Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 16:25   #41
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.

Jeg har vært fadder to ganger. Det var til mine nevøer som ble døpt i en alder av 15 - før komfirmasjon. De sier selv at de tror på Gud - og da var det ikke vanskelig meg å stille opp.

Sånn ellers, så har jeg nok takket nei. Jeg kan ikke stå i kirka og love at jeg skal gi barna en kristen oppdragelse...tror jeg.

Gammel 07-10-10, 18:37   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen

Dersom jeg hadde blitt spurt om å være fadder i dag, hadde jeg takket pent for tilliten, men også takket nei. Jeg har ingen interesse av å stå i kirken og lyve om å oppdra barn i den kristne tro.

Gammel 07-10-10, 20:42   #43
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Men skal jeg da stå i kirka og si at jeg skal "”be for barnet, lære han/ho sjølv å be, og hjelpa han/ho til å bruka Guds ord Herrens nattverd,”?
Det skurrer for meg og jo mer jeg kjenner på det jo mer kjenner jeg at den lille klumpen jeg har i magen nå nok vil vokse seg altfor stor på selve dagen. Jeg ender nok opp med å fortelle de hvor jeg står og si at jeg gjerne påtar med rollen utenom kirken. Det vil jo være det samme som vi har bedt de om for våre barn.

man sier kun ja til å sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro. Om foreldrene synes det er greit at du står der og sier ja til det, selv om de vet at du ikke kommer til å bidra dithen, så synes jeg det er helt greit, jeg da. Men det er meg. Du må gjøre det du synes er rett for deg.

Gammel 07-10-10, 21:24   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok sagt nei og er i grunnen sjeleglad for at ingen har spurt meg om det. Det er ikke en veldig lett ting å si nei til.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:28   #45
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns det er unaturlig å være faddere i en kristen barnedåp når dere selv har valgt å ikke døpe barna fordi dere ikke er kristne.

Signerer denne!

Gammel 11-10-10, 11:50   #46
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da har vi blitt enige med foreldrene om at vi ikke står som faddere i kirken og at de tre andre de har spurt tar seg av den delen. Så tar vi oss på fadder-rollen på alle andre måter og gleder oss allerede til å holde en liten tale på selve dagen. En fin løsning synes jeg.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 12:18   #47
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres ut som en bra løsning. Da kan dere likevel være "omsorgspersoner" for barnet, uten å være hyklere.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:16   #48
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fadders oppgave til kristen dåp er å veilede og oppdra barnet i den kristne tro. Hvis du ikke står i statskirken selv og ikke står for noe av det kristendommen gjør så synes jeg den eneste riktige er å si nei. Klart det hadde vært koselig, men mange tenker nok på fadderoppgaven som en gest, men i utgangspunktet så er det forpliktelser også, men det er det mange som ikke tar hensyn til eller tenker på.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.