Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er denne Bergans-jakka litt jentete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 13:58   #81
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?

Jeg er svært økonomisk anlagt og har en jente og en gutt. Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe allværsjakker som kunne arves videre. Det har vist seg å ikke være så lett siden (særlig snuppa) er bevisst på hva hun har på seg. Hun kunne gått med på å bruke noe som var brunt eller grønt så lenge hun fikk stæsje det opp med en lilla lue og votter. Men nå må jeg kjøpe alt nytt hver gang, for jeg synes det er svært lite unisex-klær.

Økonomen i meg gjorde at knerten i vinter gikk i brun vinterdress med rosa detaljer og han har rosa gummistøvler nå, men det er vel et tidsspørsmål før han også protesterer?

Gammel 27-08-10, 13:59   #82
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ikke jentete. Jeg kunne fint kjøpt den til mine jenter, men hadde jeg hatt en gutt kunne jeg fint kjøpt sånn til han også.

Min minste har forøvrig mest gensere fra gutteavdelingen på HM. Hun er forelska i Lynet Mcqueen. Og det er helt greit. Crocsene er brune (scooby doo) og støvlene er blå med dinosaurer på. Er det så nøye - så lenge de liker det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:00   #83
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men dette er vel en "klassisk" Bergans jakke, er det ikke? Ala turjakke.

Aner ikke, jeg mente sånn generelt.

Gammel 27-08-10, 14:00   #84
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Ikke jentete. Jeg kunne fint kjøpt den til mine jenter, men hadde jeg hatt en gutt kunne jeg fint kjøpt sånn til han også.

Min minste har forøvrig mest gensere fra gutteavdelingen på HM. Hun er forelska i Lynet Mcqueen. Og det er helt greit. Crocsene er brune (scooby doo) og støvlene er blå med dinosaurer på. Er det så nøye - så lenge de liker det?

Nei, ikke så nøye. Spm mitt var bare om denne modellen er laget for jenter eller gutter.

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:02   #85
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Aner ikke, jeg mente sånn generelt.

Ja generelt ja. Helt enig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:03   #86
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&S, her.

Nei, ikke så nøye. Spm mitt var bare om denne modellen er laget for jenter eller gutter.

I følge Bergans websider er dette guttevarianten. Jentevarianten ser slik ut;

(er snøkrystaller bare ment for jenter nå )

Gammel 27-08-10, 14:04   #87
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

WOW! Den tråden her har jo tatt helt av. Fikk egentlig bare et litt sånt "denne hadde vært kjempefin på minstejenta" når jeg såg den, uten noen spesiell grunn..(det er sønnen vår som trenger seg jakke).

Det må jo være en grunn, ellers hadde du jo ikke kommet på å spørre om den var jentete.

Er det så viktig egentlig? Bør du ikke heller se barnet den er ment for? Er den fin til en jente er det revnende likegyldig om produsenten har tenkt på en gutt, eller omvent. Eller om produsenten for en gangs skyld har kun tenkt på barn, ikke kjønn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:06   #88
M&S
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det må jo være en grunn, ellers hadde du jo ikke kommet på å spørre om den var jentete.

Er det så viktig egentlig? Bør du ikke heller se barnet den er ment for? Er den fin til en jente er det revnende likegyldig om produsenten har tenkt på en gutt, eller omvent. Eller om produsenten for en gangs skyld har kun tenkt på barn, ikke kjønn.

Huff at jeg skulle være så dum å starte denne tråden....

Gammel 27-08-10, 14:15   #89
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, når man starter en tråd på et diskusjonsforum, må man være forberedt på at det kan bli debatt.

Gammel 27-08-10, 14:16   #90
Solblomst
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:19   #91
M&S
Erfaren

Standard

Jeg får skrive det samme som i den andre tråden om gutteting og jenteting:
Jeg kjøper rosa og lilla gensere til poden, han vil ofte ha rosa ting og er ikke den som protesterer mest høylytt når det gjelder slike ting.
Dattera vår med andre ord, elsker rosa, prinsesse, kjoler og alt som er jentete. Jeg elsker grønn og lyseblå, og hun kler sååå godt slike farger, men hun nekter samme hvor mye jeg prøver å få det på henne, da er også dette ofte modeller som er designet for jente (ikke det at gutter ikke kan ha det men de henger ofte på jenteavdelingen for klær.. bare sånn hvis noen skal kommentere den setningen...).
Jeg har alltid poengtert at det ikke er noe som er gutt og noe som er jente, og det er ikke lov å si det hjemme ho oss. MEN, desverre har det blitt slik i dette samfunnet at ting er veldig kjønnsdelte. Poden ble terga på skolen for han hadde en rosa genser en gang, og en gang fordi han hadde en rød matboks med hjerte på (!!!!!!!).
Og da tilbake til denne jakka, jeg kjøper ikke en jakke til 1500,- for så at han skal komme hjem å fortelle meg at han har blitt terga eller at det er en jentejakke fordi flere jenter på skolen har den, for da nekter han å bruke den. Veldig leit at det har blitt sånn, men det er jo engang slik. Så da starter jeg heller en tråd her hvor jeg spør om dette er en jakke som er laget for jenter (for veldig mye blir jo laget til det ene og det andre kjønnet nå til dags), så kanskje jeg kan unngå et bomkjøp...

