Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Beklager, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner deg helt.
Mener du at du er uenig i at det å selv være sikker på at man er veldig overvektig på grunn av arvemateriale eller annen psykisk/fysisk sykdom _ikke_ vil gi folk en grunn til å lå være å gjøre de vanskelige grepene for å gå ned i vekt? Når naturen jo tross alt har bestemt at det skal være sånn liksom... Der er jeg helt uenig i ditt syn.
Jepp. Det mener jeg. Jeg tror vi skal være forsiktige med å behandle en bestemt pasientgruppe som "for ressurssvake" til å tåle å få fakta på bordet. Det blir litt som med diabetes 2. Noen gir sikkert beng når de får informasjon om diagnosen, mens jeg har inntrykk av at ganske mange tar informasjonen til etteretning og forholder seg deretter til det. I likhet med f.eks. mitt lave stoffskifte har jeg inntrykk av at det å forstå bedre også bidrar til at man legger en bedre tilpasset slagplan.
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Utsagnet vedrørende gentikk og fedme faller på sin egen urimelighet, men når vi stikker fingeren i jorda så vet vi også at dette egentlig gjelder fåtallet av de som har et vektproblem. (U)vaner og miljø er også arvelig (hence tannproblemer som ofte går i "arv").
At genetikken spiller inn for fåtallet er jeg usikker på om er realitetene eller en "sannhet" som har blitt fortalt ofte nok til at vi tar det for gitt.
I følge doktorgradstipendiat Teresia Wangensteen ved senter for medisinsk genetikk (tror jeg det het) på Ullevål, har tvillingstudier vist at 70% er arv og 30% er miljø hva tendens til vektøkning angår. Det som har endret seg de siste tiårene og gjort problemet synligere er tilgjengeligheten. Dermed viser det jo at forskning gir et reellt og helhetlig bilde.
Jeg har aldri hørt noen innenfor vitenskapsfeltet si at "dette vet vi nå, så det er bare å gi opp". Snarere tvert imot. Jeg har inntrykk av at det er en felles forståelse i samfunnet, også blant overvektige, om at økt kunnskap er ment for å bedre mulighetene for suksess når man skal få til positive endringer.
At ikke absolutt alle har som mål å bli slanke blir noe annet, synes jeg. For de som ønsker å endre kroppsvekten sin ser jeg ingen grunn til at man ikke skal være etterettelige med informasjonen. Uansett synes jeg det blir for dumt å skulle tilbakeholde eller tåkelegge hva vitenskapen kommer frem til fordi noen frykter det ikke vil være motiverende nok.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|