det sett på som ganske spesielt for kvinner å jobbe fullt med barn i barnehagealder. En slags blanding av egoistisk (fordi man lot det stakkars barnet være så lenge i barnehage) og synd på mor som måtte være så lenge borte fra barnet.

Det er ganske vanlig for kvinner i Kr.sand å jobbe redusert mens barna er små.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 22:27   #123
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage har 8,5 time som maks tid. jeg har faktisk ikke tenk over at det er uvanlig. Og det har aldri vært tema på noen av årsmøtene. Den er privat, så vi bestemmer jo selv. Jeg trodde det var sånn i alle barnehager jeg :naiv:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 23:04   #124
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo greit om det klaffer med arbeidstidene, men man skal jammen ikke ha lang reisevei før det blir et problem, når de fleste fulltidsjobber = 8 timers arbeidstid. Legg på rushtrafikk, og halleluja.

Gammel 08-11-10, 23:50   #125
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at mange av de som tenker "negativt" om foreldre som har barna i barnehagen selv om de av forskjellige grunner har fri er barnløse, eller kanskje har store barn. Jeg vet iallefall med meg selv at tankegangen har endret seg etter at jeg selv fikk barn, selv om jeg aldri har brukt mye energi på å irritere meg over at barn er i barnehagen selv om foreldrene er hjemme.

Gammel 08-11-10, 23:54   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg tror at mange av de som tenker "negativt" om foreldre som har barna i barnehagen selv om de av forskjellige grunner har fri er barnløse, eller kanskje har store barn. Jeg vet iallefall med meg selv at tankegangen har endret seg etter at jeg selv fikk barn, selv om jeg aldri har brukt mye energi på å irritere meg over at barn er i barnehagen selv om foreldrene er hjemme.

Det tror jeg du har rett i. Og nå mener jeg ikke at alle barnløse tenker sånn (bare så vi ikke plutselig får en stor diskusjon rundt akkurat dette *erfart*), men det er nok lettere å tenke sånn før man får barn og selv ser at de kanskje krever andre ting enn det man trodde på forhånd.

Det er sikkert utrolig mye mer hyggelig for en femåring å sitte inne med en sliten og kanskje fødselsdeprimert nybakt mamma, enn å være i barnehagen med vennene sine. Yeah right. Og noen ganger må man søke om barnehageplass for å i det hele tatt komme seg ut i arbeidslivet. Jeg gjorde det begge gangene, søkte om barnehageplass som hjemmeværende, fordi jeg ville ha barnet i barnehage før jeg fikk jobb. Dermed gikk jeg jo hjemme en liten stund siden man kanskje ikke får napp dagen etter at barnet er begynt i barnehagen. Og jeg har jo fri innimellom, da går minsten i barnehagen stort sett. Han sover bedre der (nekter å sove på dagtid hjemme), han elsker å leke med vennene sine og maser etter barnehagen om morgenen. Så HAN vil jo heller være der enn hjemme med en kjedelig Iset.

Gammel 09-11-10, 00:50   #127
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er egentlig litt spent på hva de har tenkt på når de har kommet med dette lovforslaget.
Ja, sånn utenom at mor skal være hjemme da......................

Når man er to så kan det hjelpe, men det krever litt fleksibilitet fra arbeidsgiver. Man må jo nødvedigvis ha litt andre arbeidstider en 8-16 ( i allefall må en av foreldrene ha det)
Er man alene derimot så må man jo redusere stillingen sin, og når man allerede har bare en inntekt er man litt mere sårbar på det området.

Gammel 09-11-10, 10:21   #128
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det tror jeg du har rett i. Og nå mener jeg ikke at alle barnløse tenker sånn (bare så vi ikke plutselig får en stor diskusjon rundt akkurat dette *erfart*), men det er nok lettere å tenke sånn før man får barn og selv ser at de kanskje krever andre ting enn det man trodde på forhånd.

