Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Det var heller ikke det jeg sammenlignet med. KJ har uttalt at genetikk ikke har noen betydning i det hele tatt. Og det kommer i "jorden er flat"-kategorien for min del.
Jillian Michaels gjør en del mer enn Biggest Loser. Jeg sier ikke at jeg er blodfan av damen eller at alt hun sier og gjør er riktig, men jeg har mer tiltro til en som ikke "synser vekk vitenskap", men som lar seg utdanne av den. Hun sier mye annet som KJ sier og hun har vett nok til å anerkjenne at kropper er forskjellige fra naturens side. UTEN at det gir noen grunn til å sette seg ned og gi opp.
Jeg synes det er helt latterlig når mange i debatten om dette antar at korrekt informasjon vil passivisere. Jeg reagerer med andre ord på uriktighetene og hvor lettvint man tydeligvis kan synse bort realiteter fordi man mener det er best slik. I mine øyne vitner noen av utsagnene hennes om såpass inkompetanse i forhold til enkelte ting at damen mister noe av sin injurierende kraft.
Debatten om akkurat dette helseproblemet er i mine øyne en pinlig sammensausing av fakta, synsing og moralisme. Hvor førstnevnte ser ut til å drukne helt i de to sistnevnte.
Jo. Hun kunne like gjerne ha sagt at jorden er flat fordi hun synes det er riktigst at vi ser på den som det. Eller at bilsikring ikke er noen god idé fordi hun synes det blir feil å fokusere på den måten.
Noen ting trenger man ikke å synse om. Fordi vitenskapen har kommet et lite stykke på vei i oppklaringen og har funnet frem til noen sammenhenger. At kroppen vår påvirkes av genene er like sant som kaloriregnskapet, treningens fordeler osv. Når KJ tilsynelatende shopper sannheter på denne måten må det være lov å påpeke og reagere på det uten å beskyldes for hårsårhet og vikarierende motiver for å motsi henne, noe jeg synes generelt sett blir greia i debatter om overvekt.
Jeg er uenig med KJ (i forhold til utsagnene om genetikk) fordi det hun sier er feil. Kort og godt.
Beklager, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner deg helt.
Mener du at du er uenig i at det å selv være sikker på at man er veldig overvektig på grunn av arvemateriale eller annen psykisk/fysisk sykdom _ikke_ vil gi folk en grunn til å lå være å gjøre de vanskelige grepene for å gå ned i vekt? Når naturen jo tross alt har bestemt at det skal være sånn liksom... Der er jeg helt uenig i ditt syn.
Utsagnet vedrørende gentikk og fedme faller på sin egen urimelighet, men når vi stikker fingeren i jorda så vet vi også at dette egentlig gjelder fåtallet av de som har et vektproblem. (U)vaner og miljø er også arvelig (hence tannproblemer som ofte går i "arv").