Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?
Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.
Litt OT: Dere som drikker sjelden/aldri, serverer dere vin til gjester i middager/selskap/fest?
Ja. Ulvefar drikker vin og han drikker whisky (og klarer ufattelig nok å kose seg med dette selv om kona hans ikke drikker!), og jeg serverer både øl, vin, hetvin og brennevin til gjester også. Men jeg er veldig restriktiv med alkohol når ungene deltar i den aktuelle sosiale sammenhengen.
Jeg er selv oppvokst i et hjem hvor den ene forelderen var avholds, og den andre koste seg med vin til maten og konjakk til kaffen. Det har aldri egentlig ramlet meg inn at det er uaktuelt for så mange å ha en livspartner som har et annet forhold til alkohol enn en selv - og særlig den veien. Har man f.eks valgt å være avholds pga dårlige erfaringer med alkoholmisbruk hos folk som står en nær, så skjønner jeg jo at man har problemer med å leve sammen med noen som drikker seg grundig beruset. Men at det er så vanskelig å se for seg at man skal leve sammen med noen som ikke drikker alkohol, det synes jeg er skikkelig sært.