Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 11:11   #41
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fullkornpasta - mye sunnere enn hvit pasta?

Jeg synes heller ikke fullkornvariantene smaker spesielt godt (unntak finnes). Jeg synes dog at sopps spaghetti med fiber er god, den innholder mer fiber (og mindre karbohydrater).

Jeg googlet og fant denne "artikkelen".

Gammel 23-08-10, 11:17   #42
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg foretrekker fullkornspasta og naturris, faktisk. Syns de smaker bedre og metter lenger.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:19   #43
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lavkarbo er jo så mangt da. Jeg synes ikke et Lindberg-ish kosthold er negativt for barn overhodet, men her inngår jo faktisk litt pasta, ris osv. Ikke at jeg tror de matvarene er sunne overhodet, men det er jo noe med å leve på "diett" og det å lære at det og det er fyfy også, det vil jeg jo ikke at ungene mine skal oppleve. Men i hverdagen spiser vi faktisk særdeles lite poteter, pasta og ris fordi vi heller velger mer grønnsaker, ungene foretrekker egg fremfor brød med pålegg til frokost osv, og det er jo ikke akkurat dumt.

Pasta, ris og poteter som del av et sammensatt og balansert kosthold er da ikke usunt? Kroppen trenger karbohydrater, særlig når man er i vekst og når man er aktiv. Såklart skal man ikke leve bare på pasta, men jeg tror ikke det funker å leve bare på broccoli heller.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:22   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poteter har da reddet mangen gammel bondefamilie fra å sulte i hjel i hine hårde tider. Det er litt misforstått (for ikke å si historieløst) å si at poteter ikke er sunt overhodet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:23   #45
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Poteter har da reddet mangen gammel bondefamilie fra å sulte i hjel i hine hårde tider. Det er litt misforstått (for ikke å si historieløst) å si at poteter ikke er sunt overhodet.

Gammel 23-08-10, 11:28   #46
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg synes heller ikke fullkornvariantene smaker spesielt godt (unntak finnes). Jeg synes dog at sopps spaghetti med fiber er god, den innholder mer fiber (og mindre karbohydrater).

Jeg googlet og fant denne "artikkelen".

Sopps er ikke det merket jeg forbinder med best kvalitet hva pasta angår, men i undersøkelsen du linket til, så kom Sopps desidert ut med lavest antall karbohydrater pr. 100 gram.

Jeg velger uansett fullkornspasta når vi har pasta til middag.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:39   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Sopps er ikke det merket jeg forbinder med best kvalitet hva pasta angår, men i undersøkelsen du linket til, så kom Sopps desidert ut med lavest antall karbohydrater pr. 100 gram.

Men gjaldt ikke det tallet kokt pasta? Det stod en merknad om det helt til slutt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:51   #48
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men gjaldt ikke det tallet kokt pasta? Det stod en merknad om det helt til slutt.

Det kan hende, men allikevel kommer Sopps ut med minst karbohydrater pr. 100 gram, for jeg antar at testen er utført på samme måte for alle merker/slag som er med?

Gammel 23-08-10, 11:56   #49
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan hende, men allikevel kommer Sopps ut med minst karbohydrater pr. 100 gram, for jeg antar at testen er utført på samme måte for alle merker/slag som er med?

Nei, det er akkurat det den ikke er - fordi Sopps oppgir verdiene for kokt pasta. Nå kjenner jeg ikke de eksakte tallene, men ut fra de oppgitte kaloriverdiene ser det ut til at 100 gram kokt pasta svarer til ca. 45-50 gram ukokt. Følgelig kan man ikke sammenlikne verken kaloriinnhold eller karbohydrater direkte slik tallene er satt opp. Tallene er ikke bare enkle å lese, men jeg har vondt for å tro at Sopps-produktene inneholder under halvparten så mange kalorier og karbohydrater som alle de andre merkene.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:57   #50
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke de har testet noe ut over å sammenligne varedeklarasjoner.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:01   #51
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, det er akkurat det den ikke er - fordi Sopps oppgir verdiene for kokt pasta. Nå kjenner jeg ikke de eksakte tallene, men ut fra de oppgitte kaloriverdiene ser det ut til at 100 gram kokt pasta svarer til ca. 45-50 gram ukokt. Følgelig kan man ikke sammenlikne verken kaloriinnhold eller karbohydrater direkte slik tallene er satt opp. Tallene er ikke bare enkle å lese, men jeg har vondt for å tro at Sopps-produktene inneholder under halvparten så mange kalorier og karbohydrater som alle de andre merkene.