Gammel 27-08-10, 14:25   #92
Dronningen
Pauset

Standard

Og da tilbake til denne jakka, jeg kjøper ikke en jakke til 1500,- for så at han skal komme hjem å fortelle meg at han har blitt terga eller at det er en jentejakke fordi flere jenter på skolen har den, for da nekter han å bruke den. Veldig leit at det har blitt sånn, men det er jo engang slik. Så da starter jeg heller en tråd her hvor jeg spør om dette er en jakke som er laget for jenter (for veldig mye blir jo laget til det ene og det andre kjønnet nå til dags), så kanskje jeg kan unngå et bomkjøp...

Slik Bergans presenterer jakken, så er det tydeligvis guttemodellen. Når det er sagt så er den såpass nøytral at det overrasker meg ikke om jenter også velger en slik jakke. Mange jenter vil være fine i en slik jakke. Men er du usikker så velger du jo bare noe annet. Det er en dyr jakke ja, så sånn sett bør vel både mor og sønn være sikre begge to på at de liker den.

Gammel 27-08-10, 14:27   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Og da tilbake til denne jakka, jeg kjøper ikke en jakke til 1500,- for så at han skal komme hjem å fortelle meg at han har blitt terga eller at det er en jentejakke fordi flere jenter på skolen har den, for da nekter han å bruke den.

Må du kjøpe noe han ikke har sett på selv da? Han kan vel heller ta avgjørelsen selv. Det er sunt.

Gammel 27-08-10, 14:34   #94
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke helt på at man ikke viderefører holdninger når man "bare" skriver det på et forum. Selv om dere ikke sier det direkte til barna deres, så har man en grunnholdning, hvor man lar være å kjøpe noe fordi man oppfatter den som kjønnsdelt. På den måte signaliserer man at nettopp dette plagget ikke er for barndet, fordi det har feil kjønn. Vi kan mase så mye vi vil om at kjedebutikkene har for stort skille mellom gutte- og jentetøy, men det hjelper jo ikke når vi promoterer samme holdning selv.

Jeg sa jo at jeg fint kunne kjøpt den til min pode, han har klær i alle slags farger og varianter. Kjøpt på både jente og gutteavdeling, så jo for min del gjelder det jeg sa.
Når noen spør om hva man synes om en jakke, så svarer hvertfall jeg ærlig, det er ikke det samme som å si at man sier det samme om lærne til barna sine.

Jeg vet selvsagt at det finnes foreldre som gjør det, for poden har jo fått beskjed om at han har på jentebukser når de er veldig smale å med feks lilla eller rosa søm på.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:35   #95
M&S
Erfaren

Standard

Må du kjøpe noe han ikke har sett på selv da? Han kan vel heller ta avgjørelsen selv. Det er sunt.

Han får selvfølgelig være med på å bestemme om han vil ha jakka eller ikke, men jeg liker kvaliteten til Bergans til den bruken vi trenger den til, og jeg har ikke funnet en annen jakke enn denne til han til denne prisen.
Så da får han bestemme selv om han vil ha den eller ikke, men nå er det jo en gang slik med barn at de er lett påvirkelige for hva andre sier, og da er det greit å være litt føre var

Gammel 27-08-10, 14:44   #96
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Både Lillevenn (jente) og bestekompisen (gutt) har denne jakken. LilleVenn hater rosa og ville aldeles ikke ha jentevarianten. Jeg synes dette er en jakke som passer både til jente og gutt.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:47   #97
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jakken var jentete i den forstand at jeg godt kunne ha brukt den selv (i rett størrelse vel og merke! ) og jentene mine (9 og 6) godt kunne ha brukt den.

