Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er denne Bergans-jakka litt jentete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 13:16   #1
Solblomst
Passiv

Standard

Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?

Opprinnelig lagt inn av M&S, her.

Huff at jeg skulle være så dum å starte denne tråden....

Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:19   #2
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Jeg får skrive det samme som i den andre tråden om gutteting og jenteting:
Jeg kjøper rosa og lilla gensere til poden, han vil ofte ha rosa ting og er ikke den som protesterer mest høylytt når det gjelder slike ting.
Dattera vår med andre ord, elsker rosa, prinsesse, kjoler og alt som er jentete. Jeg elsker grønn og lyseblå, og hun kler sååå godt slike farger, men hun nekter samme hvor mye jeg prøver å få det på henne, da er også dette ofte modeller som er designet for jente (ikke det at gutter ikke kan ha det men de henger ofte på jenteavdelingen for klær.. bare sånn hvis noen skal kommentere den setningen...).
Jeg har alltid poengtert at det ikke er noe som er gutt og noe som er jente, og det er ikke lov å si det hjemme ho oss. MEN, desverre har det blitt slik i dette samfunnet at ting er veldig kjønnsdelte. Poden ble terga på skolen for han hadde en rosa genser en gang, og en gang fordi han hadde en rød matboks med hjerte på (!!!!!!!).
Og da tilbake til denne jakka, jeg kjøper ikke en jakke til 1500,- for så at han skal komme hjem å fortelle meg at han har blitt terga eller at det er en jentejakke fordi flere jenter på skolen har den, for da nekter han å bruke den. Veldig leit at det har blitt sånn, men det er jo engang slik. Så da starter jeg heller en tråd her hvor jeg spør om dette er en jakke som er laget for jenter (for veldig mye blir jo laget til det ene og det andre kjønnet nå til dags), så kanskje jeg kan unngå et bomkjøp...

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:25   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Og da tilbake til denne jakka, jeg kjøper ikke en jakke til 1500,- for så at han skal komme hjem å fortelle meg at han har blitt terga eller at det er en jentejakke fordi flere jenter på skolen har den, for da nekter han å bruke den. Veldig leit at det har blitt sånn, men det er jo engang slik. Så da starter jeg heller en tråd her hvor jeg spør om dette er en jakke som er laget for jenter (for veldig mye blir jo laget til det ene og det andre kjønnet nå til dags), så kanskje jeg kan unngå et bomkjøp...

Slik Bergans presenterer jakken, så er det tydeligvis guttemodellen. Når det er sagt så er den såpass nøytral at det overrasker meg ikke om jenter også velger en slik jakke. Mange jenter vil være fine i en slik jakke. Men er du usikker så velger du jo bare noe annet. Det er en dyr jakke ja, så sånn sett bør vel både mor og sønn være sikre begge to på at de liker den.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:27   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og da tilbake til denne jakka, jeg kjøper ikke en jakke til 1500,- for så at han skal komme hjem å fortelle meg at han har blitt terga eller at det er en jentejakke fordi flere jenter på skolen har den, for da nekter han å bruke den.

Må du kjøpe noe han ikke har sett på selv da? Han kan vel heller ta avgjørelsen selv. Det er sunt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:35   #5
M&S
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Må du kjøpe noe han ikke har sett på selv da? Han kan vel heller ta avgjørelsen selv. Det er sunt.

Han får selvfølgelig være med på å bestemme om han vil ha jakka eller ikke, men jeg liker kvaliteten til Bergans til den bruken vi trenger den til, og jeg har ikke funnet en annen jakke enn denne til han til denne prisen.
Så da får han bestemme selv om han vil ha den eller ikke, men nå er det jo en gang slik med barn at de er lett påvirkelige for hva andre sier, og da er det greit å være litt føre var

Gammel 27-08-10, 13:44   #6
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Både Lillevenn (jente) og bestekompisen (gutt) har denne jakken. LilleVenn hater rosa og ville aldeles ikke ha jentevarianten. Jeg synes dette er en jakke som passer både til jente og gutt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:47   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jakken var jentete i den forstand at jeg godt kunne ha brukt den selv (i rett størrelse vel og merke! ) og jentene mine (9 og 6) godt kunne ha brukt den.

Gammel 27-08-10, 13:51   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir ikke mindre press på barna når foreldrene gir etter for "det er jentefarge/guttefarge"-sutring.

Come on, dette er en kamp det er verdt å ta, og holdningene begynner hos foreldrene. Gjennomføringen av holdningene også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 13:53   #9
M&S
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det blir ikke mindre press på barna når foreldrene gir etter for "det er jentefarge/guttefarge"-sutring.

Come on, dette er en kamp det er verdt å ta, og holdningene begynner hos foreldrene. Gjennomføringen av holdningene også.

Nei, men unngår en at barna blir terget for det så synes jeg faktisk at det er greit å gi etter. Jeg tvinger ikke poden til å gå med en rosa genser fordi jeg synes det er fint, hvis han ikke vil gå med den fordi han blir terget når han har den på seg.

