Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krisemaksimerer du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-10, 00:50   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krisemaksimerer du?

Men hvorfor. Obelix??

Gammel 30-08-10, 00:53   #42
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei.

Gammel 30-08-10, 00:55   #43
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det med å pusse opp kjøkkenet var satt litt på spissen, men mus og andre gnagere er det verste jeg vet og jeg får helt gåsehud på ryggen bare med tanken på en mus.

Og ja, vi har mus utenfor hos oss, jeg flytter ikke av den grunn. Bare jeg slipper å forholde meg særlig til de går det bra.

Dessuten har jeg en overutviklet fantasi om ting som kan gå galt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 01:32   #44
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har alltid trodd at jeg var ganske fæl til å krisemaksimere og ha katastrofetanker om ting.

Men med litt fartstid på FP så ser jeg at jeg nok er ganske MYE mer laidback enn jeg trodde

Jeg er drillet til HMS tenking og bor på det som er ansett å være norges farligste arbeidsplass, med snart 4 små barn. Men her inne har jeg lært om farer jeg ikke ante eksisterte.
Som (for å ta den aller morsomste) at kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med gnagere kastes og helst alle kjøkkenredskaper som ligner, kan ha vært i kontakt med eller kan minne om redskapen som hadde kontakt med gnageren.
Eller at mange ikke forlater huset med stekovnen på.
Eller at mat som har gått ut på dato, gjør at kjøleskapet bør saneres, eller helst kastes og byttes i et nytt.

Hvordan er det med deg, er du redd for virkelige og kanskje ikke fullt så virkelige farer?

Jeg er ikke så hysterisk når det kommer til stykket tror jeg.
Og ikke i forhold til mange andre.

Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 01:46   #45
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ellers så tar jeg det meste som det kommer, jeg har opplevd en haug med skit som gjør at jeg tenker at lite kan bli verre enn det som har vært, og jeg taklet jo det, på en måte. Så da er holdningen min at livet er for kort til å bekymre seg over ting som kanskje muligens kan skje.

Det er en holdning jeg har lært meg å leve etter også. Jeg var bare nødt...

Da mannen min begynte å jobbe i Nordsjøen, så var jeg livredd for alt som _kunne_ skje. Han flyr mye, både med vanlige fly og med helikopter, og jeg tenkte at jo mer han flyr, jo større er faren for at han havner i en ulykke. Og jobben han har innebærer jo også en viss risiko, med olje og gass, og det som er, og jeg så for meg alskens senarioer i den forbindelse.

Jeg holdt rett og slett på å bli smårar, helt til jeg fant ut at slik kan jeg ikke leve. Jeg kan ikke sitte her hjemme og bekymre meg, for da ødelegger jeg jo halve livet mitt.

Så jeg tok meg selv i nakken og tvang meg til å tenke at om noe skjer, så får jeg håndtere det da, og etter det så har jeg hatt et mye bedre liv i periodene han er ute.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 02:21   #46
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg krisemaksimerer. Jeg er vant med at det som kan gå galt, det går galt. Har slokt brann, tatt gjenopplivning på barn, har blitt overfalt m.m. Så jeg er nok i overkant opptatt av å forutse ting som kan skje, og har en plan A, B og C for hva jeg skal gjøre i gitte situasjoner.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 04:45   #47
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg krisemaksimerer meget sjelden.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 08:56   #48
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er laidback på mye.

De tingene jeg krisemaksimerer på er ofte av helt andre grunner enn flertallet. For eksempel: Jeg går ikke fra sovende barn i bil. Ikke fordi jeg er redd for at bilen skal eksplodere, men fordi de kan våkne og bli redde fordi de er alene.

Det gjør ikke jeg heller. Men er det å krisemaksimere da? Ordet krisemaksimere er for meg å alltid tro det verste. Og å tro at det "alltid" finnes en mulighet for at noe ille skal skje.

Gammel 30-08-10, 09:32   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Sjelden..

Nå har jeg bodd på gård i mange år, og ble nok litt herdet.

Men jeg husker godt jeg var rimelig avslappet under e-coli-skandalen for noen år tilbake. Jeg regnet med ungene var immune, ettersom de begge hadde vokst opp med å være med på fjøsstell, og hadde prøvd å sutte på kalveflasker, puttet skitne votter i munnen og krabbet på fjøsgulvet siden de var små.

høres veldig kjent ut.
Mine spiser så mye ku-kraftfôr at jeg endte med å ta det opp med legen, for å høre om det var farlig

det var ikke farlig nei, ikke at de spiser katte/hunde/hamster/insert dyr/ mat heller.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:36   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er igrunnen veldig hysterisk av meg. På enkelte ting. Blir verre om jeg er sliten.

Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:40   #51
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det krisemaksimering å kaste noe man har brukt å fange ekle dyr med?

Jeg krisemaksimerer sjelden sånn til hverdags. Jeg trodde i fjor vinter at mellomsøster hadde sneket seg ut i kulden, og da var jeg helt kake, jeg løpte rundt og ropte og var helt knust, så for meg at hun lå frosset i hjel i en snøfonne, eller noe. (Det var bare noen minutter siden jeg så henne sist, men hun er rask. Viste seg at hun lå under sofaen og spiste is.)

Gammel 30-08-10, 09:44   #52
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig laidback på sånne ting som er nevnt i HI og i tråden ellers. Men gi meg et potensielt planleggings- eller transportproblem, og jeg er en gud på krisemaksimering. I to minutter. Før jeg roer meg ned og varter opp med plan A, B, C, D - og kanskje E, på en god dag.

Gammel 30-08-10, 09:46   #53
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nei, ikke så ofte. Da skal jeg være sliten og ellers i ubalanse. Jeg gjør ofte risikovurderinger, selvsagt, men lar meg ikke styre av irrasjonell frykt så ofte.

Nå kaller ikke jeg det krisemaksimering å ta forholdsregler heller. Å ha rutiner ved brann, bruke hjelm og sikre unger forsvarlig i bil, regner jeg for normal fornuft.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 09:46   #54
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har som Floksa alltid sett på meg selv som en krisemaksimerende type, og egentlig fått høre det av mange og, at jeg stresser og er fryktlig nøye på allskens, men etter en del tråder her inne skjønner jeg jo at jeg har mange områder jeg er veldig laidback på. Jeg har aldri følt noe behov for å koke og desinfisere ting som har vært i kontakt med underlivet minn (eller andres, det ville jo betydd at jeg måtte koke mitt eget jevnlig), ei heller for å kaste ting som kan ha vært i kontakt med gnagere eller andre uhumskheter, jeg lager langtidsstekte ting i stekeovnen mens jeg er et helt annet sted, betaler bensinen med barn i bilen, setter på vaskemaskin og oppvaskmaskin om natten eller når jeg går ut, og ville igrunn ikke hatt skrupler med å sende barn på skoletur med ruteferge, rutebuss eller på isfiske for den gangs skyld.

Likevel er jeg altså ansett som hysterisk, spesielt på barnesikkerhet, av de fleste jeg kjenner.

Gammel 30-08-10, 10:20   #55
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei,jeg krisemaksimerer sjelden.
Jeg kan ta i,når knerten forteller at pappan har kjørt ham til bhg uten sete i bilen.Bare fordi han ikke gadd å sette det i.
Da fikk mannen høre,om alt som kunne skje og at det var han som da måtte være hjemme med en "ødelagt" unge og det som fulgte med.

Det hender jeg blir engstelig når mannen er ute å kjører sykkel,han liker fart og spenning,og da er jeg god på å fantasere frem alle mulige ulykker,men vil påstå at x`en hans er verre,hun ringer ham nesten hver gang hun hører om en bilulykke i nærheten.....

Ellers så går vaskemasin/tørketrommel på om natten,pc`er står på og springer ikke rundt å drar ut alt om det lyner ute.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 10:34   #56
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det krisemaksimering å kaste noe man har brukt å fange ekle dyr med?

Ja, hvis den er kokt og desinfisert med sprit, og man fortsatt vil kaste den. Ikke bare krisemaksimering, egentlig, men fullstendig galskap.

Gammel 30-08-10, 10:36   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Ja, hvis den er kokt og desinfisert med sprit, og man fortsatt vil kaste den. Ikke bare krisemaksimering, egentlig, men fullstendig galskap.

Nja. Jeg vil vel sette listen for fullstendig galskap en liten tanke høyere kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 10:42   #58
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg finnes ikke avslappet, men jeg er i det minste veldig klar over hysteriet.

Gammel 30-08-10, 10:46   #59
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På noen områder kan jeg vel krisemaksimere, men jeg vil ikke kalle meg overhysterisk av den grunn.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 10:48   #60
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Det er noe jeg gjør svært sjelden.
Mannen min, derimot

(med unntak av ultralyder som ikke følger boka når jeg har hatt teite opplevelser det siste året )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.