Sv: Er barnet ditt restauranttrent?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Du kan brøle så mye du bare vil, tulling, men enkelte av oss får dette til uten problemer, og der trykker vel skoen vil jeg anta...
Jeg tror dette har ganske mye å gjøre med barnet også; selv om det er klart tilvenning og opplæring og forklaring og planlegging er nødvendig for de fleste og tilstrekkelig for mange, så betyr ikke det at den eneste tenkelige grunnen til at et barn ikke er dydsmønster på restaurant er at foreldrene ikke har gjort de "riktige tingene". Det er så stor forskjell på hvor raskt barn kjeder seg, på hvor interessert de er i mat, på hvor greit de synes det er å sitte i ro, og hvor mottagelig de er for vennlige henstillinger om å ta hensyn til de andre gjestene, for å nevne noen få ting, at der bør man rett og slett være ydmyk nok til å si at man har vært heldig hvis man har et barn som er greit å ha med seg.
Når det er sagt, så har vi vært heldige. Poden kan sitte i ro nesten så lenge som helst bare han har med seg DS-en sin eller får låne en iPhone. Er det langvarig middag med flere retter og mange gjester, kan det hjelpe med en bok, noen nye leker eller lov til å låne et kamera. Han har minimal interesse for å vise hensyn overfor oss eller andre gjester, han er bare fra naturens side ganske bedagelig og innadvendt, så direkte bråk lager han sjelden uansett. Dessuten er han ikke så verst "flink" til å spise mat, og bruker gjerne lang tid på det. Og så elsker han dessert, så det hjelper også. (Det er nok det der med å få flere enn ett barn som er problemet, Toffen. Jeg kan levende forestille meg at han ville vært vesentlig vanskeligere å stagge med en "partner in crime". )