Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er denne Bergans-jakka litt jentete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 13:02   #61
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hver gang Glitterbarnet omtaler noe som jentete, enten det er farger eller leker eller ting, så er jeg påpasselig med å påpeke at det finnes ikke jenteleker og gutteleker, eller -farger. Alle kan leke med det de vil, og gå med de fargene de vil. Og det har faktisk sklidd inn. Det betyr ikke at jeg tvinger ham til å gå med ting han ikke liker, enten det er rosa ponnyer, eller brennende biler. Å vurdere om et helt nøytralt plagg er for jentete for ham, og dermed ikke kjøpe det, er virkelig en helt fremmed tanke.

Ditto.

Jeg ble spesielt snurt da de unge lovende mente at jeg ikke kunne bruke en blå t-skjorte, og finne en rosa, for det sa de i barnehagen. At mammaer var jenter og ikke kunne bruke blått. Makan!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:03   #62
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Du trenger ikke rope av den grunn altså.

Nei, men fortell da Minni. Hvorfor synes du den er jentete i fasongen?

Gammel 27-08-10, 13:04   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Du trenger ikke rope av den grunn altså.

Jo, når jeg blir så frustrert må jeg det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:07   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasongen!? Det er er RETT OPP OG NED jakke? Hva i allverden er det som gjør den jentete?

Jeg er helt enig med deg, glitter. Det kjipe er at disse holdningene har så godt rotfeste i folk, og at det dessverre smitter over på barna. Storesøster kommer stadig vekk med uttaleser om hva som er jentete og guttete, og jeg prøver iherdig å avholdningefisere henne.

Barna får jo det fra et sted, vil jeg tro.

Gammel 27-08-10, 13:09   #65
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Men altså: HVA er det med fasongen på denne jakka som gjør den jentete? Somebody tell me!

Gammel 27-08-10, 13:09   #66
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er helt enig med deg, glitter. Det kjipe er at disse holdningene har så godt rotfeste i folk, og at det dessverre smitter over på barna. Storesøster kommer stadig vekk med uttaleser om hva som er jentete og guttete, og jeg prøver iherdig å avholdningefisere henne.

Barna får jo det fra et sted, vil jeg tro.

Selv om man skriver på ett forum at man syns en jakke er jentete, så trenger man ikke overføre det til barna.
Poden her får også høre at det ikke finns jente og guttefarger eller gutte og jenteleker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:11   #67
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, den var overhode ikke til deg. Jeg sikter til de som forteller sånt og er med på å influere barna, for det irriterer meg veldig.

Gammel 27-08-10, 13:30   #68
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir gal av kjønnsforskjellene i barneklær, virkelig! Jeg kjøpte ei dongeribukse til 8 åringen min, som så helt nøytral ut, men det hang et merke på som kunne fortelle at dette var altså en jentemodell. Jeg fikk dama i butikken til å klippe den bort med en gang.

Jakka det vises til, finnes ikke jentete - hvor kan dere få det fra? Fasongen? Den er da helt nøytral der.

En annen ting som irriterer vettet av meg, er hvorfor leker som har med dukker/husholdningsting å gjøre på død og liv bare være så gjennomført rosa?!

Gammel 27-08-10, 13:30   #69
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver gang Glitterbarnet omtaler noe som jentete, enten det er farger eller leker eller ting, så er jeg påpasselig med å påpeke at det finnes ikke jenteleker og gutteleker, eller -farger. Alle kan leke med det de vil, og gå med de fargene de vil.

Jentene mine har fått vite at dette er en av grunnene til at vi markerer 8. mars.

Gammel 27-08-10, 13:38   #70
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan ikke noe for det, jeg syns dere er skikkelig tåpelige når dere karakteriserer det der som jentete.

Glitter sier akkurat det jeg også tenker.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:46   #71
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes overhode ikke denne jakken er jentete og kunne fint ha kjøpt den til Bøllen - vi har også fokus på at det ikke er noen rene jente- og guttefarger, og Bøllen går bl.a i lilla han; til tross for at fetteren på 6 alltid må skrike og hyle om hvor jentete og stygt det er. Bøllen er tøff og går med det han liker! Like så går Bråkebøtta mye i blått og grønt, heller en råååsa all the way!

Gammel 27-08-10, 13:49   #72
Solblomst
Passiv

Standard

Blader er forbeholdt jenter. Det er da noe alle burde vite.

Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:49   #73
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

Hva med kaktus? Maskulint?

Gammel 27-08-10, 13:52   #74
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva om den var sånn da? Da tipper jeg plutselig den ble veldig guttete.

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

De bladene så rett og slett malplasserte ut på den jakken.

Sist redigert av Dronningen : 12-11-12 kl 13:47.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:53   #75
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så glad for min lille gromgutt på snart 6, han hadde lilla skjorte på 1.skoledag, han ville ha rosa frostski da han var 4 (men fikk noen helt andre, av prisårsak), han har hatt røde jakker og parkdresser, bruker uten problemer rosa og er generelt helt blottet fra jente- og gutteinndelingen. Han har skjønt at gutter ikke er så keen på bratz, men kaller det ikke jenteleker.

Jeg syns denne jakka var kjempefin - til både jente og gutt.

Gammel 27-08-10, 13:54   #76
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hva om den var sånn da? Da tipper jeg plutselig den ble veldig guttete.

De bladene så rett og slett malplasserte ut på den jakken.

Jeg er mer opptatt av snitt og fasong, enn farger.

Gammel 27-08-10, 13:56   #77
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

WOW! Den tråden her har jo tatt helt av. Fikk egentlig bare et litt sånt "denne hadde vært kjempefin på minstejenta" når jeg såg den, uten noen spesiell grunn..(det er sønnen vår som trenger seg jakke).
Gutten vår velger jo titt og ofte både rosa og lilla og prinsesse han, så det var jo ikke akkurat noe med at han ikke kan ha den fordi den er så jentete (noe jeg er usikker på om den i det hele tatt er det var bare en tanke som slo med det samme jeg så på den).

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:56   #78
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er mer opptatt av snitt og fasong, enn farger.

Men dette er vel en "klassisk" Bergans jakke, er det ikke? Ala turjakke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:56   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke helt på at man ikke viderefører holdninger når man "bare" skriver det på et forum. Selv om dere ikke sier det direkte til barna deres, så har man en grunnholdning, hvor man lar være å kjøpe noe fordi man oppfatter den som kjønnsdelt. På den måte signaliserer man at nettopp dette plagget ikke er for barndet, fordi det har feil kjønn. Vi kan mase så mye vi vil om at kjedebutikkene har for stort skille mellom gutte- og jentetøy, men det hjelper jo ikke når vi promoterer samme holdning selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:57   #80
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Jeg tror ikke helt på at man ikke viderefører holdninger når man "bare" skriver det på et forum. Selv om dere ikke sier det direkte til barna deres, så har man en grunnholdning, hvor man lar være å kjøpe noe fordi man oppfatter den som kjønnsdelt. På den måte signaliserer man at nettopp dette plagget ikke er for barndet, fordi det har feil kjønn. Vi kan mase så mye vi vil om at kjedebutikkene har for stort skille mellom gutte- og jentetøy, men det hjelper jo ikke når vi promoterer samme holdning selv.

Det var ikke det som var ment ved å starte denne tråden her da.....

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43.