Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 10:23   #1
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen

Jeg og mannen har blitt spurt om å være faddere til datteren til et vennepar som skal døpes i januar. Jeg synes jo det er kjempekoselig å bli spurt, men lurer veldig på å takke pent nei.

Verken jeg eller mannen er kristne. Våre egne barn (som dette venneparet forøvrig er "faddere" til) er ikke døpt, vi har valgt navnefest i regi av Humanetisk forbund.

Hos venneparet vårt vet jeg at det er far som er personlig kristen som ønsker dåpen, mens mor egentlig helst ønsker å droppe det, men går med på det fordi det er så viktig for far.

Min mann som vanligvis er veldig prinsippfast er plutselig veldig i tvil og så ble jeg plutselig usikker jeg også. Jeg takket ja til å være fadder til to søskenbarn da jeg var yngre og har i ettertid alltid sagt at jeg ikke ville takket ja igjen.

Nå har jeg lest litt på nettet og det er jo unektelig vanskelig å skulle si ja til å skulle ”be for barnet, lære han/ho sjølv å be, og hjelpa han/ho til å bruka Guds ord Herrens nattverd,” Også undrer jeg litt på hvorfor de har valgt oss. De sa at de jo visste hvor vi sto og at vi bare måtte tenke på det og var veldig klare på at de ikke forventer at vi skal bidra til den kristne oppdragelsen av barnet. Så det de ønsker er vel at vi skal stille opp litt ekstra for deres barn slik de gjør for våre. Det vil vi jo mer enn gjerne, men å stå i kirka og ta på seg et helvt annet ansvar gir meg mer enn litt bismak kjenner jeg.

Noen tanker?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 10:25   #2
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.

Hvis jeg noen gang skulle bli spurt igjen ville jeg ha sagt nei. Det er dessverre ikke forenlig med det jeg står for.

Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 10:26   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke vært fadder i kristen dåp, om jeg ikke hadde tenkt å påta meg det som da regnes som en fadders oppgaver.

Gammel 07-10-10, 10:30   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Er du medlemm av statskirka?

Gammel 07-10-10, 10:32   #5
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Eldstejenta mi er døpt. Jeg er ateist, men det var viktig for faren hennes og hans familie med dåp, så da gjorde vi det. Jeg spurte en venninne om hun ville være fadder. Hun sa at hun syntes ikke hun kunne være det, siden hun overhodet ikke er kristen. Men da jeg påpekte at det var akkurat derfor jeg spurte henne, så takket hun stolt ja.
Spør foreldrene til barnet hva de ser for seg din fadderrolle skal være. Vær sikker på at de forstår at du ikke er kristen, og at du ikke har noen intensjoner om å bidra til en kristen oppvekst før du evt takker ja. Hvis foreldrene synes det er greit, synes jeg ikke det er problematisk i det hele tatt om du takker ja til å være fadder.

Gammel 07-10-10, 10:33   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sålenge de har vært bevisst at dere ikke kommer til å delta i den kristne oppdragelsen, men likevel spurte dere, hadde jeg takket ja.

Gammel 07-10-10, 10:33   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde takket pent nei. Det ville vært like feil for meg å være fadder for andres unger som det ville vært å døpe mine når jeg ikke tror.

Gammel 07-10-10, 10:34   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Min eldste venninne som var fadder for vår eldste har sagt i ettertid at hun burde ha sagt nei og ikke kommer til å være det igjen. Hun er ikke døpt eller konfirmert og der i familien har de navnfest og borgelig konfirmasjon. Hun takket nei til å være fadder for en annen venninne for to år siden med den begrunnelse at hun ikke kan stå inne for å være kristen fadder. Men siden hun allerede er for vår sønn, så har hun sagt klart ifra på hvilken måte hun ønsker å følge han opp på, og det inkluderer ikke kristen oppdragelse. Of course.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 10:34   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vær klar over at presten kan kreve at en fadder er medlem av statskirken eller en annen kristen retning som praktiserer barnedåp. Ikke alle prester tar seg bryet med å sjekke, men formelt sett er det et krav fra kirken.

Gammel 07-10-10, 10:36   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har sagt ja til å være fadder,
men det er til barn av nære venner som kjenner til mitt religiøse ståsted (dvs. mangelen på).
De har gjort det klart at forespørselen har lite med kristendom/religion å gjøre, men at de ønsker jeg skal være en viktig del av livet til familien og barnet. Så jeg har tatt forespørselen som en stor tillitserklæring, og sagt ja.

Man er nok ikke så redd for å såre Gud, når man ikke tror på ham.

Mine venner har en tendens til å døpe barna sine, for ikke å såre besteforeldre og sånt. Og for å samles rundt barnet, når familien bor spredt.

Gammel 07-10-10, 10:38   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde sagt nei all den tid jeg ikke hadde hatt noen planer om å følge opp fadderløftene.

