Sv: Lærerens rolle i skolestarterens liv
Men forslaget er jo godt da, selv om det er vilt og fullstendig umulig og egentlig litt respektløst. Jeg savnet (savner) muligheten til å fortelle læreren litt på tomannshånd om ungen min før skolestart. Læreren har møtt barnehagen, som har fortalt litt, hvorfor får ikke jeg også lov? (For jeg vet hvor mye lærerne har å gjøre, og vil faktisk ikke selv ta kontakt for dette og dermed ta tiden deres bort fra viktigere ting eller forberedelser av barn med spesielle behov hvilket mine barn virkelig ikke har.)
Men et skriftlig "infohefte" fra foreldre til lærer før skolestart måtte vel vært mulig? Et lite spørreskjema på mail, med info om ungen feks spiser dårlig, er veldig sjenert eller engstelig, om det er noe spesielt i familien for tiden (turbulens, svangerskap, sykdom, whatever), om ungen har spesielle ferdigheter (dritgod i judo eller snakker kinesisk tegnspråk) eller om det er noe spesielt foreldrene ønsker at lærer skal prøve å ha et øye med?
Som sagt, jeg har dyp respekt for læreres arbeidsbyrde og ansvar og selv kjenner jeg også veldig på det at det hele tiden kommer nye "krav" og pålegg som påvirker arbeidssituasjon og -mengde direkte, uten at det blir satt av noe tid til det.