Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 08:38   #1
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke engang sjekket linkene. Jeg bare regner meg frem til hva det er. Jeg skal ALDRI ha dette. Jeg har sagt til gutta at de kan stole på meg uansett hva søren siden de ble født. Jeg akter å holde det løftet.

Nå skjønner jeg litt hvorfor du reagerer. Vi tenker veldig ulikt. Tror hvis man skal overvåke barna sine uten en grunn så har man virkelig lite å gjøre. Men jeg tenker heller på hvis noe skjer med barna. Og man finner dem ikke. Det gjør lettingen lettere enn å springe rundt overalt i nabolaget for å finne dem.
Men så snakker jeg om mindre barn. Altså 7-10 åring og ikke store tenåringer.

Gammel 06-08-10, 09:18   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Nå skjønner jeg litt hvorfor du reagerer. Vi tenker veldig ulikt. Tror hvis man skal overvåke barna sine uten en grunn så har man virkelig lite å gjøre. Men jeg tenker heller på hvis noe skjer med barna. Og man finner dem ikke. Det gjør lettingen lettere enn å springe rundt overalt i nabolaget for å finne dem.
Men så snakker jeg om mindre barn. Altså 7-10 åring og ikke store tenåringer.

Men hvor ofte har man bruk for noe slikt? Hvis man har brukt for det veldig ofte, så er det kanskje andre ting ved dagliglivet og hvordan man omgås barna sine man bør endre på.

Jeg tror at de som skaffer seg det her, gjør det med den grunnen du sier i hodet, men det kommer til å bli brukt som overvåking. Mine barn skal få oppleve hvordan det er å bli stolt på, og respektert, ikke leve med GPS-chip i nakken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 09:28   #3
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Men kanskje er ikke spørsmålet om man stoler på barnet sitt, men heller om man stoler på alle barnet kan komme i kontakt med? Det er jo ikke engang sikkert at det er barnet som initierer kontakt - og hvor kritisk er egentlig en 7-8 åring (som i mitt tilfelle) til hvem hun ønsker kontakt med gjennom mobiltelefonen?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 09:39   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Men kanskje er ikke spørsmålet om man stoler på barnet sitt, men heller om man stoler på alle barnet kan komme i kontakt med? Det er jo ikke engang sikkert at det er barnet som initierer kontakt - og hvor kritisk er egentlig en 7-8 åring (som i mitt tilfelle) til hvem hun ønsker kontakt med gjennom mobiltelefonen?

Du mener at det er et så stort og omfattende problem at man trenger en slik greie?

Gammel 06-08-10, 09:44   #5
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du mener at det er et så stort og omfattende problem at man trenger en slik greie?

Det vet jeg ikke. Men jeg vil aller helst, så langt det går, forsøke å unngå at det blir noen form for problem, stort eller lite. Jeg vil vite det dersom det skjer, så fort som mulig, og ikke få vite det lenge etterpå ved en tilfeldighet.

Og igjen, jeg stoler på barnet mitt. Men jeg vet barn kan være lette å manipulere, jeg vet at det er lett å få et barn til å tie dersom man ønsker det.

Og GPS-delen er ikke hovedpoenget for meg - men jeg ser absolutt nytten i den også i en nødsituasjon

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Gammel 06-08-10, 09:46   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det der er jo en samtale man må ta med barna når de får seg mobiltelfon, heller enn å stole på at teknologi skal ta seg av dette. Dessuten tror jeg at skumle telefonsamtaler er vanligere blant tenåringer som kanskje har kommet i kontakt med noen de ikke burde komme i kontakt med på nettet enn blant 7-8 åringer. Og man kan jo ikke overvåke barna til evig tid. Hvis telefon-nummeret ikke står i telefonkatalogen, hvordan skulle noen få tak i nummeret?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 09:55   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Det der er jo en samtale man må ta med barna når de får seg mobiltelfon, heller enn å stole på at teknologi skal ta seg av dette. Dessuten tror jeg at skumle telefonsamtaler er vanligere blant tenåringer som kanskje har kommet i kontakt med noen de ikke burde komme i kontakt med på nettet enn blant 7-8 åringer. Og man kan jo ikke overvåke barna til evig tid. Hvis telefon-nummeret ikke står i telefonkatalogen, hvordan skulle noen få tak i nummeret?