Gammel 27-08-10, 14:15   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men unngår en at barna blir terget for det så synes jeg faktisk at det er greit å gi etter. Jeg tvinger ikke poden til å gå med en rosa genser fordi jeg synes det er fint, hvis han ikke vil gå med den fordi han blir terget når han har den på seg.

Unger finner alltids noe å terge for. Om det er fargen eller bladene på jakka slipper man ikke så verst unna.

Et sted må man begynne, om man lar være å tro at sønnen ender opp som en garlic girl fordi han har noe som noen kanskje kan tolke til noe feminint, kan det hende sønnen ikke bryr seg med om noen uopplyste tror at dette er noe man kan terge for.

Gammel 27-08-10, 14:23   #11
M&S
Erfaren

Standard

Unger finner alltids noe å terge for. Om det er fargen eller bladene på jakka slipper man ikke så verst unna.

Et sted må man begynne, om man lar være å tro at sønnen ender opp som en garlic girl fordi han har noe som noen kanskje kan tolke til noe feminint, kan det hende sønnen ikke bryr seg med om noen uopplyste tror at dette er noe man kan terge for.

He he he, hvor i all verden ut fra mine innlegg kan du se at jeg er redd gutten min skal ende opp som en garlic girl?????
Det er vel heller det at jeg ikke vasser i penger og ikke vil kjøpe en jakke som blir hengende i skapet fordi han finner ut at det er en "jente" jakke.

Gammel 27-08-10, 14:28   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

He he he, hvor i all verden ut fra mine innlegg kan du se at jeg er redd gutten min skal ende opp som en garlic girl?????
Det er vel heller det at jeg ikke vasser i penger og ikke vil kjøpe en jakke som blir hengende i skapet fordi han finner ut at det er en "jente" jakke.

Det var generelt.

Gammel 27-08-10, 13:58   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei klær til skolebarn der man har reelle valgmuligheter er for meg overhode ikke kamper som er verdt å ta. Jeg driter i hva de går i, så lenge de er passe mainstreame nok til at de selv føler at de passer inn, og jeg har råd til å kjøpe klær som er akseptable. Det unike og selvstendige kommer en dag uansett, og grunnskolen er ikke stedet for å statuere kjønnenes "likeverd" i forhold til klær og utstyr. Det er nok press som det er, om de ikke skal skille seg på en måte de ikke ønsker selv. Der må de møte verden alene, og kan jeg bidra til å gjøre det litt enklere, så gjerne det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:10   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du har usedvanlige samarbeidsvillige barn.

Jeg forsøkte å ta kampen, men måtte gi opp. Snuppa var altså 18 måneder da hun la seg ned på gulvet i butikken og hylte fordi jeg skulle kjøpe i brun jakke og hun ville ha jooooooosa. Jeg hadde heller ikke ant at det var mulig hvis jeg ikke hadde opplevd det.

Gammel 27-08-10, 14:16   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror du har usedvanlige samarbeidsvillige barn.

Jeg forsøkte å ta kampen, men måtte gi opp. Snuppa var altså 18 måneder da hun la seg ned på gulvet i butikken og hylte fordi jeg skulle kjøpe i brun jakke og hun ville ha jooooooosa. Jeg hadde heller ikke ant at det var mulig hvis jeg ikke hadde opplevd det.

Ja, jeg har samarbeidsvillige barn, men at det finnes en del i spekteret midt i mellom der er vel ikke så usannsynlig.

Gammel 27-08-10, 14:04   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, den blå var i alle fall fin, som i at JEG kunne tenkt meg den (mye finere enn "jenteutgaven")

Klarer ikke sette ringeren på det, den går fint som unisex, men måte jeg velge gutt eller jente hadde jeg sagt jente selv om Bergans sier gutt. Går for unisex jeg, og den var fin. Finnes den i voksenstr? *ønske seg*

Gammel 27-08-10, 14:23   #17
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

aC har kanskje samarbeidsvillige barn, mens Tjorven ikke har det. Poenget er vel egentlig at det burde være mulig å kjøpe klær til barn uten at det er klær til enten er JENTE eller GUTT. Friendsdressene jeg viste frem er et slikt eksempel. Min jente ville også kastet seg på gulvet og sparket om jeg hadde prøvd å kjøpe den svarte dressen. Hadde det derimot vært en blå, rød, grønn eller noe annet "midt i mellom" hadde ikke protestene vært like store. Sånn som det er nå (i veldig mange sammenhenger) er forskjellen på klærne så utrolig stor så jeg skjønner barna også. Jeg trives heller ikke herredress (for å sette det på spissen).

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:24   #18
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Dette er noen ganger et rart forum. Det er greit at en 4-åring blir vegetarianer, men at ungene skal få velge farge på en jakke er fryktelig.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:27   #19
M&S
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Dette er noen ganger et rart forum. Det er greit at en 4-åring blir vegetarianer, men at ungene skal få velge farge på en jakke er fryktelig.

Ja det høres nesten ut som om det er like ille som å misshandle dem.

Gammel 27-08-10, 14:49   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det høres nesten ut som om det er like ille som å misshandle dem.

Det er ikke noe galt med tråden din, ei heller noe galt i at du startet den. Dette er en bra ting å diskutere, og det tvinger folk til å tenke. Good, good!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.