Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media
Interessant diskusjon. 
Mht aldersgrenser så er det en rar sak, og nok veldig vanskelig å si om den grensen som er satt er riktig. Feks her i USA, hvor man kan kjøre bil når man er 16 år. Det er uendelig mange ulykker her med ungdommer involvert, og hver enda gang kommer diskusjonen opp: burde 16-åringer hatt lappen? Er de modne nok? Og da er det alltid noen som argumenterer med hva loven sier og tillater. Som om Loven alltid er det riktige. Det eneste jeg vet er at om vi skulle kimse til å bo her når ungene våre er 16, så er det fat chance in hell at de får lov til å ta lappen. Jeg driter i hva loven i USA sier på det punktet - mine unger er ikke modne nok.
Tilsvarende er det jo seksual lavalder på 17 år her. Og man må være 21 år for å drikke alkohol. Og 18 år for å kjøpe våpen. (Myndighetsalderen er 21 år, men man sendes glatt i krigen lenge før det).
Bare for å gi eksempler på at det ikke alltid er så at den aldersgrensen Staten har satt for ting som gjør at det er den fornuftige og rette aldersgrensen.
Men selvfølgelig må man jo ha en lovpålagt grense, og den som virker latterlig for noen, er kanskje smart for andre. Så forhåpentligvis representerer den et snitt som flertallet bør rette seg etter? 
Kanskje burde man bare ha en myndighetsalder, og så la alle få gjøre som de vil etterpå? Jeg blir liksom litt fnisete av at man i Norge er myndig og kan stemme og dra i krigen når man er 18 år - men kjøpe sprit, nei det kan du bare glemme! Det er fali, det! 
Men på den andre siden blir det kanskje dumt å si at man ikke skal få ha sex før man er 18. Sex er jo en fin ting, om det skjer mellom to som begge ønsker det. Og man er moden før man er 18 år (vel, mange er det, i det minste...). Men igjen, sex kan jo føre til barn. Som man bør være i stand til å ta vare på. Er man det når man er 16? Og er argumentet om at man ville hatt sex uansett gyldig, og burde det i så tilfelle gjelde for alkohol også? Kanskje burde man bare senke myndighetsalderen til 16 år. Men da får man jo 16 åringer som kjører bil (og da vil jeg ikke bo i Norge heller. ).
Jadda. Og sånn kan man diskutere, det er ikke lett, det der med aldersgrense. Men de er nå satt, og da respekterer man dem. Til en viss grad i alle fall. Jeg kjenner amerikanere som gir ungene sine på under 21 år alkohol. Men som forteller ungene sine at sex tilhører ekteskapet og ikke har noe med aldersgrense å gjøre (17 år sier loven, den driter du i, for Gud sier Ekteskapet. Det er kanskej derfor det er lettere å bryte alkoholloven også? ).
Jeg synes det var interessant å lese Kristoffer sine argumenter, særlig siden jeg forstår det sånn at du selv har begått overgrep? Eller leser jeg helt feil nå? Det sier i alle fall mye om FP når man kan stå fram her og si slike ting uten å bli sablet ned på annet enn argumentene. 
Jeg er likevel fremdeles der at jeg mener at barn har krav på beskyttelse, og at jeg ville likt å vite om jeg hadde en overgriper i kretsen rundt meg, så jeg kunne beskyttet meg (les ungene). Og jeg ville gjerne likt å sett seriøs forskning på at overgripere som blir avslørt begår flere overgrep. Det burde jo være mulig å sammenlikne feks Norge og USA her, iom at her finnes det offentlig tilgjengelige registre for overgripere (som sagt finnes det en iPhone-app, bl.a). Det er også strenge regler for hvor de får bosette seg (nærhet til skoler og barnehager) og hvordan de skal oppføre seg (feks får de ikke åpne døren på Halloween). Osv, osv. Begår slike overgripere flere overgrep enn de som bare er overgripere i det skjulte?
Målet mitt er jo å beskytte ungene, og om man kunne bevise over all tvil at det var bedre at overgripere ikke ble offentliggjort (da as in de begår færre overgrep, ikke at det er best for overgriperens følelsesliv), ja da hadde jeg vært innstilt på at det ikke skulle finnes noe offentlig register over overgripere (det er jo kun dem som blir tatt som vil stå der). Det er ikke straffeaspektet jeg er opptatt av når jeg synes kunnskap er makt i denne sammenhengen, det er forebyggingen. Og om man får ned gjentakelsesprosenten fra 13 til feks 11% med å ikke henge ut overgriperene, ja da synes jeg faktisk at det er et poeng å ikke offentliggjøre. Det betyr derimot ikke at jeg synes det er ok at 11% begår overgrep igjen.
Og så er jo spørsmålet om noen av disse overgrepene kunne vært unngått om man hadde visst og kunne passet på ungene.
Konklusjon: vanskelig, veldig vanskelig. Men jeg synes det var påfallende hvordan tallene viste at behandling hjelper. Og kjenner litt at jeg mener at overgripere burde sperres inne til de aksepterer behandling.