Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerens rolle i skolestarterens liv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-10, 11:46   #21
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.786
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Da eldste gikk på 1.trinn hadde vi klassebamsen Lotta på helgebesøk, nå blir Lotta byttet ut med læreren

For et tulleforslag!

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 11:50   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Jeg er egentlig glad for at jeg slipper å innby til konferansetimer her hjemme også. Da hadde konferansetimer fått noe barnevern-ish over seg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 11:57   #23
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Jammen, læreryrket er jo et kall, er det ikke?

Det verste er at det, som Karamell sier, finnes skoler der ledelsen pålegger lærerne å ta første foreldresamtalen hjemme hos barnet.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 11:59   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Huff jeg synes det er fælt nok at helsesøster kommer på inspeksjon i barseltiden om ikke læreren også skal mate hybelkaniner hjemme hos oss.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 12:10   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Her i kommunen var hjemmebesøk obligatorisk i åttende klasse, en periode. Nå er det kun frivillig, men jeg vet at en del lærere fortsatt prakiserer det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 12:14   #26
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Jeg reagerte også på dette forslaget. Tipper det blir en del innlegg i neste A-magasin om det. Resten av det han skrev var jo ikke så dumt, men hjemmebesøk av læreren er det som kommer til å bli husket/oppfattet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:22   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.078
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Det sitter vel mange foreldre rundt nå og er redde for å få læreren på døra løfta øyebryna og syns det var ganske merkelig. Lett for en kontormann eller hva han der nå er, å foreslå noe slikt. Og hvis foreldrene ikke bor sammen blir det ENDA FLERE BESØK FOR LÆRERN!!! HURRAAAA!

rker ikke være saklig engang:

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:14   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det sitter vel mange foreldre rundt nå og er redde for å få læreren på døra løfta øyebryna og syns det var ganske merkelig. Lett for en kontormann eller hva han der nå er, å foreslå noe slikt. Og hvis foreldrene ikke bor sammen blir det ENDA FLERE BESØK FOR LÆRERN!!! HURRAAAA!

rker ikke være saklig engang:

Ja, det glemte jeg jo å tenke på. Hvis halvparten av foreldrene er skilt, må man holde på meg hjemmebesøkene hver kveld helt til midten av oktober. Sjempelurt

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:22   #29
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Men hvis læreren (les: jeg) tar med hele familien på disse middagsbesøkene kan man jo spare skikkelig på matbudsjettet

Neida, dette er jo helt tullete og ikke gjennomførbart i praksis. Det ville jo innebært at læreren måtte brukt hver kveld i over en mnd på hjemmebesøk, og med måltid, romvisning og presentasjon av halve slekta ville det jo tatt timesvis. Jeg har virkelig ikke noe ønske om studere måltidene hos mine elevers familier, heller ikke noe stort ønske om å se på rommene deres, og jeg må si at jeg kjenner elevene mine riktig så godt likevel.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:25   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Det verste er at det, som Karamell sier, finnes skoler der ledelsen pålegger lærerne å ta første foreldresamtalen hjemme hos barnet.

Det hadde vært helt greit for meg dersom jeg ble frikjøpt fra alle andre ting jeg skulle gjort de dagene. Men mulig det hadde blitt litt vel mye kaffe og kaker på èn uke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:28   #31
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Kjære vene!

En av mine aller beste venninner er lærer på barneskolen, og hun har virkelig nok å gjøre som det er, om hun ikke skal begynne med hjemmebesøk til hver enkelt av elevene også.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:31   #32
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Hvorfor pålegges dette enkelte steder? Jeg bare lurer, er det noen andre enn han her som mener det er smart, noen undersøkelser som viser at det er en god ide eller noe sånt?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:34   #33
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Relasjonsbygging er jo uhyre viktig. Det letter arbeidet til læreren en hel del. Men det kan virkelig gjøres på andre måter.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:45   #34
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Men forslaget er jo godt da, selv om det er vilt og fullstendig umulig og egentlig litt respektløst. Jeg savnet (savner) muligheten til å fortelle læreren litt på tomannshånd om ungen min før skolestart. Læreren har møtt barnehagen, som har fortalt litt, hvorfor får ikke jeg også lov? (For jeg vet hvor mye lærerne har å gjøre, og vil faktisk ikke selv ta kontakt for dette og dermed ta tiden deres bort fra viktigere ting eller forberedelser av barn med spesielle behov hvilket mine barn virkelig ikke har.)

