|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Åh, jeg elsker god mat! Mannen og! Vi koser oss med matlaging, og prøver å være så kreative det går ann i en travel hverdag (not som much med andre ord |
|
|
|
|
|
#62 |
|
I mål
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg synes det er viktig med hyggelige middager fordi vi samles da, fordi vi snakker om dagen vår og slikt. Det er ikke så viktig for meg at enhver middag er en smaksopplevelse, men det er viktig at vi har det ok hyggelig ved bordet. Helgefrokoster er også viktig for meg, av samme grunn. I mitt hode er det derfor helt utopisk at barna skal stå opp før og smøre seg knekkebrød og slikt, jeg vil at alle skal vente på rundstykker og egg. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
I mål
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?
Jeg synes ganske mange hverdagsmiddager bare skal funke jeg. Men likevel synes jeg aldri den er vond. Jeg er kanskje veldig fleksibel på hva jeg putter inn. Vi er jo sultne når middagen kommer og da smaker det aller meste. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg har en sønn som blir
|
|
|
#65 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg skjønner deg godt, men for meg er det også et poeng her at interiør-gjenstanden, eller hva man kjøper, varer litt lenger enn restaurantbesøket. Dessuten hadde jeg nok blitt litt stressa hvis jeg skulle ut og "spise bort" så mye penger, for tenk om jeg ikke var helt i form den dagen... (Noe som er en reell problemstilling.) |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Duracell
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?He, he.. dere skulle også vært hos oss på middag på onsdag da vi hadde chicken tikka masala med nan-brød og guttungen omtrent sleiket steikepanna for saus
|
|
|
#67 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lider gjør du neppe, og hva andre bør strebe etter skal jeg ikke blande meg opp i, men mennesker som ikke er interesserte i mat går jo glipp av så utrolig mange gleder! Det gjør forsåvidt sikkert jeg også - det er jo mye jeg gir blaffen i som gir glede og mening i andres liv (fotball, for eksempel). Forskjellen er kanskje at mat må man ha uansett, og da er det deilig å virkelig kunne nyte og ha glede av maten.
Jeg tror ikke noen mener at det er skadelig å kose seg med mat, altså. Det Esme snakket om var å unngå å bruke mat som belønning, og der er jeg veldig, veldig enig med henne - selv om jeg også syns det er vanskelig å la være. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg er nok også mer der. Dvs. jeg liker jo god mat, men jeg bruker ikke spesielt mye energi på å lage det. Brødskive kan funke vel så godt, og noen ganger må jeg bare ha i meg noe fordi jeg er sulten. Jeg har aldri vært interessert i matlaging, så bortsett fra pannekaker og salat, så lager jeg/vi ikke maten selv fra bunnen av. Det er kun unntaksvis. Det er ikke verdt den tida det tar, og ungene liker heller ikke den type mat som krever slik innsats. Noe av det beste jeg får er ferdigpizza (Milano) som som jeg dunger jalapeño på, og spiser med rømme oppå, f.eks. Sist redigert av Dronningen : 24-09-10 kl 23:45. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg elsker god mat, og god mat er en veldig viktig del av livet mitt. Jeg er også svært opptatt av måltidet og det sosiale rundt måltidet. Stemningen rundt måltidet og estetikken i bordekkingen er også viktig for meg. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Eg er enig med dei som meiner her at eit måltid er langt mykje meir enn berre mat i magen. Det er noko med det å sitte saman og dele eit måltid - det er noko her som er viktig og fundamentalt. Det er inkluderande. Det er derfor gjester, enten dei er kjent eller ikkje, blir bydd på mat, uansett kva kulturbakgrunn ein har, og uansett om det er nåtid eller vikingtid. Det er derfor matallergiar i stor grad er eit sosialt problem, fordi ein kan ikkje dele maten med dei andre. Ein føler seg utanfor med matpakken sin. Å ete saman er noko som er universelt i mennesker. Nesten vil eg tru - kan jo hende det finst kulturar der folk berre sit i kvar sin krok og et - men det er nesten så ein kan tvile på at det finst. Mat blir jo også brukt i ritual over heile verda. Å dele mat er ei viktig "greie" for alle menneske. Sist redigert av Syrin : 25-09-10 kl 10:44. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg er midt mellom. Jeg er streng på at maten skal være sunn. Det er faktisk overordnet viktig for meg. Det skal den alltid være. |
|
|
|
#72 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Også skal jeg bli med Tjorven og mannen ut og spise en gang jeg har vunnet i Lotto. |
|
|
|
#73 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det blir jeg også en smule overrasket over. Mannen min, som jo går på LCHF-kost, har alltid med seg salater eller middagsrester på jobben. Kollegene sitter og sikler og sier de skulle ønske de kunne ha med sånt selv. Hva er problemet med å faktisk ta med sånt selv da?
|
|
|
#74 |
|
kamerat
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Når jeg svir av masse penger på restaurant i Oslo, tenker jeg at jeg sparer penger. For det føles som om jeg er på storbyferie i et annet land. Det er bare å trekke fra New York-billettene, et voilà!
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#76 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Ha ha ha Toffskij |
|
|
|
|
|
#77 |
|
kamerat
|
|
|
|
#78 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Selv om jeg ikke er så opptatt av mat sjøl, så synes jeg det er kjempeartig å lese for eksempel kamerat Toffskijs beskrivelser i restauranttråden. Men interessen er mest teoretisk.
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Noe jeg husker fra jeg var liten var når man kom hjem og merket duften av nybakt brød eller boller utenfor døren! Man klarte nesten ikke å komme raskt nok innenfor døren...og så fikk man et kaldt glass melk med mykt, varmt, nybakt brød av mamma. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg tror aldri jeg har reist på storbyferie for å spise. (Jeg kan faktisk ikke huske ett eneste måltid jeg spiste i NY. |
|
|
|
![]() |
|
|