Jeg er her jeg også. Jeg tror man lager seg et større problem enn hva dette egentlig er.

Gammel 06-08-10, 09:56   #8
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Standard

Vi kommer selvsagt til å snakke med henne om disse tingene også - og vise henne nettsiden, forklare hvorfor osv. Nummeret kommer til å stå i mitt navn, ikke hennes. Men hvordan skal jeg forklare henne at hun ikke får gi det bort? Hun gir det til en venninne, som gir det til noen andre, som igjen kan gi det videre osv....

Vesla har egen datamaskin, og er flink med denne. Men hun vet også at jeg sjekker logger osv for å vite hva hun har brukt nettet til. Hun kan heller ikke bruke nett uten at vi vet om det når det skjer (naturlig nok, da vi deler trådløst bredbånd) osv....

Gammel 06-08-10, 10:05   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer selvsagt til å snakke med henne om disse tingene også - og vise henne nettsiden, forklare hvorfor osv. Nummeret kommer til å stå i mitt navn, ikke hennes. Men hvordan skal jeg forklare henne at hun ikke får gi det bort? Hun gir det til en venninne, som gir det til noen andre, som igjen kan gi det videre osv....

Det der hadde aldri falt meg inn at kunne være et problem en gang, utover å si at dersom noen ringer som man ikke vet hvem er legger man på. Enkelt og greit. Og får å være ærlig så tror jeg det er ytterst sjelden noe slikt skjer, mulig jeg er naiv. Jeg skjønner ikke helt hvem det skulle være som ville ringt i tilfelle - og skulle det være noe så er det bedre å ha et såpass åpent forhold at ungene vet at de kan snakke om sånt hjemme.

Eldste her har ikke telefon, men det kommer nok snart, og planen er å skru av dyre nummere, innholdstjenester, mms og internett, hvertfall de første årene. Jeg tror det holder - er nok større sjanse for at de kaster bort masse penger på innholdstjenester enn at de skulle få en skummel telefon.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:07   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det er kanskje noe du ville ha gjort hvis du skaffet deg det. Ikke sikkert dem som skaffer seg slikt tenker på den måten som du gjør.

Riiiight. Nå er du bare kjip.

Gammel 06-08-10, 10:10   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der hadde aldri falt meg inn at kunne være et problem en gang, utover å si at dersom noen ringer som man ikke vet hvem er legger man på. Enkelt og greit. Og får å være ærlig så tror jeg det er ytterst sjelden noe slikt skjer, mulig jeg er naiv. Jeg skjønner ikke helt hvem det skulle være som ville ringt i tilfelle - og skulle det være noe så er det bedre å ha et såpass åpent forhold at ungene vet at de kan snakke om sånt hjemme.

100 % enig.

Gammel 06-08-10, 10:22   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der hadde aldri falt meg inn at kunne være et problem en gang, utover å si at dersom noen ringer som man ikke vet hvem er legger man på. Enkelt og greit.

Man hva om man vet hvem det er, men ikke bør snakke med dem akkurat da? For oss er muligheten til å sperre inngående nummer en veldig nødvendig ting, da det er folk i nær omgang som i perioder finner på å si/gjøre mye rart, og da er det viktig for oss at det ikke går kontakt direkte til barnet. Det er heldigvis få som er i samme situasjon som oss.

Gammel 06-08-10, 10:36   #13
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg har ikke reflektert så mye over dette, men er overasket over at så mange er negative. På større barn kan jeg forstå at man er negativ.
Jeg tenker at jeg kan gi guttungen mer frihet, hvis jeg sendte med han en sånn telefon. At han kunne gå litt lengre litt tidligere, hvis jeg hadde muligheten til å finne han igjen. "Du kan være igjen her litt lengre, men mamma må gå hjem nå." La oss si at han kan veien, men han er jo bare 5 år.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:03   #14
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Men hvor ofte har man bruk for noe slikt? Hvis man har brukt for det veldig ofte, så er det kanskje andre ting ved dagliglivet og hvordan man omgås barna sine man bør endre på.

Forhåpligvis aldri!

Jeg tror at de som skaffer seg det her, gjør det med den grunnen du sier i hodet, men det kommer til å bli brukt som overvåking.

Det er kanskje noe du ville ha gjort hvis du skaffet deg det. Ikke sikkert dem som skaffer seg slikt tenker på den måten som du gjør.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.