|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: MargarinBloppy: folk får ganske neller av
|
|
|
#222 |
|
Epikur
|
Sv: MargarinEmbs: Alt må i balanse. At jeg festrøyker gir total balanse.
|
|
|
#223 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Margarin
Takk for tipset!
|
|
|
#224 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: MargarinSelvfølgelig er man ikke en dårlig mor fordi man gir barna margarin. Men jeg synes det er litt rart at man gjør det om man vet at det er søppel og at meierismør er bedre for kroppen og mer naturlig, spesielt barn som ofte ikke har så store preferanser når det kommer til akkurat smør (de fleste barn jeg kjenner tror alt av smør og margarin = smør og spiser det meste). Mine barn får selvsagt både snop og brus i helger og til fest, men akkurat margarin er det så uhyre lett å bytte ut med smør. Voksne personer som ikke takler smørsmaken får jo heller bare holde seg til Breletten sin, de, men jeg tviler på at de fleste barn (kommer vel litt an på alder, men allikevel) protesterer om margarinen blir byttet ut med smør.
|
|
|
#225 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: MargarinJeg visste ikke før jeg leste denne tråden!
|
|
|
#226 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: MargarinHar det egentlig kommet frem i denne tråden ( med fakta, ikke synsing€ at margarin (uten transfett) er skadelig, da? Spist kaldt? At man syns det smaker vondt eller syns det er ubehagelig at det er så industrielt er da en annen sak.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 02-08-10 kl 14:18. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Nymotens gammeldags
Akkurat den tankegangen er det jeg har problemer med å skjønne, men man er jo forskjellige.
Skadelig og skadelig. Problemet er vel at man gjerne spiser det hver dag, flere ganger om dagen, og det er ikke et særlig sunt produkt. Litt cola eller sjokoladepålegg nå og da er heller ikke skadelig, men hver eneste dag til omtrent alle dagens måltider - da begynner det å bli litt verre, synes jeg. Margarin er jo for de fleste en helt hverdagslig matvare. Men for all del altså, folk må gjerne spise det de vil.
|
|
|
#228 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: MargarinOg Mim, "lastenes sum er konstant", det sier alle røykere, og det er noe så utrolig Bull shit, altså!
|
|
|
#229 |
|
Shake it out!
|
Nei, det har vel kommet fram at noen mener det er skadelig. Og så har det kommet fram at man har ulike kilder man stoler på. Feks youtube-videoer om margarin kan være skremmende, mens forskningsrapporter fra diverse tunge kilder velger man å se bort fra.
|
|
|
#230 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#231 |
|
Rockesøster
|
Sv: MargarinDet er vel gjerne sånn at når man virkelig har oppdaget en "sannhet", brenner for en sak eller kan mye om noe, da blir det ofte til at misjonerer litt for å få alle andre til å treffe samme geniale oppdagelse man har gjort, og blir litt overivrig i argumentasjonen |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Ekvilist
|
Sv: MargarinMange av de som taler smørets sak snakker vel egentlig ut i fra teorien om at smør er en fin ting så lenge man holder karbohydratinnholdet lavt? Og da blir diskusjonene litt "god dag mann økseskaft" synes jeg. Jeg opplever iallefall det litt sånn inne på Lavkarbo.no, at man misjonerer overfor det fantastiske smøret, og at alle bør spise mye av det, men samtidig glemmer man at hvermannsen som lever etter det som sees på som et sunt og godt norsk kosthold vil få hjertetrøbbel av så høy animalsk fettmengde. Når godeste Wenche Frølich uttaler seg, så uttaler hun seg ut i fra et GR-perspektiv, og da blir det jo riktig at man ikke skal tylle i seg animalsk fett. Når doktor Dahlqvit uttaler seg om det sunne animalske fettet, så gjør hun det ut i fra at man holder karbohydratinntaket lavt. Det iallefall slik jeg har oppfattet det.
|
|
|
#233 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinPoeng, Irma. Viktig å tenke over det. Men uansett hvor mye karbohydrater jeg hadde spist, hadde jeg aldri valgt margarin fremfor smør. I så fall heller tynnere lag smør eller feks. kremost. Og jeg tror ikke man nødvendigvis får hjertetrøbbel av å ha et godt lag naturlig smør på skivene sine om man har et sunt kosthold, det er de raske karbene i forbindelse med fett som er skadelig. Og spiser man mye raske karber har man ikke akkurat et sunt kosthold. Slik jeg har forstått det, i hvert fall.
|
|
|
#234 |
|
Ekvilist
|
Sv: MargarinMen hvis man f.eks spiser 6-8 brødskiver med smør på hver dag, noe jeg har inntrykk av at mange gjør, så blir det jo mye smør totalt? Og hvis det er dokumentert at animalsk fett øker risiko for hjerte- og karsykdommer (med utgangspunkt i et ordinært norsk kosthold) så ville nå iallefall jeg tenke at smør kanskje ikke var det jeg ville bruke på brødskiva.
|
|
|
#235 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinSpørs vel hvilket brød man velger. Loff bør man kanskje være forsiktig med. Nei jeg vet ikke, den balansen er jeg litt usikker på. Jeg er selv overhodet ikke redd for å bruke meierismør på vanlig brød til hverdags, mye heller det enn margarin. Og det har stått endel på bla. forskning.no om mettet fett i det siste, at den tankegangen om at det er farlig for hjertet begynner å snu nå, men jeg vet ikke hvor mye de tenker over dette med raske karber i forbindelse med det. Det er i hvert fall interessant å følge med på, og jeg lurer på hva de sier om 5-10 år. Jeg elsker dette emnet og synes det er helt vanvittig, vanvittig spennende.
|
|
|
#236 |
|
Shake it out!
|
Jeg også! Ernæring i det hele tatt er kanonspennede.
|
|
|
#237 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: MargarinJeg har alltid hatt lyst til å bli ernæringsfysiolog. Men de tilbyr det ikke her, og nettstudier er ikke min tekopp. Desuten hadde jeg vel ikke akkurat blitt lærerens favoritt, obsternasig som jeg er ang. fett og karbo.
|
|
|
#238 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#239 |