Sv: Er barnet ditt restauranttrent?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
1) Selvsagt kan jeg ta med barnet mitt på restaurant uten skandale og med god oppførsel fra begynnelse til slutt. Hun liker seg på restaurant og får selvsagt lov til å se på menyen som alle oss andre.
2) Jeg har aldri tatt henne med på Bagatelle eller Le Canard for å si det sånn, men ellers vil jeg si at det meste går greit. Hun sitter på plassen sin. Basta. Man forlater selvsagt bordet kun om man må på toalettet.
3) Hun får innen rimelighetens grenser velge litt selv hva hun vil spise og at
det blir dessert på restauranten, eller valgfri is på annet sted etter restaurantbesøket.
Barnet kan godt ha med en av favorittbøkene eller litt tegnesaker og leke med det bare man blir sittende på plassen sin.
Man forklarer tydelig at de andre gjestene som er på restaurant ikke synes det er noe hyggeligelig med barn som løper rundt.
Man forklarer tydelig at de som jobber i restauranten ikke synes det er noe hyggelig med barn som løper rundt.
Dersom ungene har fått dette inn fra første gang på restaurant så ser jeg ikke helt problemet, for da vet barnet hvilke regler som gjelder på restaurant. Forøvrig den samme taktikken som brukes om at man skal sitte i setet sitt på et fly, og ikke løpe i midtgangen. Tydelighet på hvilke kjøreregler som gjelder, og konsekvens dersom reglene ikke følges.
Denne synes jeg var litt "ovenfra og ned"? Hvilken alder mener du dette bør gjelde fra? Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men det kommer jo an på barnet og spesielt da alder. Det er stor forskjell på å forklare en 1,5 - 2-åring at man sitter pent ved bordet, og det å forklare det samme til en unge på 5 eller eldre. Når du skriver slik som du gjør, tenker jeg at du mener alle småbarn som ikke gjør nøyaktig som foreldrene sier de skal gjøre, har fått dårlig oppdragelse? Jeg har alltid prakket på ungene mine køkultur og oppførsels-regler når vi er ute, men en toåring er og blir en toåring. Søsken kan også være vidt forskjellige. Jeg har alltid kunnet ta med storesøster hvor som helst og hun har sittet fint. Lillebror, derimot ...