Det er sikkert utrolig mye mer hyggelig for en femåring å sitte inne med en sliten og kanskje fødselsdeprimert nybakt mamma, enn å være i barnehagen med vennene sine. Yeah right. Og noen ganger må man søke om barnehageplass for å i det hele tatt komme seg ut i arbeidslivet. Jeg gjorde det begge gangene, søkte om barnehageplass som hjemmeværende, fordi jeg ville ha barnet i barnehage før jeg fikk jobb. Dermed gikk jeg jo hjemme en liten stund siden man kanskje ikke får napp dagen etter at barnet er begynt i barnehagen. Og jeg har jo fri innimellom, da går minsten i barnehagen stort sett. Han sover bedre der (nekter å sove på dagtid hjemme), han elsker å leke med vennene sine og maser etter barnehagen om morgenen. Så HAN vil jo heller være der enn hjemme med en kjedelig Iset.

Jeg er enig med deg. Jeg tror de fleste barn har godt av en dag fri i ny og ne, evt komme senere og kanskje hentet litt tidligere. Men jevnt over så har de aller fleste barn det veldig bra i barnehagen og får dekket alle sine behov der.

Jeg var hjemme med barna mine fra mai til august, og det var lange måneder for unger som er vant til å gå i barnehage og som spurte når de skulle begynne omtrent hver dag.

(Og jeg mener heller ikke at alle barnløse tenker "negativt", men at de finnes er det ingen tvil om)

Gammel 09-11-10, 10:22   #129
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og du regner med du får hele sannheten?

Du skal vite at noen av oss siler godt.

Joda, mange siler godt, men tro det eller ei, mange forteller også alt.

Gammel 09-11-10, 10:38   #130
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Jeg er sykmeldt for tiden og jeg har mine i barnehagen nesten hver dag, de har vel en fridag hver annen uke i snitt tenker jeg.
Jeg er sykmeldt pga hendene mine, håndeksem men likevel velger jeg å ha dem mye i bhg.
Minstemann på snart 2 år skriker fortsatt når jeg leverer, og han kommer fort "ut av det", dvs. at han får det ekstra tøft etter ferier osv. Han er en som trenger forutsigbarhet i hverdagen. Jeg sliter litt med samvittigheten min når jeg sitter her hjemme og de er i bhg, men jeg vet de har det bra der og jeg vet jo ikke når jeg skal i jobb igjen så da velger jeg å ha han der så det ikke skal bli så stor endring for han når jeg er i jobb igjen.

Mellomste på snart 5 stortrives i bhg og vil ikke hjem når jeg henter han. Han kjeder seg hjemme når det bare er han men det hender vi har en kosedag bare vi to.

Jeg synes foreldrene må bestemme selv om de benytter tilbudet eller ikke, de betaler jo for det og de fleste leverer vel litt seinere og henter tidligere hvis de har muligheten til det? Det gjør i alle fall jeg.

Gammel 09-11-10, 11:23   #131
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er ganske vanlig for kvinner i Kr.sand å jobbe redusert mens barna er små.

Jeg kjenner ingen av dem.

Gammel 09-11-10, 11:24   #132
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg er enig med deg. Jeg tror de fleste barn har godt av en dag fri i ny og ne, evt komme senere og kanskje hentet litt tidligere. Men jevnt over så har de aller fleste barn det veldig bra i barnehagen og får dekket alle sine behov der.

Ja, veldig lange dager pleier de nok ikke å ha uansett, de barna med hjemmeværende foreldre eller foreldre som har fri. Når jeg har vært hjemme (som feks. i dag) og minsten har vært i barnehagen, blir han levert kl. 9 (som er "kravet" for siste levering der) og hentet senest 15.30, avhengig av om jeg eller mannen henter. Og eldste kommer gjerne rett hjem fra skolen i stedet for å gå på SFO, men hun vil som regel være på SFO selv.
Det har hendt at jeg har hentet minsten rett etter at han har våknet fra luren sin, fordi jeg har savnet ham sånn, hehe. Koselig å ha muligheten til det.

