Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-10, 14:03   #101
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Og hvordan vet du at jeg gir hun oppbacking på det? Jeg har ikke gjort noen nr utav dette, eller lagt opp til et annet kosthold for hun. Jeg har argumentert for hvorfor hun bør spise fisk og kjøtt. Det eneste jeg ikke har gjort er og tvinge i hun fisk og kjøtt, noe jeg må gjøre for at hun skal spis det.

Men kjære deg, ser du ikke selv at du har hatt en diskusjon med din datter på 4,5 år, og hun vant diskusjonen? Hun klarte å diske opp med bedre argumenter enn deg. Og siden hun vant er du nå i ferd med å akseptere at hun av "overbevisningsgrunner" ikke vil spise kjøtt og fisk, og da må du som mor tilrettelegge for det. Det er oppbacking. Du har jo akseptert det, og er i ferd med å tilrettelegge slik at hun kan få fortsette å ha dillen sin.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:14   #102
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men kjære deg, ser du ikke selv at du har hatt en diskusjon med din datter på 4,5 år, og hun vant diskusjonen? Hun klarte å diske opp med bedre argumenter enn deg. Og siden hun vant er du nå i ferd med å akseptere at hun av "overbevisningsgrunner" ikke vil spise kjøtt og fisk, og da må du som mor tilrettelegge for det. Det er oppbacking. Du har jo akseptert det, og er i ferd med å tilrettelegge slik at hun kan få fortsette å ha dillen sin.

Nei, det ser jeg faktisk ikke. Jeg har argumentert mot henne, og tilbyr vanlig mat med kjøtt og fisk til middag hver dag. Hver dag prøver jeg og få hun til og spise, hun vil ikke spise. Da gjenstår det og tvinge i hun mat. Ville du tvingt i barnet ditt noen de ikke ville spise, bare fordi du sier det. Når det finnes andre muligheter og alternativer?

Jeg prøver og tilrettelegge nå slik at hun får det hun trenger gjennom kostholdet sitt. Mener du at jeg ikke skal tilrettelegge slik at hun kan få for lite av de ulike næringstoffene. Slik at det er jeg som "vinner".

Jeg har veldig klarer grenser her i hjemmet, men samtidig har jeg tro på at barn har rett til og være med på og bestemme eller ha medbestemmelse i ulike saker som gjelder deres liv, etter alder og modenhet. Om barne slipper og spise kjøtt eller fisk en periode betyr ikke at jeg ikke kommer til og ha noen grenser og at nå er det fritt fra, barna styrer familien.

Gammel 06-07-10, 14:20   #103
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Bina - du har enda ikke svart på HVORDAN Siljemoren skal få barnet sitt til å spise kjøtt og fisk. Å svelge mat er en fysisk handling man faktisk rår over selv.

Jeg stiller meg heller ikke bak 'reflektert-retorikken' men fakta er da uansett at hun ikke spiser det. Og da må man etter mitt syn gjøre det beste ut av det, for å hindre at det kommer til mangelsykdommer, og i mellomtiden lokke og lure så godt man kan, evt ta det opp igjen om en stund.

Synes absolutt ikke det er noen optimal situasjon, men ser ikke hvordan du har tenkt å tvinge maten i barnet.

Gammel 06-07-10, 14:30   #104
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår bina mer som i at hun ikke vil akseptere at barnet er vegetarianer, og ikke at hun vil tvinge i barnet kjøtt. Og det samme ville jeg gjort. Jeg kan ikke tvinge i femåringen min kjøtt, men jeg ville aldri akseptert at han hadde en egen ordning hvor han fikk alternativ mat fordi han syntes synd på dyrene altså. Jeg ville ikke tvunget i ham kyllingen jeg serverte, men han ville ikke fått linsestuing som erstatning. Som noen over her skrev; jeg hadde ventet til dilla gikk over, og ikke gitt ham oppbakking på at vegetarisk kosthold var ok fordi det var synd på dyrene.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:39   #105
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Helt på linje med Esme her. Da jeg først leste overskriften og så alderen på barnet, trodde jeg det var en spøk eller bare for å provosere frem reaksjoner. Når en på 4,5 år vil bli vegeterianer tenker jeg denne trenger veiledning tilbake til normalt kosthold, ikke tilrettelegging.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:47   #106
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Helt på linje med Esme her. Da jeg først leste overskriften og så alderen på barnet, trodde jeg det var en spøk eller bare for å provosere frem reaksjoner. Når en på 4,5 år vil bli vegeterianer tenker jeg denne trenger veiledning tilbake til normalt kosthold, ikke tilrettelegging.

Hvordan ville du har veiledet barnet da? Jeg er veldig åpen for inspill. Jeg har prøvd mye, men det ser ikke ut til og hjelpe.

Gammel 06-07-10, 14:49   #107
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg forstår bina mer som i at hun ikke vil akseptere at barnet er vegetarianer, og ikke at hun vil tvinge i barnet kjøtt. Og det samme ville jeg gjort. Jeg kan ikke tvinge i femåringen min kjøtt, men jeg ville aldri akseptert at han hadde en egen ordning hvor han fikk alternativ mat fordi han syntes synd på dyrene altså. Jeg ville ikke tvunget i ham kyllingen jeg serverte, men han ville ikke fått linsestuing som erstatning. Som noen over her skrev; jeg hadde ventet til dilla gikk over, og ikke gitt ham oppbakking på at vegetarisk kosthold var ok fordi det var synd på dyrene.