Ah, da skjønner jeg. Begynte egentlig å lure på hvordan Sopps har klart å misnke karbohydratene så mye i forhold til de andre merkene, men samtidig greid å beholde så mye protein.

Gammel 23-08-10, 15:07   #52
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi lever ikke lavkarbo, og har ikke noe ønske om det. Vi har grønnsaker OGSÅ, men jeg synes, for min egen del, at jeg synes en middag "skal" inneholde kjøtt/fisk, grønnsaker, og potet/pasta/ris/whatever. Så da blir det ånn, og nok mer pasta enn mange synes er greit. Dog, for guttungens del trenger han jo en del slikt, vokser og løper som han gjør. Og vi voksne, vel som sagt, lavkarbo er ikke vår greie.

Ah, da misforsto jeg deg. Jeg forsto det som du syns det var ille å spise ris og pasta, men samtidig følte at måltidet måtte inneholde det for å være et måltid. For det må det jo faktisk ikke.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det syns jeg er et så fjollete argument, altså. Du kan overhodet ikke sammenlikne behovene til en hardt arbeidende bondefamilie i hine hårde dager med behovet til en gjennomsnittlig stillesittende familie i dag.

Gammel 23-08-10, 15:14   #53
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det syns jeg er et så fjollete argument, altså. Du kan overhodet ikke sammenlikne behovene til en hardt arbeidende bondefamilie i hine hårde dager med behovet til en gjennomsnittlig stillesittende familie i dag.

Ja, men da blir jo spørsmålet om det er stillesittinga eller potetene som er usunne...

Gammel 23-08-10, 15:16   #54
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Så Sopps jukser altså... (jeg las ikke alt gitt)

Gammel 23-08-10, 15:29   #55
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det har jeg da ikke gjort heller. Poteten sørget for å øke gjennomsnittsalderen betraktelig da den ble introdusert i norsk landbruk pga. sitt høye næringsinnhold og energiinnhold. Å si at den er usunn er fjollete.

http://www.frukt.no/artikkel.aspx?mn...57&artid=15577

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 15:32   #56
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Ja, men da blir jo spørsmålet om det er stillesittinga eller potetene som er usunne...

Selvfølgelig er det usunt å bli stillesittende, men i dagens samfunn, selv om man trener og er aktiv, vil man ikke komme i nærheten av aktiviteten til en hardt arbeidende bondefamilie for lenge siden, uten hjelp av gårdsmaskiner eller noen ting. Dermed må man i tillegg justere næringsinntaket. Poteter inneholder unødvendig mye energi i forhold til andre grønnsaker, så jeg ser ikke noe poeng i å nøde spising av poteter med bakgrunn i at det reddet livet til folk i gamle dager med helt andre behov enn meg. At det kan finnes andre grunner for å spise poteter skal jeg ikke nødvendigvis krangle på, men jeg foretrekker andre grønnsaker, og mener det er sunnere.

Gammel 23-08-10, 20:00   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At å erstatte potet med andre grønnsaker er sunt trenger man jo bare å lese næringsinnholdet for å skjønne.

Å erstatte den med bacon og biff, derimot - not so much.

Gammel 23-08-10, 20:02   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og tilbake til barn: De er jo nettopp ekstremt aktive. Å frarøve unger en lett tilgjengelig næringskilde som det halvraske karber er, kan umulig være sunt. Hjertet må jobbe mye hardere for å nyttiggjøre seg protein og fett.

Generelt i befolkningen er det jo en utfordring at man spiser netto kalorioverskudd, og raske karber er lite mettende, men ganske kaloririke. Og vi voksne springer ikke timesvis hver dag...

Gammel 23-08-10, 20:22   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At å erstatte potet med andre grønnsaker er sunt trenger man jo bare å lese næringsinnholdet for å skjønne.

Å erstatte den med bacon og biff, derimot - not so much.

Der er vi veldig uenige, men det får bare være, vi blir aldri enige om akkurat det uansett, og det gjør ingen verdens ting.

Hjertet må jobbe mye hardere for å nyttiggjøre seg protein og fett.

Det er jo veeeldig delte meninger om dette da. Endel leger mener jo at hjertet jobber bedre/foretrekker fett, feks. Men vi får se om noen år, hva de evt. kommer frem til.

Gammel 23-08-10, 21:30   #60
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Ja, det var igrunn det jeg prøvde å si også, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal spise den av respekt for dens historiske betydning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.