Jeg har også barn som elsker barnehage/SFO og helst vil være der. Jeg savner å kunne ta spontane fridager med eldste da hun gikk i barnehagen, men ofte begynte hun allerede i 11-tiden å mase om å gå i barnehagen, så det var jo hyggelig.

Gammel 09-11-10, 12:04   #133
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Jeg bruker å få kjeft fra gullet hvis jeg kommer for tidlig og henter henne.

En dag var jeg høvelig sent ute og kom ikke fram før 10 minutt før stengetid. Hun så rart på meg og lurte på hvorfor jeg kom så tidlig og hentet henne

Gammel 09-11-10, 12:19   #134
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

For min gutt er det faste rutiner som gjelder.

Husker en gang vi leverte han sent (pga at vi var borte kvelden før og han kom sent i seng) Da ble det helt kaos for han, for de tingene som pleide å foregå når han kom i barnehagen var jo ferdig. Han var illsint for at de ikke skulle sitte rundt frokostbordet. Så de spurte pent om vi ikke kunne komme til vanlig tid igjen, selv om det betydde en lengre dag.

Nå jobber jeg stort sett hver eneste dag, de eneste gangene jeg har 'fri' er hvis jeg er syk eller det er planlegginsdag. I første tilfelle er jeg hjemme og ungene i barnehage / SFO, i andre tilfelle har jeg eller mannen fri sammen med dem.

Gammel 09-11-10, 12:56   #135
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg får som regel alltid spørsmål fra poden om hvorfor han må hjem NÅ og hvorfor jeg i det hele tatt kommer ...

Gammel 09-11-10, 12:57   #136
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En mamma jeg hadde i en barnehage en gang var skikkelig fortvilet - for hver gang hun kom for å hente, ropte ungen "nei," og løp motsatt vei.

Gammel 09-11-10, 13:03   #137
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Sånn er eldste også. Jeg gleder meg alltid til å hente henne, men hver gang er det "ååårh, sukk og stønn og dyster fortvilelse, kommer du nåå allerede?" når jeg henter henne på SFO. Minsten blir glad for å se meg når jeg henter ham i barnehagen, men jeg må ofte bruke lang tid på å få ham med meg hjem for han skal gjøre ditt og datt, vise meg det og det osv først.

Gammel 09-11-10, 13:07   #138
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Guttungen spurte meg så pent her en dag om jeg kunne hente ham tidlig på Sfo. "Kom klokka 15 da mamma, væææær så snill!"

Greit nok. Jeg kom klokka tre, og ble møtt av et grinete vesen som syntes jeg var totalt idiot som kom så tidlig. Hallo, han var travelt opptatt.

Gammel 09-11-10, 13:17   #139
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, mange siler godt, men tro det eller ei, mange forteller også alt.

Men altså, hva er poenget med å fortsette og understreke dette? Det er jo ingen som har sagt noe om at det ikke finnes foreldre forteller alt og litt til? Hele greia dreide seg om at man ikke alltid vet hva som er årsaken til at f.eks en foreldrer går hjem og sover, eller er hjemme av andre grunner når barna er i barnehagen. Eller at barna har lange dager. Det kan være av årsaker man ikke vet om, og som forelderen ikke ønsker å legge ut om.

Offentlig synsing om denne typen ting er svært uprofesjonelt. At man gjør det til en bekymringssak internt (hvis man føler det er grunn til bekymring selvsagt), og tar opp saken med de aktuelle foreldrene er en helt annen sak.

Gammel 09-11-10, 13:25   #140
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Guttungen spurte meg så pent her en dag om jeg kunne hente ham tidlig på Sfo. "Kom klokka 15 da mamma, væææær så snill!"

Greit nok. Jeg kom klokka tre, og ble møtt av et grinete vesen som syntes jeg var totalt idiot som kom så tidlig. Hallo, han var travelt opptatt.

Den kjenner jeg igjen ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.