Gammel 07-10-10, 10:40   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen av fadderne til mine barn er ikke troende, men jeg har valgt dem for å være viktige voksne, ikke for å hjelpe til i åndelig oppdragelse. Hvis jeg hadde blitt spurt om å være fadder eller ett eller annet tilsvarende for muslimer eller jøder eller hva som helst, så hadde jeg spurt om hvilken funksjon de mente jeg skulle ha i forhold til barnet før jeg takket ja eller nei.

Gammel 07-10-10, 10:45   #13
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Spør foreldrene til barnet hva de ser for seg din fadderrolle skal være. Vær sikker på at de forstår at du ikke er kristen, og at du ikke har noen intensjoner om å bidra til en kristen oppvekst før du evt takker ja. Hvis foreldrene synes det er greit, synes jeg ikke det er problematisk i det hele tatt om du takker ja til å være fadder.

Jeg vet at de ikke forventer at vi skal bidre med den religiøse delen. De vet godt hvor vi står, jeg synes allikevel at dette ikke er plankekjøring.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vær klar over at presten kan kreve at en fadder er medlem av statskirken eller en annen kristen retning som praktiserer barnedåp. Ikke alle prester tar seg bryet med å sjekke, men formelt sett er det et krav fra kirken.

Jeg er (med mindre de har meldt meg inn IGJEN) ikke medlem av statskirken og har nevnt dette, men da de døpte forrige mann var det visst greit med at noen faddere ikke var medlemmer så lenge minst to var det og det er visst samme prest denne gangen.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har sagt ja til å være fadder,
men det er til barn av nære venner som kjenner til mitt religiøse ståsted (dvs. mangelen på).
De har gjort det klart at forespørselen har lite med kristendom/religion å gjøre, men at de ønsker jeg skal være en viktig del av livet til familien og barnet. Så jeg har tatt forespørselen som en stor tillitserklæring, og sagt ja.

Man er nok ikke så redd for å såre Gud, når man ikke tror på ham.

Nei, jeg er nok ikke redd for akkurat det å såre Gud. Ikke tror jeg på ham og dersom han skulle finnes har han nok viktigere ting å ta seg av enn å være vonbråten fordi jeg tar noen lite veloverveide avgjørelser uten de alt for store konsekvensene. Allikevel så synes jeg altså det er vanskelig å skulle stå der foran presten å ta på meg oppgaver jeg ikke har noen plan om å utføre. For det er det man gjør? Altså, det nevnes under seremonien?

Gammel 07-10-10, 10:48   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

For det er det man gjør? Altså, det nevnes under seremonien?

Til foreldrene og faddere:

Sitat:

Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus, skal være vitner om at han er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar: å be for barnet, lære ham selv å be, og hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at han kan bli hos Kristus når han vokser opp, likesom han ved dåpen blir forenet med ham.

Gammel 07-10-10, 10:49   #15
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke medlem av statskirken, men er fadder til to tantebarn døpt i kirken.

Jeg sa ja fordi jeg vil være der for barna dersom det skulle skje noe med foreldrene, og ellers være en del av livet deres. Jeg sa klart fra på forhånd om at jeg ikke ville påta meg noe av den kristne delen, men at jeg gjerne ville bidra med mitt livssyn og forhåpentligvis hjelpe til med å lære dem god folkeskikk og ellers hjelpe dem etter beste evne med å få et godt liv. På de premissene er det veldig hyggelig å få være fadder.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 10:52   #16
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker som så at du hadde vel ikke ønsket et tillitsverv i et politisk parti hvor du ikke er enig med partiets grunnholdninger heller?

Gammel 07-10-10, 10:52   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fadderne til våre barn er ikke kristne, og det var greit for oss. Vi forventer heller ikke at de følger opp ungene våre med "kristen lære". Kanskje det er greit å spørre om hvilke forventninger de har til dere som faddere?

Vi døpte ikke fordi vi er spesielt kristne, men at vi liker en del av tradisjonene i den norske kirke. Vi er i kirken til jul fordi det er koselig. Jeg er dog litt usikker på hvor hyklersk det gjør meg.

Gammel 07-10-10, 10:56   #18
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Fadderne til våre barn er ikke kristne, og det var greit for oss. Vi forventer heller ikke at de følger opp ungene våre med "kristen lære". Kanskje det er greit å spørre om hvilke forventninger de har til dere som faddere?

Vi døpte ikke fordi vi er spesielt kristne, men at vi liker en del av tradisjonene i den norske kirke. Vi er i kirken til jul fordi det er koselig. Jeg er dog litt usikker på hvor hyklersk det gjør meg.

Ikke så veldig, Tjorven.

Gammel 07-10-10, 10:56   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde takket nei. Jeg er ikke tilhenger av verken dåp eller andre religiøse seremonier, og hadde følt det både ukomfortabelt og hyklersk.
Man kan dessuten være en viktig voksenperson i et barns liv uten å måtte være fadder. Det er ikke tittelen som gjør deg viktig, men hvem du er.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 10:58   #20
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Standard

Som sagt så vet jeg at de ikke forventer at vi skal bidra i den kristne oppdragelsen så det er ikke der utfordringen ligger. Det ligger nok mer i om jeg er komfortabel med dette i forhold til meg selv og i forhold til kirken og presten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.