Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 21:50   #30
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)

Jeg er veldig overrasket over reaksjonene som har kommet på dette. Jeg synes måten det ble håndtert på i ledelsen (blant andre generalinspektøren for Hæren og forsvarsministeren) har vært helt forferdelig, og jeg synes nesten det er på kanten at de kan fortsette som før etter dette.

Major Simonsen, kompanisjef i Afghanistan, skal ha uttalt dette:

- Jeg har disponert styrkene mine med den hensikt å drepe, og det har vi hatt suksess med. (...) Jeg reflekterer ikke noe videre over det å ha tatt livet fra noen.

Jeg tror det er (minst) to ting som må tas hensyn til her. For det første er det dette med forsvarsmekanismer i ekstreme situasjoner, som er nevnt av flere i etterkant. I tillegg er det ofte slik at mennesker velger jobb etter egenskaper og personlighet, og dersom det skulle være slik at noen eller endel (spesielt profesjonelle) soldater har mindre grad av empati eller "forhøyet etisk tenking" enn andre, så ser jeg ikke helt problemet med det. Så lenge de egner seg til den jobben de er satt til, er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av hva de tenker om det selv. Jeg sier ikke at soldater generelt har lite empati, men dersom noen har det, er det i mine øyne ikke problematisk i seg selv. Enten de skulle være slik fra naturens side, eller om det er noe som trer inn på grunn av omstendighetene.

Noen (jeg husker ikke hvem, i farta, kan det ha vært Faremo?) uttalte at soldater på oppdrag ikke skulle tenke annet enn strengt profesjonelt i skarpe situasjoner. Dette er min dårlige formulering, siden jeg ikke har tid til å lete frem sitatet nå, men dette var budskapet. Jeg synes det er så latterlig å både tro og si dette, at jeg har vanskelig for å vite hvordan jeg skal kommentere det saklig.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.