Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 23:24   #121
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Abort

Jeg er for selvbestemt abort slik loven er i dag.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 23:28   #122
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er for selvbestemt abort slik loven er i dag.

Samme her.

Gammel 10-02-07, 23:32   #123
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Når det gjelder alkoholikere har jeg ingen "erfaring".
Når det gjelder narkomane har jeg på nært hold sett hvor "liten" verdi livet har.
Dt på grunnlag av at jeg har en bror jeg mang en gang nesten skulle ønske at satt en overdose uten å bli reddet. For det livet er ikke verdt en dritt.
Får ta med at det nå ser ut til at det går bedre (man stoler aldri på en narkoman så man tar det meste med en klype salt), men han er dømt til behandling og følger han ikke opp havner han innenfor murene igjen.
Nå er han en mann og kan ikke bli gravid (takk og pris), men kan ikke tenke meg at livet til en narkoman er så vesentlig forskjellig om de er kvinne eller mann.

Ja livet er ikke enkelt for mange dessverre.

Jeg spurte fordi jeg så at du skrev at du tenkte på hvilke skader det barn kan ha fått pga misbruk (hvis jeg forsto deg rett). Litt stygg tankegang her, men det er jo faktisk bedre for et ufødt barn at mor ruser seg enn at hun drikker alkohol jevnlig i svangerskapet.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 23:41   #124
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

det er jo faktisk bedre for et ufødt barn at mor ruser seg enn at hun drikker alkohol jevnlig i svangerskapet.

Hæ? Er det??

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 23:48   #125
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Er det??

Jepp.

Hvis man ser bort ifra blandingsmisbruk. Alkohol og marihuana sammen er nok det verste.

Gammel 11-02-07, 00:13   #126
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Et barn som blir født avhengig av heroin er vel ikke akkurat gunstig det heller.................

Gammel 11-02-07, 00:17   #127
m|nken

Standard

Et barn som blir født avhengig av heroin er vel ikke akkurat gunstig det heller.................

Nei, selvsagt ikke. Men narkotika har "heldigvis" ikke samme teratogene effekt som alkohol har.

Gammel 11-02-07, 00:21   #128
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, selvsagt ikke. Men narkotika har "heldigvis" ikke samme teratogene effekt som alkohol har.

Da er vel også dette et "godt" argument for å ikke fjerne muligheten for selvbestemt abort i allefall.
Er man i en situasjon hvr man ser at man ikke kan klare å ta vare på et barn så mener jeg at abort er et alternativ.
Mange vil nok mene at det er bedre å bære fram barnet for å gi det bort til adopsjon (jeg også kanskje ) Men tror nok det er "letter" å fjerne noe som man ikke har hatt noen som helst forhold til, en å gi bort et barn man har bært på, kjent røre på seg, sparke og hikke.

Gammel 11-02-07, 00:23   #129
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er selvsagt for selvbestemt abort, inntil en viss grense.

Og jeg er selvsagt enig.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:25   #130
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

tror nok det er "letter" å fjerne noe som man ikke har hatt noen som helst forhold til, en å gi bort et barn man har bært på, kjent røre på seg, sparke og hikke.

Jeg skjønner egentlig at folk tenker slik, men det er jo en forferdelig egoistisk tanke om man tenker etter ... Man vil heller ta livet av barnet enn å gi det til noen som kan ta seg av det.

Gammel 11-02-07, 00:32   #131
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er for selvbestemt abort i allefall sånn som loven er i dag, en vet jo hva alternativene kan være, Tror ikke at det blir noen flere aborter enn det er i dag hvis den utvides til 16 uker eller. Tror de fleste har bestemt seg før de er 12 uker, og for de som velger det seinere så er det oftest en god grunn til det. og de fleste av de ville nok fått det innvilget alikevel, eller det kommer kanskje enn på hvor i landet en bor ? og da synes jeg det kan bli litt feil at en kan få det innvilget i Oslo, men en som bor på vestlandet kanskje ikke får innvilget det.

Sist redigert av Mor til 4 : 11-02-07 kl 19:18.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:32   #132
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner egentlig at folk tenker slik, men det er jo en forferdelig egoistisk tanke om man tenker etter ... Man vil heller ta livet av barnet enn å gi det til noen som kan ta seg av det.

Klart det er av egoisme man tar abort, men det er vel i realiteten også av egoisme man velger å få barn.
Selv om jeg nok aldri ville klart å ta abort selv har jeg stor forståelse for at folk her velger den "lette" utveien og tar abort. Men det igjen kan jo komme av at jeg vet hvordan det er å ha et lite barn i magen og kjenne liv inni der.

Gammel 11-02-07, 00:33   #133
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Teofelia skrev så godt det jeg tenker om saken, så jeg bare

Gammel 11-02-07, 00:35   #134
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Klart det er av egoisme man tar abort, men det er vel i realiteten også av egoisme man velger å få barn.
.

Ja, men jeg syns ikke det helt kan sammenlignes å gjøre det vi er skapt for å gjøre, sette liv til verden, og å ta livet av et foster. Selv om begge deler muligens kan klassifiseres som "egoisme".

Gammel 11-02-07, 00:36   #135
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt nysgjerrig på om du ser noen ulemper ved å utvide abortgrensen til uke 16?

Strengt tatt ikke. Jeg har tiltro nok til at de aller, aller fleste kvinner er i stand til å ta et ansvarlig valg. Det er et fåtall av kvinner som velger abort som prevensjon, selv om det selvfølgelig finnes et og annet unntak.

Siden det tydeligvis er en del som ikke har forstått det: Jeg er motstander av en en nemd skal avgjøre hvem som får lov og hvem som ikke får lov til å ta abort i perioden mellom uke 12 og uke 16. Det må være opp til hver enkelt å avgjøre.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:40   #136
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig enig med Teofelia her.

Jeg har ingen problemer med å se at de som mener at abort er drap er motstandere av dette (og det skulle jaggu bare mangle).
Selv ser jeg ikke på abort som drap så lenge det utføres i første trimester, og jeg syns det er synd at de som er "på andre siden" ikke respekterer mitt syn (eller i det minste prøver å forstå at jeg ser på det på en annen måte enn dem).

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:42   #137
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Strengt tatt ikke. Jeg har tiltro nok til at de aller, aller fleste kvinner er i stand til å ta et ansvarlig valg. Det er et fåtall av kvinner som velger abort som prevensjon, selv om det selvfølgelig finnes et og annet unntak.

Really?

Så når man unnlater å bruke prevensjon, er da ikke abort prevensjonsmetoden?

Gammel 11-02-07, 00:43   #138
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Really?

Jeg ser ikke på det på samme måte som deg, så nei.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:44   #139
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Really?

Gjelder dette alle som tar abort da?

Gammel 11-02-07, 00:45   #140
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjelder dette alle som tar abort da?

Hvor har jeg sagt det?

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.