Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

På skolen: vann eller lettsaft?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-10, 22:54   #41
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: På skolen: vann eller lettsaft?

Her er det vann som gjelder, men på turdager så hender det at de kan få med saft
(ikke alltid). Eldste liker kakao, men ikke yngste så da får han saft.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 01:25   #42
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vedder på at jeg er den eneste som sender med sjokomelk.

Pøh! På skolen vår er melk med kakaosmak et av alternativene i melkeordningen....

Gammel 01-10-10, 02:08   #43
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har hatt samme problemet og ble glad da 1 klassingen her kom og sa hun ville ha skolemelk allikevel .
Hun var nemlig hos tannlegen og fikk der beskjed om at hun ikke skulle drikke saft på skolen (hun hadde et hull og det var vesla ikke spesielt fornøyd med).
Får dog med kakao eller varm saft på uteskoledag.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 03:07   #44
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sender med vann i metallflaske. Jeg fyller den med ganske mange isbiter og så har jeg vann i. Lunkent vann er ikke godt. (Vi bor dog i isbitland og jeg bruker mange isbiter hver dag, men jeg har selv med meg drikkeflaske så fort jeg går ut av huset.)

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 07:59   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sjokomelk HVER dag? Oboy som de blander selv eller den kartongen til 25 kr literen?

De får soyamelk med sjokolade og masselassevis av sukker.
Minste var melkeintolerant i åresvis og liker fremdeles ikke melk. Han trenger å få i seg kalsium likevel. Det er kalsium i denne. Eldste syns det var urettferdig at bare minste fikk - det er ikke annet å si enn at det stemmer det. Så da får begge 2 dl sjokomelk hver eneste dag.

Begge er meget slanke og normalvektige. De får ikke saft, søtpålegg, kjeks, kaker eller annet søtt i ukedagene med unntak av en og annen sjelden pannekake. Dermed har jeg bestemt at dette er greit nok.

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Pøh! På skolen vår er melk med kakaosmak et av alternativene i melkeordningen....

Sederja! Det var flere! /

Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 08:06   #46
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Våre skolebarn har med seg vann, 3. klassingen er også med på skolemelkordningen - de andre vil ikke det. Både vann og melk blir stort sett drukket opp.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 13:54   #47
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sender ikke med Jonas vann på skolen. Han får melk, og drikker vann på skolen om han er tørst.

På turdagen får han med seg en flaske vann. Han liker ikke saft, men spør gjerne etter brus. Yeah right.

Gammel 01-10-10, 14:00   #48
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med å skjære opp noen båter med appelsin eller sitron og ha i flaskene?
Selv liker jeg ikke vann på drikkeflaske, kommer sånn ekkel smak av det. Men i vannflaskene som kommer fra butikken kommer det ikke sånn plastikksmak. Syns jeg da. Men alltid godt med sitron i eller appelsin. Og også ingefær.

Gammel 01-10-10, 15:25   #49
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vann på flaske i skole og barnehage, her. Dvs. førsteklassingen har fått utvannet juice på flasken sin på et par av turdagene/uteskoledagene. Blant annet i dag. Ellers er det vann og han drikker en del vann i løpet av dagen. Han er aktiv og trenger mye drikke til tider.

Han skal få skolemelk etter høstferien.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 17:22   #50
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vann på flaske og skolemelk.
Saft er helt uaktuelt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 17:35   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De får soyamelk med sjokolade og masselassevis av sukker.
Minste var melkeintolerant i åresvis og liker fremdeles ikke melk. Han trenger å få i seg kalsium likevel. Det er kalsium i denne. Eldste syns det var urettferdig at bare minste fikk - det er ikke annet å si enn at det stemmer det. Så da får begge 2 dl sjokomelk hver eneste dag.

Begge er meget slanke og normalvektige. De får ikke saft, søtpålegg, kjeks, kaker eller annet søtt i ukedagene med unntak av en og annen sjelden pannekake. Dermed har jeg bestemt at dette er greit nok.

Sederja! Det var flere! /

Forskjellen er at den kakaomelka ikke har tilsatt sukker. Glitterbarnet er også laktoseintolerant, men det kunne ike falle meg inn å sende med ham sjokomelk hver dag for det. Jeg har valgt yoghurt i stedet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 20:04   #52
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forskjellen er at den kakaomelka ikke har tilsatt sukker.

Joda, litt sukker har den, men det er ikke mye.

http://www.tine.no/ernaring/barn-og-...unt-alternativ

Gammel 01-10-10, 20:25   #53
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste får vann på metallflaske, hun kan ikke drikke melk. Hun bytter ut selv hvis det ikke er kaldt nok. Yngste får skolemelk.

På turdag får de enten vanlig saft eller kakao, men turdag er det veldig skjelden kanskje en fire ganger i året. De tømmer flaska hvis det er saft eller kakao, det er nok fordi det er godt, ikke fordi de er så tørste.

Jeg ser hvor mye eldste drikker for eksempel på håndballtrening, så hun klarer seg fint med vann når hun er tørst.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 20:44   #54
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saft på skolen til vanlig er helt uaktuelt, både lett- og vanlig. Her har vi kjøpt kule drikkeflasker, som fylles med kaldt vann eller isbiter. Noen ganger får de juice med til maten i tillegg til vannflasken. De vil ikke drikke melk, så det er ikke et valg for oss.

Gammel 01-10-10, 20:48   #55
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Saft hører helgen til, men ikke lettsaft med aspartam. Her går det i vann og melk til hverdags, juice og saft i helgen!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 21:24   #56
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville heller ha sendt ordentlig saft, f.eks blåbærsaft eller annen naturlig saft, enn lettsaft om jeg skulle velge altså. Som så mange andre har påpekt.

Men jeg fikk noe godt her om dagen, som kanskje kan være verd å prøve. På et hotell vi var hadde de stående de vanlige karaflene med isvann, men i den ene var det strimlet opp agurk (så ut som det var skåret med ostehøvel). Det gav en god og frisk smak på vannet, nydelig!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.