Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8 timers makstid i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 22:17   #101
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 8 timers makstid i barnehagen

Jeg skjønner ikke helt hvor kommunen liksom skal spare penger på dette. De vil jo få færre skatteinntekter. Hvis ikke de har en skjult agenda om at forelde søker barna over i private barnehager så de kan legge ned kommunale og slik spare ansattes lønninger.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:43   #102
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er ungene i barnehage fra 07 til 19, fra de er 6 uker gamle (fire for de som ikke er tatt med keisersnitt). Det er en naturlig følge av lengeden på permisjonen, arbeidsdagen (som for de fleste er 9 timer) og reisetiden (som for mange er opp mot en time hver vei). Å ha åpningstider som ikke tar dette inn over seg ville bo vært latterlig, om man skulle endret noe måtte det jo være jobbsituasjonen og permisjonsreglene.

Men jeg forstår godt venninnen min som teller på knappene om deg er en hverda man føder inn i. Hun må dra hjemmenfra 0630 og er hjemme klokken 5. Fra en lærerjobb.

Gammel 04-11-10, 23:14   #103
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Her er ungene i barnehage fra 07 til 19, fra de er 6 uker gamle (fire for de som ikke er tatt med keisersnitt). Det er en naturlig følge av lengeden på permisjonen, arbeidsdagen (som for de fleste er 9 timer) og reisetiden (som for mange er opp mot en time hver vei). Å ha åpningstider som ikke tar dette inn over seg ville bo vært latterlig, om man skulle endret noe måtte det jo være jobbsituasjonen og permisjonsreglene.

Og dermed ble jeg igjen minnet om hvor godt det er å bo i Norge, hvor noen har kjempet fram gode ordninger.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 09:51   #104
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Dette må jo være 50-tallsfetisjismen til KrF som har slått ut i full blomst. De ser vel helst av kvinnfolka kommer seg inn på kjøkkenet igjen der de mener de hører hjemme.

Jeg syns forøvrig selv at det var kjip å la gullet være såpass lenge i barnehagen som hun var, men vi hadde ikke så voldsomt mye alternativ der og da. Og vil du at ungene skal tilbringe mindre tid i slike institusjoner så er jo dette helt feil ende å starte i.

Men hvem vet, kanskje Sv kommer på banen med 6-timers arbeidsdag igjen?

Gammel 05-11-10, 11:24   #105
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Men hvem vet, kanskje Sv kommer på banen med 6-timers arbeidsdag igjen?

Det burde være noen stemmer å hente på det i Kristiansand, i det minste.

Ville (nov. 07)
Gammel 05-11-10, 11:29   #106
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

begynner de i Bergen også, mon tro om Krf har tenkt å foreslå det i hele landet?

Ville (nov. 07)
Gammel 05-11-10, 11:31   #107
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Så det ja, at de tenker på det her i byen også, dog står det at han som fremmer forslaget tidligere har snakket om 9 timer?

vår barnehage har åpent i eksakt 9 timer, så om barn er der lenger enn 9 timer er de der utover åpningstidene, og det er jo en annen problemstilling....

Gammel 05-11-10, 18:28   #108
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, på den ene siden snakkes det mye om at det er så mange på uførepensjon, det er så mange som er sykemeldte, kvinner bør ikke jobbe deltid osv osv, men på den andre siden skal det stikkes kjepper i hjulene på de som faktisk jobber 100 %.

Dog er 9 timer bedre enn 8.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 21:17   #109
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg føler for å påpeke at det finnes bydeler (i hvert fall én ...) i Oslo hvor en fulltidsplass i kommunal barnehage er på 42 timer per uke. Dette tilsvarer litt mer enn 8 timer og et kvarter per dag.

Jeg kommenterte dette i et SU-møte, og fikk vite at dette er bestemt på bydelsnivå. Hvis noen familier trenger flere timer så må de få til en avtale med barnehagen.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 22:31   #110
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Jeg vil gjerne legge til i diskusjonen at det ikke er alle som Tenker Sitt om hvorfor foreldrene velger å sende barn i bhg når de selv er hjemme. De kan ha mange grunner vi hverken vet om eller har noe med.
Foreldrene på min avdeling forteller gjerne i farta at de er hjemme i dag så bare ring dit hvis det skulle være noe. Hvorfor de er hjemme er meg klinkende likegyldig. De betaler for ett tilbud som de selv bestemmer hvordan de vil benytte. Hadde jeg syntes synd på barna for at de er i barnehagen hadde jeg funnet meg ett annet yrke for det hadde vært for belastende å tenke på.
Er det en grunn til at barnet bør holdes hjemme eller ha kortere dager snakker vi med foreldrene og finner en løsning.

