Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Jeg synes også at debatten blir veldig polarisert med svart/hvitt-tenkning, og er enig med Polyanna og Esme i mye. Alle som er såkalt sykelig overvektige har ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse eller psykisk sykdom. For meg blir begrepet "sykelig" som en konstatering også litt fremmed, jeg kjenner flere sykelig overvektige som har fine blodprøver, som ikke føler seg hemmet - og som knapt noen sinne har vært borte fra jobb. De har kanskje en betydelig økt risiko for ymse. Det har røykere også. Kaller røykere syke? Generaliseringer er aldri en god ting, verken den ene eller andre veien. For ordens skyld vil jeg si at det greit for min del at man bruker begrepet sykelig overvekt for ekstremt overvektige som en BMI-kategorisering, men jeg tenker at det er viktig å huske på at mange av disse ikke opplever seg selv som syke.
Slik jeg ser det er utfordringen med debatten at KJ blander sammen en folkemasse av lett overvektige og sykelig overvektige i en eneste smørje: feitingene. Og når jeg leser feit og i tillegg hører KJ angripe sykelig overvekt som i følge henne ikke er sykelig, så er det ikke de med BMI som tilsier lett overvekt jeg tenker at vi snakker om. Mens andre igjen hører KJ sin "lett sofafeit" og føler at den gruppa er inkludert i diskusjonen, og så blir det litt god dag mann økseskaft.