Gammel 27-08-10, 14:49   #98
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det var da voldsomt til engasjement
Jeg tror gutter over en viss alder vil synes at dette er en litt jentete jakke på grunn av pynten. De som roper her burde vel heller være fornøyde med at mange synes en mørkeblå jakke ser jentete ut

Jeg tror ikke helt på at man ikke viderefører holdninger når man "bare" skriver det på et forum. Selv om dere ikke sier det direkte til barna deres, så har man en grunnholdning, hvor man lar være å kjøpe noe fordi man oppfatter den som kjønnsdelt. På den måte signaliserer man at nettopp dette plagget ikke er for barndet, fordi det har feil kjønn. Vi kan mase så mye vi vil om at kjedebutikkene har for stort skille mellom gutte- og jentetøy, men det hjelper jo ikke når vi promoterer samme holdning selv.

Nå synes jeg du overfortolker en bitteliten smule, gitt. Min holdning er at jeg ikke har råd til å kjøpe klær til barna som de ikke vil bruke. Jeg har 4 barn, hvorav eldste er jente. Jeg har ikke tall på antall "duste-diskusjoner" jeg har hatt med min sønn om hva han kaller jentete og hva som faktisk er det -særlig med tanke på å arve ytterklær og sportsklær. Jeg har bare innsett at i en viss alder er gutter helt "idjåtter" når det gjelder å være redd for at noe skal se jentete ut. For min pode, inntraff det omtrent samtidig som skolestart. Før det, syntes han rosa og lilla var nydelige farger (og jeg kjøpte selvsagt klær i de fargene til ham), det var helt greit å leke med dukker osv. Jeg synes det er helt idiotisk at både kles- og lekemarkedet er så kjønnsdelt, og prøver virkelig å innprente gode holdninger i barna mine (som for eksempel å kjøpe "jentefarger" på klærne og bevisstgjøre ungene på at type leker, filmer, spill osv ikke er bare for jenter eller gutter), men det hjelper ikke så mye akkurat i den alderen han er i nå (han går i 6. klasse). Jeg synes det både blir dumt og rart å tillegge oss de meningene du skriver her, og jeg tror også at du kanskje vil se på det litt annerledes når sønnen din blir noe eldre. Som jeg skrev i mitt første innlegg, synes jeg jakka er unisex opptil en viss alder, men så tror jeg mange gutter ville synes den har for feminine detaljer, og dermed ikke ville brukt den. DET var det jeg ville formidle til trådstarter, så hun kunne unngå å bruke masse penger på en jakke som kanskje ville blitt hengende i skapet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:51   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir ikke mindre press på barna når foreldrene gir etter for "det er jentefarge/guttefarge"-sutring.

Come on, dette er en kamp det er verdt å ta, og holdningene begynner hos foreldrene. Gjennomføringen av holdningene også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:51   #100
M&S
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det var da voldsomt til engasjement
Jeg tror gutter over en viss alder vil synes at dette er en litt jentete jakke på grunn av pynten. De som roper her burde vel heller være fornøyde med at mange synes en mørkeblå jakke ser jentete ut

Nå synes jeg du overfortolker en bitteliten smule, gitt. Min holdning er at jeg ikke har råd til å kjøpe klær til barna som de ikke vil bruke. Jeg har 4 barn, hvorav eldste er jente. Jeg har ikke tall på antall "duste-diskusjoner" jeg har hatt med min sønn om hva han kaller jentete og hva som faktisk er det -særlig med tanke på å arve ytterklær og sportsklær. Jeg har bare innsett at i en viss alder er gutter helt "idjåtter" når det gjelder å være redd for at noe skal se jentete ut. For min pode, inntraff det omtrent samtidig som skolestart. Før det, syntes han rosa og lilla var nydelige farger (og jeg kjøpte selvsagt klær i de fargene til ham), det var helt greit å leke med dukker osv. Jeg synes det er helt idiotisk at både kles- og lekemarkedet er så kjønnsdelt, og prøver virkelig å innprente gode holdninger i barna mine (som for eksempel å kjøpe "jentefarger" på klærne og bevisstgjøre ungene på at type leker, filmer, spill osv ikke er bare for jenter eller gutter), men det hjelper ikke så mye akkurat i den alderen han er i nå (han går i 6. klasse). Jeg synes det både blir dumt og rart å tillegge oss de meningene du skriver her, og jeg tror også at du kanskje vil se på det litt annerledes når sønnen din blir noe eldre. Som jeg skrev i mitt første innlegg, synes jeg jakka er unisex opptil en viss alder, men så tror jeg mange gutter ville synes den har for feminine detaljer, og dermed ikke ville brukt den. DET var det jeg ville formidle til trådstarter, så hun kunne unngå å bruke masse penger på en jakke som kanskje ville blitt hengende i skapet.

Takk!! Endelig en som forstår hva jeg mener !!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.