Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Det finnes vel egentlig ikke noe godt bilde av om barnevernet følger instruksen. smilefjes viser til sine egne undersøkelser, men jeg mener at dette ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av hva som er praksis i barnevernet i Norge.
Jo, men så vidt jeg skjønner skal dette være gangen i en sak der bostedsforelder (B) mener samværsforelder (S) har vært voldelig mot barna under samvær:
B melder saken til politiet. (Dette er etter min mening viktig. Det dreier seg om vold, og da skal politiet inn å etterforske.) S kan ikke motsette seg etterforskning. Som veilederen peker på, er politiets kompetanse i slike saker for svak. Dette må det gjøres noe med. (Nå er det vel en satsing i politiet i forhold til familievoldsaker?)
B kan få bistand fra BV i forbindelse med anmeldelse (og på andre måter). BV kan gjøre sin egen undersøkelse, og hvis de mener at det er sannsynlig at barna har blitt utsatt for vold, kan de lage en skriftlig uttalelse som støtter B.
B må gå til sak mot S. (Dette er så vidt jeg kan skjønne noe av svakheten ved lovverket i dag - at det er B som må ta den byrden det er både økonomisk og psykisk å føre en slik sak.)
I en sak der S ikke vil samarbeide med BV og BV mener det foreligger gode grunner til å tro at vold har blitt utøvet, må da B ha en god sak ift å få endret på eller stoppet samvær. Hvis i tillegg politiet gjør jobben sin og avdekker at barna har blitt utsatt for vold, så skal S ende opp med en fengselsstraff.
Dette ble litt forenklet, og jeg skjønner at det er flere av leddene som ikke alltid gjør jobben sin i dag, men så lenge det ikke finnes systematiske undersøkelser av praksis på dette feltet fra de siste årene, blir det vanskelig å diskutere det, synes jeg. Og så er det litt ubehagelig med denne diskusjonen i en tråd med utgangspunkt i en konkret sak. Jeg må bare poengtere at det jeg har diskutert her, ikke er relatert til den saken.
Hvis vi følger denne saksgangen så skjer følgende: Barna må i avhør hos politiet. Barna må i avhør hos barnevernet. Barnet må i avhør hos dommer og barna må i diverse samtaler med sakkyndig.
Det koster en formue, jeg har ikke hørt noen klare å dra en slik sak på under 150k dersom advokaten skal sette seg inn i barnevernsdokumentene også. Det kan bli langt dyrere.
Idet B melder til politiet og ballet setter i gang så har B forsterket sin manglende vilje til samarbeid og i tilfelle saken ikke når gjennom som straffesak eller barnevernssak så har B mest sannsynlig rotet seg ut av omsorgen for barna sine.
Den eneste støtten B kan få fra barnevernet er en evt konklusjon om at barnevernet støtter en stans i samvær. Samt heiarop, følge til politi og lege.
Jeg mener faktisk at man ikke skal si seg fornøyd med systemet når så mye som dette henger på B. Man kan ikke gå ut fra at alle barn som utsettes for overgrep under samvær har en bostedsforelder som greier et slikt prosjekt.
|