Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Jeg må henge meg på laget til aC og skremmern her, altså, jeg syns det er helt utrolig å vurdere å ikke ta dette på alvor. At man tar barnet på alvor betyr ikke det samme som at man lar barnet bestemme alt mulig.
Eller: Det å ikke la barnet bestemme slike ting betyr ikke at man ikke tar barnet på alvor heller.
De fleste lar barna få bestemme noe, men ikke alt. At noen synes det at et barn grunngir det at det ikke vil spise fisk med at det er vegetarianer, når det er fire år, er ok får nå være på deres kappe. Jeg lar barnet bestemme andre ting som kanskje andre hadde reagert på.
Jeg har et barn som godtar at det må smake på alt. Fordi det funker ut fra den personligheten det barnet er og den oppdragelsen det har fått. Om det nå hadde prøvd seg med at det var vegetarianer, mener dere for ramme alvor at akkurat det hadde vært en grunn til at det plutselig ikke skulle smake på alt på bordet? Hæ? Virkelig? Tror dere virkelig at fireåringen min er smart nok i hue til å ha en velbegrunnet overbevisning om vegetarianisme? Sorry så smart er han ikke altså. Og nei, jeg står ikke i fare å få et barn som er lite reflektert, vi hadde hatt en diskusjon om det selv om han ikke hadde fått valgt det vekk. Vi snakket faktisk om det under middagen, om at det finnes de som bare spiser grønnsaker og ikke noe dyr. Og om veganere som ikke kan spise noe som kommer fra dyr heller. Og så spurte han om hva veganere synes babyer kan spise, om de kan spise morsmelk? Jeg svarte at det kom an på om hippiemora føler seg utnyttet i melkeprosessen eller ei. Anyways, han tåler da såvisst å få høre at noen ting får han ikke bestemme ennå. Ups, babling. Sorry.
At siljemoren har et barn som ikke vil spise det siljemoren serverer er et problem helt uavhengig av årsak mener jeg. Og det er vel det som bina mener også. Hvordan hun løser det, blir nå på samme måte som hun må løse andre ting som barnet nekter. Alt fra å ta medisin til å sitte med bilsikring.