Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Opprinnelig lagt inn av kristine, her.
Jeg syns dette blir helt feil. Enten er man moden nok til å ha telefon, eller så er man det ikke. Og GPS sporing av ungene syns jeg er helt bak mål.
Vi kjøper ikke telefon fordi vi anser at hun nå er moden nok til (ukritisk) å kontakte/bli kontaktet av hvem som helst når som helst - men fordi det vil være en nødvendighet og en trygghet når hun om ikke lenge skal være alene hjemme bl.a ettersom SFO ikke er et alternativ etter tredje klasse. Hun vil da måtte dra fra skolen til leiligheten i byen og være der - uten fasttelefon. Når vi er hjemme, bor vi slik at det å dra på besøk til venner, gå ut å leke osv betyr at man drar et stykke unna huset - så langt at evt uhell, eller andre hendelser som nødvendiggjør kontakt med noen, vil være betydelig lettere å melde fra om pr telefon... Vi skaffer det ikke primært for å vite hvor hun til enhver tid er - jeg er heldig slik, hun sier alltid fra hvor hun drar, og jeg stoler på henne. Men, i et nødtilfelle ville jeg ikke nøle med å benytte også det for å få raskt tak i henne.
Jeg respekterer hennes privatliv - men enn så lenge er det min jobb å passe litt på, til hun er moden nok til å ta de rette valgene selv.