Men et skriftlig "infohefte" fra foreldre til lærer før skolestart måtte vel vært mulig? Et lite spørreskjema på mail, med info om ungen feks spiser dårlig, er veldig sjenert eller engstelig, om det er noe spesielt i familien for tiden (turbulens, svangerskap, sykdom, whatever), om ungen har spesielle ferdigheter (dritgod i judo eller snakker kinesisk tegnspråk) eller om det er noe spesielt foreldrene ønsker at lærer skal prøve å ha et øye med?

Som sagt, jeg har dyp respekt for læreres arbeidsbyrde og ansvar og selv kjenner jeg også veldig på det at det hele tiden kommer nye "krav" og pålegg som påvirker arbeidssituasjon og -mengde direkte, uten at det blir satt av noe tid til det.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:50   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Hos oss har de hatt en foreldresamtale rett etter skolestart med kun foreldre hvor man kan fortelle om barna, og et spørreskjema man skulle levere inn på forhånd. Så kan man snakke om de viktige tingene der. Læreren får info, foreldrene blir roligere. I tillegg synes jeg lærerne hos oss er utrolig serviceinnstilte, de korresponderer på mail og svarer omtrent til alle døgnets tider.

Men de trenger ikke komme hjem hit for det, en ting er tiden det tar, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg vil ha observasjon av hvordan vi funker i heimen heller. Selv om det kanskje kunne vært lurt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:52   #36
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men et skriftlig "infohefte" fra foreldre til lærer før skolestart måtte vel vært mulig? Et lite spørreskjema på mail, med info om ungen feks spiser dårlig, er veldig sjenert eller engstelig, om det er noe spesielt i familien for tiden (turbulens, svangerskap, sykdom, whatever), om ungen har spesielle ferdigheter (dritgod i judo eller snakker kinesisk tegnspråk) eller om det er noe spesielt foreldrene ønsker at lærer skal prøve å ha et øye med?

Vi måtte fylle ut et slikt før skolestart, og jeg likte det ikke. Jeg merket at jeg var redd for å skrive noe som helst i negativ retning om Frøkna, fordi jeg var redd for at hun skulle bli merket som "problemelev" eller "elev som ikke mestrer XXX".

Jeg våger å påstå at jeg er over gjennomsnittet flink til å formulere meg skriftlig, men jeg slet skikkelig med å finne formuleringer som beskrev hennes egenart uten på den ene siden å høres ut som en ukritisk tulling og på den andre siden stemple henne som "en som må følges opp ekstra".

Det er ikke utenkelig at min over gjennomsnittlige bevissthet, for ikke si paranoia, i forhold til hvordan det jeg skriver oppfattes, gjorde det ekstra vanskelig for meg. Det er alltid en mulighet.

Det og at skjemaet måtte skrives for hånd …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:52   #37
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

@Katta: Vi har ingenting sånn. Første regulære one-on-one med lærer er ikke før konferansetimene utpå høsten. Med mindre det nåkke gale, da.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:53   #38
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hos oss har de hatt en foreldresamtale rett etter skolestart med kun foreldre hvor man kan fortelle om barna, og et spørreskjema man skulle levere inn på forhånd. Så kan man snakke om de viktige tingene der. Læreren får info, foreldrene blir roligere.

Stemmer, ja. Det hadde vi også. Det var veldig nyttig.

Sitat:

I tillegg synes jeg lærerne hos oss er utrolig serviceinnstilte, de korresponderer på mail og svarer omtrent til alle døgnets tider.

Jeg har samme erfaring fra vår skole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no