Gammel 05-11-10, 22:33   #111
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullsokk, her.

Jeg vil gjerne legge til i diskusjonen at det ikke er alle som Tenker Sitt om hvorfor foreldrene velger å sende barn i bhg når de selv er hjemme. De kan ha mange grunner vi hverken vet om eller har noe med.
Foreldrene på min avdeling forteller gjerne i farta at de er hjemme i dag så bare ring dit hvis det skulle være noe. Hvorfor de er hjemme er meg klinkende likegyldig. De betaler for ett tilbud som de selv bestemmer hvordan de vil benytte. Hadde jeg syntes synd på barna for at de er i barnehagen hadde jeg funnet meg ett annet yrke for det hadde vært for belastende å tenke på.
Er det en grunn til at barnet bør holdes hjemme eller ha kortere dager snakker vi med foreldrene og finner en løsning.

Jeg tenker heller ikke mitt. Foreldrene gjør det som passer best for deres situasjon. Og skulle det være grunn til bekymring, så får man heller ta det derifra.

Gammel 07-11-10, 19:04   #112
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article805638.ece

Gammel 07-11-10, 19:14   #113
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amen til Ullsokk sitt innlegg.

Foreldrene betaler for å ha barnet i barnehagen, og er i sin fulle rett til å la barnet være i barnehagen om de har fri en dag også, uten at vi som jobber i barnehagen trenger spekulere mer om hvorfor - med mindre vi mistenker at det er en kip greie bak, og da er det mat for å tas opp via rette kanaler, og ikke via sladder i korridorene.

Og jepp - jeg har latt gutta gå i barnehagen og tatt en fridag opptil flere ganger sjøl, uten å ha et fnugg av dårlig samittighet av den grunn.

Gammel 07-11-10, 19:46   #114
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen minner det om at de forsøker å tilnærme seg det svenske systemet, der barnehage i utgangspunktet er en behovsprøvd "avlastning" for de som er på jobb og som ikke skal brukes med mindre du overhodet ikke har mulighet til å se til barnet selv.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:06   #115
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Igjen minner det om at de forsøker å tilnærme seg det svenske systemet, der barnehage i utgangspunktet er en behovsprøvd "avlastning" for de som er på jobb og som ikke skal brukes med mindre du overhodet ikke har mulighet til å se til barnet selv.

Og det er jo jammen meg omdiskutert om det er til barnets beste. Vi har en fireåring nå og en baby på 7 mnd. Hadde vi bodd i Sverige så hadde fireåringen mistet plassen sin i barnehagen. Vi flyttet hit for noen måneder siden og fireåringen har akkurat fått kommet seg godt inn i miljøet i barnehagen. Det hadde vært helt forferdelig for ham om han ikke kunnet vært i barnehagen på et års tid nå, alle kameratene er jo der. Og så skulle kommet seg inn i miljøet igjen. Det hadde ikke vært det beste for ham i det hele tatt.

Gammel 08-11-10, 19:34   #116
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, barnehagekvalitet er en het potet i Sverige. Jeg synes ikke de har et system som gir barna det beste pedagogiske tilbudet. Tenk å bli storesøster eller bror og i tillegg straffes med å måtte gå hjemme med mor/ far, da man overhodet ikke er vant med det, men masse lek og opplegg med venner. Eller verre, en forelder mister jobben eller blir sykemeldt, ja så mister barnet deler av barnehageplassen også. Legen må uttale om man kan ha barnet hjemme eller ei, og det kan etterprøves av andre leger i systemet.
Det er vel bare det at slik klarer de å opprettholde full plass for "alle" og i tillegg sparer en haug med penger.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 19:38   #117
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Systemet i Sverige er jo helt håpløst. Ei jeg kjenner som bodde der fikk ikke jobb fordi hun ikke hadde barnehageplass, og barnehageplass kunne hun jo ikke få fordi hun ikke hadde jobb. Nå er dette noen år siden, så mulig det har endret seg noe.

Gammel 08-11-10, 21:07   #118
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hvordan vet man om foreldrene er sykemeldt, på AAP eller har andre grunner (f.eks helsemessige) for å levere barna i barnehagen selv om de selv er hjemme?

Det er utrolig hva foreldre sier til oss ansatte

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 21:09   #119
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Ja, og poenget var? Jeg viste til de foreldrene som ikke informerer barnehagen i detalj. At noen velger å brette ut sjela si og mere til overfor barnehagen er ikke relevant den settingen.

Gammel 08-11-10, 21:11   #120
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Og du regner med du får hele sannheten?

Du skal vite at noen av oss siler godt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.