|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagenJeg skjønner ikke helt hvor kommunen liksom skal spare penger på dette. De vil jo få færre skatteinntekter. Hvis ikke de har en skjult agenda om at forelde søker barna over i private barnehager så de kan legge ned kommunale og slik spare ansattes lønninger. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Shake it out!
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagenHer er ungene i barnehage fra 07 til 19, fra de er 6 uker gamle (fire for de som ikke er tatt med keisersnitt). Det er en naturlig følge av lengeden på permisjonen, arbeidsdagen (som for de fleste er 9 timer) og reisetiden (som for mange er opp mot en time hver vei). Å ha åpningstider som ikke tar dette inn over seg ville bo vært latterlig, om man skulle endret noe måtte det jo være jobbsituasjonen og permisjonsreglene.
|
|
|
#103 |
|
Dragedytteren
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagen
Og dermed ble jeg igjen minnet om hvor godt det er å bo i Norge, hvor noen har kjempet fram gode ordninger.
|
|
|
#104 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8 timers makstid i barnehagenDette må jo være 50-tallsfetisjismen til KrF som har slått ut i full blomst. De ser vel helst av kvinnfolka kommer seg inn på kjøkkenet igjen der de mener de hører hjemme.
|
|
|
#105 |
|
Dragedytteren
|
Det burde være noen stemmer å hente på det i Kristiansand, i det minste.
|
|
|
#106 |
|
Dragedytteren
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagenNå begynner de i Bergen også, mon tro om Krf har tenkt å foreslå det i hele landet?
|
|
|
#107 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8 timers makstid i barnehagenSå det ja, at de tenker på det her i byen også, dog står det at han som fremmer forslaget tidligere har snakket om 9 timer?
|
|
|
#108 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagenJa, på den ene siden snakkes det mye om at det er så mange på uførepensjon, det er så mange som er sykemeldte, kvinner bør ikke jobbe deltid osv osv, men på den andre siden skal det stikkes kjepper i hjulene på de som faktisk jobber 100 %. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: 8 timers makstid i barnehagenJeg føler for å påpeke at det finnes bydeler (i hvert fall én ...) i Oslo hvor en fulltidsplass i kommunal barnehage er på 42 timer per uke. Dette tilsvarer litt mer enn 8 timer og et kvarter per dag. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
Sv: 8 timers makstid i barnehagenJeg vil gjerne legge til i diskusjonen at det ikke er alle som Tenker Sitt om hvorfor foreldrene velger å sende barn i bhg når de selv er hjemme. De kan ha mange grunner vi hverken vet om eller har noe med.
|
|
|
#111 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg tenker heller ikke mitt. Foreldrene gjør det som passer best for deres situasjon. Og skulle det være grunn til bekymring, så får man heller ta det derifra.
|
|
|
|
#112 |
|
www.bomulls.no
|
|
|
|
#113 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagenAmen til Ullsokk sitt innlegg.
|
|
|
#114 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 8 timers makstid i barnehagenIgjen minner det om at de forsøker å tilnærme seg det svenske systemet, der barnehage i utgangspunktet er en behovsprøvd "avlastning" for de som er på jobb og som ikke skal brukes med mindre du overhodet ikke har mulighet til å se til barnet selv. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Mother of Dragons
|
Og det er jo jammen meg omdiskutert om det er til barnets beste. Vi har en fireåring nå og en baby på 7 mnd. Hadde vi bodd i Sverige så hadde fireåringen mistet plassen sin i barnehagen. Vi flyttet hit for noen måneder siden og fireåringen har akkurat fått kommet seg godt inn i miljøet i barnehagen. Det hadde vært helt forferdelig for ham om han ikke kunnet vært i barnehagen på et års tid nå, alle kameratene er jo der. Og så skulle kommet seg inn i miljøet igjen. Det hadde ikke vært det beste for ham i det hele tatt.
|
|
|
#116 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 8 timers makstid i barnehagenJa, barnehagekvalitet er en het potet i Sverige. Jeg synes ikke de har et system som gir barna det beste pedagogiske tilbudet. Tenk å bli storesøster eller bror og i tillegg straffes med å måtte gå hjemme med mor/ far, da man overhodet ikke er vant med det, men masse lek og opplegg med venner. Eller verre, en forelder mister jobben eller blir sykemeldt, ja så mister barnet deler av barnehageplassen også. Legen må uttale om man kan ha barnet hjemme eller ei, og det kan etterprøves av andre leger i systemet. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: 8 timers makstid i barnehagenSystemet i Sverige er jo helt håpløst. Ei jeg kjenner som bodde der fikk ikke jobb fordi hun ikke hadde barnehageplass, og barnehageplass kunne hun jo ikke få fordi hun ikke hadde jobb. Nå er dette noen år siden, så mulig det har endret seg noe.
|
|
|
|
#118 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er utrolig hva foreldre sier til oss ansatte |
|