Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-10, 14:46   #41
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?

fordi mat er en viktig del av hverdagen og familielivet.. hvertfall mitt.. for oss er måltidene et pusterom hvor vi alle samles og prater og koser oss.. mat er jo å overleve og dermed ønsker jeg at ungene mine skal ha et godt forhold til det. har selv hatt og har et anstrengt forhold til mat, derfor er det noe jeg ikke vil videreføre.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 14:47   #42
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er en sånn person som kan bli barnslig lei meg dersom jeg forventer middag, f.eks,. men så vil de andre bare "ta en brødskive sånn i hånda".

Her er jeg også.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 14:51   #43
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad i god mat, kaker og alt som er godt. Det er stas å være voksen og være i stand til å bestemme middagene selv. Men jeg ser også at det ikke blir gourmet til hverdags. Til vanlig er det mannen som er kokk, både til hverdags og fest - så vi spiser absolutt mye god mat hjemme hos oss. Innimellom får jeg likevel et lite behov for å bare spise noe. Vi prøver også å lære barna våre å like mat som ikke er "det beste de vet". Vi kan ikke velge bare det beste, vi må utvide repertoaret og lære oss å like flere typer mat.

Jeg synes det er viktig at vi har det trivelig rundt matbordet, også til hverdags. Men med trøtte barn og slitne foreldre hender det rett som det er at vi ikke lever opp til forventningene, uten at vi gir opp prosjektet av den grunn.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 15:06   #44
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ser ikke noe poeng i å spise mat som ikke er god, som bare skal funke. Da lar jeg heller være å spise. Livet er for kort til å kaste bort på dårlige matoplevelser. Jeg er riktignok ikke slik at jeg trenger levende lys, pene servietter og gourmet til hvert eneste måltid, men jeg gidder ikke spise vond mat.

Der er jeg også. Jeg setter enormt pris på et godt måltid i godt selskap, og jeg setter pris på et godt måltid helt alene også. Men sistnevnte bringer ikke fram matkreativiteten i like stor grad som om når jeg lager mat til flere enn bare meg.

Jeg er litt sånn at jeg synes at god mat og drikke er ca 30 % av gleden ved å leve.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 15:17   #45
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er nok mer på ditt nivå, Hasselnøtt. Jeg synes mat kan være god, mindre god eller vond, men jeg klarer ikke oppdrive de voldsomme følelsene rundt det. Et besøk på et gourmetrestaurant ville være fullstendig bortkasta for min del, det er jo bare mat, liksom. (Det hjelper jo ikke at jeg ikke drikker vin, som jeg skjønner er en del av greia på fancy steder.) Jeg er opptatt av at maten skal være noenlunde sunn og at alle skal få bestemme iblant, men der stopper det egentlig. Jeg kan bli like glad av ei brødskive som av et restaurantmåltid.

Gammel 24-09-10, 15:27   #46
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hasselnøtt: du og jeg er visst veldig forskjellige når det kommer til å mat. Jeg kan bli helt euforisk over god mat. Og hvis man inkluderer en restaurantopplevelse med god service og utsøkt vin til, så er jeg hensatt til himmelen.

Jeg går gjerne ut og spiser, mest for å ha et sted å treffe venner, litt for å slippe å lage noe selv. Jeg er nok truende til å velge noe i kategorien "godt nok", og velger gjerne bort den dyreste maten for å heller bruke pengene på mer vin, for å si det sånn. (For der er jeg nemlig kresen. ) I løpet av de siste årene har jeg flere ganger bestilt fisk på restauranter, det er jo sånt man gjør når man er litt avansert (har jeg hørt), for hver gang å stille tenke pokker at jeg kastet bort pengene på dette. )

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Enig! Jeg kjente at jeg protesterte innvendig da noen foreslo at vi på en jobbtur "bare kunne ta noe raskt innimellom" i stedet for å spise en skikkelig middag etter at dagens program var ferdig. For meg er noe av det beste med studieturer i jobbsammenheng å spise og drikke godt sammen med kollegaene.

Akkurat det kunne jeg også følt, men da på grunn av settingen, vinen og den sosiale opplevelsen.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 15:33   #47
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God mat

Jeg synes det er kjemperart når ikke andre deler min glede og entusiasme over god mat, og ikke skjønner at det er sjelefred å bruke timer på å forberede et godt måltid

I min verden er mat glede, lykke og hobby. Tidligere var det også mitt yrke, så jeg tror at mye av alt arbeidet jeg legger ned i matlaging er et utslag av at jeg savner yrket.

Hos oss handler ikke mat om belønning, men en kombinasjon av at
1. Man må få i seg næring for å leve
2. Man bør lage mat av rene og gode råvarer for et best mulig og sunt kosthold, og ha et bevisst forhold, og en kunnskap om det man fører i seg.
3. Måltidssituasjonen har alltid vært en kosestund hos oss, der vi oppdaterer hverandre på hverdagen, snakker sammen og har det hyggelig.
(Nå som ungene er store kan jeg og mannen fint tilbringe 3-4 timer rundt
matbordet med stearinlys, vin, musikk og en god samtale)
4. Jeg virkelig liker å lage mat, teste ut nye oppskrifter, nye kombinasjoner osv.
5. På grunn av allergi og annen sykdom i familien er kostholdet ekstremt viktig hos oss, og muligehetene for å spise ute/borte er små.

