|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Store barneflokker
Det er jeg helt enig i.
![]() |
#2 |
Epikur
|
Men jeg skjønner fremdeles ikke at man må sitte alene med ett og ett barn to timer om gangen? Og har man 10 barn i grunnskolen samtidig? Unger må da greie å gjøre litt selv? Vi gjorde lekser rundt kjøkkenbordet, og mor og/eller far var i samme rom og kom og hjalp når det trengtes. Men ingen satt med oss på rommet vårt to timer hver kvald. Hvis man trenger så mye hjelp er man enten for lite selvstendig eller bør ha spesiell oppfølging?
![]() |
#3 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Store barneflokkerDet tror jeg kommer helt an på familien, og kanskje også den utvidede familien med tanke på tanter, onkler, besteforeldre eller hva det måtte være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Store barneflokkerNå kommer jeg fra en liten pinglesøskenflokk på fem, men ja, vi fikk våre behov dekket. Jeg ser ingen grunn til at barna i større søskenflokker ikke skal kunne få det de også. Der foreldrene ikke kan sitte og gi ungene individuell oppfølging i noen særlig grad hver dag, finnes det alltid søsken som er der. Man lærer å ta hensyn, ansvar og å hjelpe hverandre. En særdeles god ballast å ha med seg. |
![]() |
![]() |
#5 |
Bare sær
Jeg sier ikke at man må det! Tvert imot.
![]() |
#6 |
er grønn og fin.
|
Den dagen man får et barn som krever ekstra i forhold til skolen ser man fort at det går 1-2 timer til leksene. Og spesiell oppfølging kan man bare glemme så lenge det "bare" gjelder lese og skrivevansker.
![]() |
#7 |
Ustabil
|
Jeg tror kanskje du vil få en overraskelse når ditt barn begynner på skolen. Skolen i dag er organsiert svært annerledes enn da vi gikk på skolen, og det er forventet at foreldrene skal delta i leksene. Det er ikke bare snakk om å være tilstede, men lekser av type hvor foreldrene SKAL lese for barna f.eks., eller høre på mens barnet leser et visst antall ganger. Og det lar seg ikke uten videre rasjonalisere vekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Store barneflokkerJeg fortsetter å være naiv en liten stund til, og satser på at min datter, i likhet med meg, kommer langt med å kunne lese og skrive når hun begynner på skolen, ha evnen til å jobbe fort og konsentrert og i tillegg være svært selvstendig. :lar ungen seile sin egen sjø:
![]() |
#9 |
Skrekkøgle
|
Men du har jo ingen garanti for at hun kan det, når hun begynner skolen, selv om du kunne det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
Hun kan nesten helt allerede. Hun er 4,5 år, så hun har god tid. Regne litt kan hun også.
![]() |
#11 |
Skrekkøgle
|
Det visste jeg ikke, at hun kunne det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Store barneflokkerPå ungdomsskolen der trettenåringen min går, kan de sitte og jobbe med lekser etter skolen. To-tre dager i uka er det en sivilarbeider som de kan spørre om hjelp hvis de trenger det. Det er mange som sitter sammen og gjør leksene der, og jeg syns jo det er veldig greit når vi kommer hjem fra jobb og han er ferdig eller nesten ferdig med leksene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ustabil
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ustabil
|
Jeg bare gjentar - vent til hun begynner på skolen før du uttaler deg så sterkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Store barneflokkerJeg koser meg faktisk når jeg gjør lekser sammen med barnet mitt. Det er en stund for bare oss to.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Store barneflokkerMin ene svigerinne forteller en historie fra da datteren M.. var en 7 år eller så. De har to barn, og alltid vært opptatt av at det er ideelt, fordi de da er "en voksen per barn" og kan følge opp begge to (den egentlige forklaringen er at hun hadde ekstrem ekstrem svangerskapskvalme, tror jeg, men det er en annen historie).
![]() |
#18 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Store barneflokkerJeg har så langt hatt tre skolebarn, og har aldri møtt krav om å sitte ved siden av dem og hjelpe til i hele lekseprosessen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
weird
Jeg synes det er synd om ingen protesterer. Bare fordi man treffer et potensielt sårt punkt med "følge opp"-argumentet vil det forhåpentligvis ikke si at ingen tør å protestere når det blir for mye.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
Nå ble jeg faktisk litt provosert, det er sjelden, men du traff et ømt punkt. |
![]() |
![]() |
![]() |