|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#481 |
|
saftig
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
|
|
|
#482 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg har svart litt her og der i denne tråden, og føler veldig for å si noe mer sammenhengende om dette, for jeg ser at helheten av fragmentene mine ikke blir det jeg mener.
|
|
|
#484 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå fikk jeg nesten lyst til å rope hurra her. Kunnskap om gener og tilstander kan være et supert verktøy og jeg synes det er dumt når KJ og andre ser ut til å anta at tjukke folk ikke kan håndtere informasjon på en konstruktiv måte.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#485 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#486 |
|
Ekvilist
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg synes også at debatten blir veldig polarisert med svart/hvitt-tenkning, og er enig med Polyanna og Esme i mye. Alle som er såkalt sykelig overvektige har ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse eller psykisk sykdom. For meg blir begrepet "sykelig" som en konstatering også litt fremmed, jeg kjenner flere sykelig overvektige som har fine blodprøver, som ikke føler seg hemmet - og som knapt noen sinne har vært borte fra jobb. De har kanskje en betydelig økt risiko for ymse. Det har røykere også. Kaller røykere syke? Generaliseringer er aldri en god ting, verken den ene eller andre veien. For ordens skyld vil jeg si at det greit for min del at man bruker begrepet sykelig overvekt for ekstremt overvektige som en BMI-kategorisering, men jeg tenker at det er viktig å huske på at mange av disse ikke opplever seg selv som syke.
|
|
|
#487 |
|
Textrovert
|
Litt av problemet, i mine øyne, er at grensen for sykelig overvekt er satt ganske lavt. Jeg vet ikke hvor på BMI-skalaen den starter, men før jeg ble operert, hadde jeg en BMI på 40. Da kom jeg i kategorien fedme, klasse III (ekstrem fedme). Og det finnes ingen kategorier over denne. Jeg synes det er rart at jeg som overhodet ikke hadde fysiske plager pga. overvekten og som fungerte helt fint i hverdagen havnet i samme kategori som en person på 200 kilo som kanskje hadde store fysiske plager, ikke kunne være i jobb pga. overvekten, osv.
|
|
|
#488 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg ser for meg de som man ser i sånne "freak show"-programmer på TV Norge, sånne som ikke kommer fysisk ut døra. Det er jo sånn ca. 72 kategorier mellom dem og deg!
|
|
|
#489 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Jamenaltså:
|
|
|
|
#490 |
|
Ekvilist
|
Jeg er enig med deg.
|
|
|
#491 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg kom til å tenke på noe en gynekolog sa til meg da PCOS ble avdekket. Vi pratet jo litt om hva det var og jva det betød. Eller... jeg hadde problemer med å forstå at jeg som firebarnsmor kunne ha PCOS. I den sammenheng husker jeg at jeg brukte ordet "sykdom" og ble korrigert på det. PCOS var ikke en sykdom, men en tilstand. Jeg hadde vært disponert for det og overvekt hadde utløst det. Men sykdom var det ikke.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#492 |
|
Off the map.
|
Her er du nok inne på noe vesentlig.
|
|
|
#493 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. Jeg irriterer meg over folk som kommenterer maten mens de spiser, enten det nå gjelder offing over hvor mange kalorier de får i seg, eller skryting av at de spiser salat. Enda mer irriterer det meg når folk kommenterer det jeg spiser: At jeg tar et ekstra kakestykke ("He, he, du vet hvor det legger seg?") at jeg ikke tar et ekstra kakestykke (Jasså? Likte du den ikke, eller er du på slankern?") Hvis jeg spiser salat i lunsjen. ("Hva? blir du virkelig mett av det der?") eller hvis jeg kjøper rekebaguett i kantina (Hå, hå, det må bli joggtur på deg i kveld!") |
|
|
|
|
|
#494 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"I alle dager, rine. Jeg hadde eksplodert om jeg ble utsatt for sånn kommentering. |
|
|
|
#496 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg får aldri kommentarer over maten jeg spiser eller ikke spiser. Det eneste som kommenteres om min mat er at jeg får salatene på jobben til å se så spennende ut (det er ikke tradisjonell salatbuffet).
|
|
|
|
#497 |
|
Halloen!
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Som sagt, jeg vet ikke om det er vanlig, eller om jeg bare henger meg ekstra opp i slike ting. Det er iallfall sant at både kollegaer (ikke alle) og familie (ikke alle) gjerne finner det for godt å kommentere det jeg og andre spiser. Jeg mistenker at det er litt sånn "Nå spiser vi dere, da snakker vi om mat..." |
|
|
|
|
|
#498 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Det kan være, ja. Den skal være modig som skal våge seg på å kommentere kritisk når jeg er ved matfatet. :alfahunne med stor rompe: |
|
|
|
#499 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det tror jeg du har rett i. Folk skjønner VELDIG godt at dette ikke må kommenteres til meg. Men det er sikkert noen som tar seg litt friheter i forhold til andre mer normalvektige folk?
|
|
|
|
#500 |
|
Halloen!
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg synes det er ufint å kommentere matvaner uansett hva folk veier- eller spiser. : presiserer: Mulig jeg er litt sær på akkurat det området der. |
|
|
|
![]() |
|
|