Nevnte jeg at jeg er glad i å lage mat, eller

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 15:34   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg går gjerne ut og spiser, mest for å ha et sted å treffe venner, litt for å slippe å lage noe selv. Jeg er nok truende til å velge noe i kategorien "godt nok", og velger gjerne bort den dyreste maten for å heller bruke pengene på mer vin, for å si det sånn. (For der er jeg nemlig kresen. ) I løpet av de siste årene har jeg flere ganger bestilt fisk på restauranter, det er jo sånt man gjør når man er litt avansert (har jeg hørt), for hver gang å stille tenke pokker at jeg kastet bort pengene på dette.

Jeg konkluderer gjerne igjen: på dette området er vi jammen forskjellige.

Mannen og jeg driver å vurderer et besøk på restaurant Oscarsgate betalt av egen lommebok. Vi synes en restaurantmiddag for 2 kan være verdt 5000 kroner, og vi synes slett ikke det er å kaste bort penger.

Men så har vi igjen ting vi slett ikke gidder å bruke penger på; interiør for eksempel.

Gammel 24-09-10, 15:36   #49
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke superglad i fisk. Jeg synes det er helt ok, men ikke fantastisk mat som jeg virkelig GLEDER meg til å spise. Likevel spiser vi det ca 2 ganger i uka, fordi jeg synes det er en bra ting å få i seg. Og sånn synes jeg det er med ganske mye "hverdagsmat" for min del.

Jeg blir om jeg skal ut og spise tapas, eller om jeg og mannen lager oss noe skikkelig godt en lørdagskveld. Men det er sjelden jeg er særdeles over middagsmat i ukedagene.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 15:37   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg driver å vurderer et besøk på restaurant Oscarsgate betalt av egen lommebok. Vi synes en restaurantmiddag for 2 kan være verdt 5000 kroner, og vi synes slett ikke det er å kaste bort penger.

Men så har vi igjen ting vi slett ikke gidder å bruke penger på; interiør for eksempel.

... og ja vi er forskjellige. Jeg kjøper heller noe fint til hjemmet/meg selv, enn å bruke 5000 kr på mat ute. Selv om det er en fin opplevelse altså, og det skjønner jeg. Så er det mye annet jeg heller vil bruke pengene mine på.

Gammel 24-09-10, 15:38   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg er et sansemenneske. Jeg elsker å kjenne nye smaker eksplodere i munnen min, og sende masse nye beskjeder til hjernen, og kroppen, og kjenne gleden strømme gjennom meg over å kjenne smaken av god mat. Når maten er god, så grunnkoser jeg meg. Jeg kan føle meg skikkelig gjennomlykkelig av å kjenne smaken på ny mat som jeg aldri har spist før, eller over at måltidet jeg laget i dag smakte enda bedre enn sist gang jeg laget det!

Men det er jammen sjelden jeg føler dette ved middagsbordet hjemme en tirsdag.

Gammel 24-09-10, 16:10   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det er jammen sjelden jeg føler dette ved middagsbordet hjemme en tirsdag.

Da skulle du spist hos oss på tirsdag som var. Vi hadde pasta med kremet kyllingsaus (som inneholdt store mengder soltørket tomat pg parmesan). Ungene slikket kjelen til slutt. Og dette er en ganske vanlig tirsdagsmiddag hos oss.

Gammel 24-09-10, 16:12   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er nok ikke der at vi syns vi kal bruke 5000 på en middag, men jeg vil at hverdagsmaten skal være god. Man skal ikke bli sulteforet på god mat.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 16:18   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Da skulle du spist hos oss på tirsdag som var. Vi hadde pasta med kremet kyllingsaus (som inneholdt store mengder soltørket tomat pg parmesan). Ungene slikket kjelen til slutt. Og dette er en ganske vanlig tirsdagsmiddag hos oss.

Jeg er ikke like sikker på at mine barn ville gjort det samme, de er ikke så alt for entusiastiske ift middagsmat.
Men altså, jeg tror nok at jeg ville tenkt at feks den retten er god. Men kanskje er mat sjelden mer enn det for meg.

Gammel 24-09-10, 16:23   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Vi er nok ikke der at vi syns vi kal bruke 5000 på en middag, men jeg vil at hverdagsmaten skal være god. Man skal ikke bli sulteforet på god mat.

Vi bruker heller ikke 5000 på en middag særlig ofte, men det kommer til å skje snart fordi vi har noe som virkelig må feires.

Og hverdagsmaten vår er også god.

Gammel 24-09-10, 16:55   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker heller ikke 5000 på en middag særlig ofte, men det kommer til å skje snart fordi vi har noe som virkelig må feires.

Når vi virkelig feirer noe, så ender vi opp på 1500. Det var absolutt ikke ment som kritikk, det var bare en kommentar.

Og hverdagsmaten vår er også god.

Ja, det var ikke ment som noen motsetning.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 18:51   #57
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi virkelig feirer noe, så ender vi opp på 1500.

Vi også, og selv da kjenner jeg et stikk av dårlig samvittighet fordi vi kunne brukt det på noe mer fornuftig..

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 20:51   #58
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

5000?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 20:57   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vel. Vi er vel forskjellige. For meg er mat en viktig del av livet.

Samme her. Mat er fantastisk, jeg elsker å prøve ut nye retter, jeg kan glede meg i dagesvis til en god søndagsmiddag feks. Men jeg er ikke noe frokost- eller lunsjmenneske og skulle ønske jeg kunne ta en pille akkurat til de måltidene og vips - mett og velernært. Men middager og kveldsmat er mine favoritter. Middagsmåltidene er det måltidet der hele familien samles rundt bordet etter en hektisk barnehage-, skole- og arbeidsdag og bare slapper av og koser oss.

Gammel 24-09-10, 20:58   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke lov å skrive sånt uten å komme med oppskrift.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.