|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristenJeg og mannen har blitt spurt om å være faddere til datteren til et vennepar som skal døpes i januar. Jeg synes jo det er kjempekoselig å bli spurt, men lurer veldig på å takke pent nei. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Hvis jeg noen gang skulle bli spurt igjen ville jeg ha sagt nei. Det er dessverre ikke forenlig med det jeg står for. |
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg hadde ikke vært fadder i kristen dåp, om jeg ikke hadde tenkt å påta meg det som da regnes som en fadders oppgaver.
|
|
|
|
#5 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Eldstejenta mi er døpt. Jeg er ateist, men det var viktig for faren hennes og hans familie med dåp, så da gjorde vi det. Jeg spurte en venninne om hun ville være fadder. Hun sa at hun syntes ikke hun kunne være det, siden hun overhodet ikke er kristen. Men da jeg påpekte at det var akkurat derfor jeg spurte henne, så takket hun stolt ja.
|
|
|
|
#6 |
|
rakkarpus
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Sålenge de har vært bevisst at dere ikke kommer til å delta i den kristne oppdragelsen, men likevel spurte dere, hadde jeg takket ja.
|
|
|
#7 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg hadde takket pent nei. Det ville vært like feil for meg å være fadder for andres unger som det ville vært å døpe mine når jeg ikke tror.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Min eldste venninne som var fadder for vår eldste har sagt i ettertid at hun burde ha sagt nei og ikke kommer til å være det igjen. Hun er ikke døpt eller konfirmert og der i familien har de navnfest og borgelig konfirmasjon. Hun takket nei til å være fadder for en annen venninne for to år siden med den begrunnelse at hun ikke kan stå inne for å være kristen fadder. Men siden hun allerede er for vår sønn, så har hun sagt klart ifra på hvilken måte hun ønsker å følge han opp på, og det inkluderer ikke kristen oppdragelse. Of course.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Vær klar over at presten kan kreve at en fadder er medlem av statskirken eller en annen kristen retning som praktiserer barnedåp. Ikke alle prester tar seg bryet med å sjekke, men formelt sett er det et krav fra kirken.
|
|
|
#10 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg har sagt ja til å være fadder,
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg hadde sagt nei all den tid jeg ikke hadde hatt noen planer om å følge opp fadderløftene.
|
|
|
#12 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Noen av fadderne til mine barn er ikke troende, men jeg har valgt dem for å være viktige voksne, ikke for å hjelpe til i åndelig oppdragelse. Hvis jeg hadde blitt spurt om å være fadder eller ett eller annet tilsvarende for muslimer eller jøder eller hva som helst, så hadde jeg spurt om hvilken funksjon de mente jeg skulle ha i forhold til barnet før jeg takket ja eller nei.
|
|
|
|
#13 |
|
Fersk i gamet
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.
Jeg vet at de ikke forventer at vi skal bidre med den religiøse delen. De vet godt hvor vi står, jeg synes allikevel at dette ikke er plankekjøring.
Jeg er (med mindre de har meldt meg inn IGJEN) ikke medlem av statskirken og har nevnt dette, men da de døpte forrige mann var det visst greit med at noen faddere ikke var medlemmer så lenge minst to var det og det er visst samme prest denne gangen.
Nei, jeg er nok ikke redd for akkurat det å såre Gud. Ikke tror jeg på ham og dersom han skulle finnes har han nok viktigere ting å ta seg av enn å være vonbråten fordi jeg tar noen lite veloverveide avgjørelser uten de alt for store konsekvensene. Allikevel så synes jeg altså det er vanskelig å skulle stå der foran presten å ta på meg oppgaver jeg ikke har noen plan om å utføre. For det er det man gjør? Altså, det nevnes under seremonien? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#15 |
|
Smugleser
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg er ikke medlem av statskirken, men er fadder til to tantebarn døpt i kirken.
|
|
|
#16 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg tenker som så at du hadde vel ikke ønsket et tillitsverv i et politisk parti hvor du ikke er enig med partiets grunnholdninger heller?
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Fadderne til våre barn er ikke kristne, og det var greit for oss. Vi forventer heller ikke at de følger opp ungene våre med "kristen lære". Kanskje det er greit å spørre om hvilke forventninger de har til dere som faddere?
|
|
|
|
#18 |
|
"De"
|
Ikke så veldig, Tjorven.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Jeg hadde takket nei. Jeg er ikke tilhenger av verken dåp eller andre religiøse seremonier, og hadde følt det både ukomfortabelt og hyklersk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Fersk i gamet
Sv: Fadder eller ei? Når man ikke selv er kristen.Som sagt så vet jeg at de ikke forventer at vi skal bidra i den kristne oppdragelsen så det er ikke der utfordringen ligger. Det ligger nok mer i om jeg er komfortabel med dette i forhold til meg selv og i forhold til kirken og presten. |
|
|
|
![]() |
|
|