Amen.

Gammel 06-07-10, 15:02   #108
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Da må dere passe på at hun ikke spise bl. a. gele og andre ting en ikke tenker over som har produkter laget av dyr, samt alle skinnsko utgår vel også et.?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 15:07   #109
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vil tro hun gir seg når oppmerksomheten uteblir og det eneste hun oppnår er å spise det samme som dere minus kjøttet. Lenge. Også lure inn egg i sauser og sånt så lenge?

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 15:20   #110
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg må si at om jeg hadde fått inn en dame med et barn på 4,5 år med problemstilling "barnet er blitt vegetarianer" så hadde jeg hatt store problemer med å holde meg fra å fnise. Virkelig. Jeg skjønner at jeg er i en annen verden enn andre, for normale, friske unger på 4,5 år får ikke bestemme kostholdet sitt i min verden.

Hva med om ungen hadde bestemt seg for å følge Atkinsdiett? Sykehussuppekuren?

Altså, jeg skjønner at det kan være vanskelig å få barn til å spise variert og sunt og det krever pedagogisk tilnærming. Det er bare tanken på at et såpass lite barn liksom har "overbevisningsgrunner" som får meg til å le så utrolig godt. Jeg må bare trekke meg ut av denne tråden tror jeg.

Kunne ikke vært mer enig.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Enig med den. 4,5 år? Hallo!

Gammel 06-07-10, 15:20   #111
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Monsoon sa det bra. Her må barnet smake på alt. Det er aldri noen unntak, men han trenger ikke å spise så mye av det han ikke synes er så godt. Om han nå etterhvert hadde fått i seg for lite kjøtt eller fisk så hadde jeg sagt at han må. Man må spise sunt for å holde seg frisk.

Man kan, med omtanke og arbeid, ha et sunt kosthold med kun vegetariske retter, men det er ikke en jobb som jeg hadde giddet for en fireåring.

Og så ser jeg ikke helt hvorfor bina skal vite hvordan man kan få siljemoren sitt barn til å spise. Man oppdrar barna sine ut fra hvem man er selv og hva som funker på det aktuelle barnet, og man kan derfor ikke si noe om hva som funker på et helt fremmed barn. Poenget til bina er jo at hun hadde ikke akseptert vegetarianisme som årsak til å ikke spise ting, og hun hadde taklet det på samme måte som andre ting barnet ikke vil spise.

Jeg ser heller ikke at det trenger å være respektløst overfor en fireåring å ikke godta vegetarianisme som årsak til å la være å spise fisk. Respekt overfor barnet er å diskutere ting som det er modent nok til å forstå, ikke automatisk bøye seg for det barnet vil i øyeblikket. Respekt for barnet er å se det i forhold til sine evner og sin alder. Noen ganger vil det si at man gjør det barnet vil, andre ganger ikke. I min bok er ikke fireåringer utrustet mentalt nok til å ha adekvate meninger om kosthold.

Gammel 06-07-10, 15:25   #112
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns man kan skille mellom gode og dårlige ideer fra ungene. Hvis Litjtausa kommer og ber pent om å få lov til å vaske vinduene, så sier jeg ikke nei til det. Hvis hun vil tegne på bilen med en stein, så er jeg ikke like positiv.

På samme måte kunne jeg godt vært med på å leve vegetarisk en periode, men ikke på å leve på sjokolade og saltstenger. Og jeg ville protestert heftig på begrunnelsen. Det er ikke mer synd på en død hval enn en død rose.

Jeg tror det er viktig for ungene å få tilbakemelding på hvilke av innfallene deres som er gode, og hvilke som krever litt mer betenkningstid.

Foreløpig har jeg unger som helst vil drepe maten sin selv, så jeg ser ikke helt for meg å havne i den situasjonen. Men det kan snu fort i den alderen.

Gammel 06-07-10, 15:28   #113
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jammen dette er sunt! Jeg spør igjen; betyr det at barn av vegerarianere ikke skal få lov til å spise kjøtt, eller barn av toro-tilhengere ikke skal få lov til å spise fersk mat?

Jeg hadde faktisk blitt litt forbauset om en vegetarianerfamilie hadde begynt å kjøpe inn kjøtt til en fireåring som hadde proklamert seg som lavkarbomenneske.

Gammel 06-07-10, 15:46   #114
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror jeg bare hadde gitt henne vegetarmat og ikke lagd noe stor sak av det. Uansett alder. Er det en fase, så går det over, hvis ikke :sowhat:

Men altså, det er jo noe å sette seg inn i så hun får i seg alt hun trenger av vitaminer o.l. Se om du finner en fin bok på biblioteket, og det er jo all verdens av god mat på alle "utenlandske" butikker!!

Gammel 06-07-10, 15:49   #115
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si at om jeg hadde fått inn en dame med et barn på 4,5 år med problemstilling "barnet er blitt vegetarianer" så hadde jeg hatt store problemer med å holde meg fra å fnise. Virkelig. Jeg skjønner at jeg er i en annen verden enn andre, for normale, friske unger på 4,5 år får ikke bestemme kostholdet sitt i min verden.

To grunner til at jeg ville valgt legen. Tanken på å ta en blodprøve hadde sannsynligvis lettet veldig på omsorgen for dyrene, hos mine barn

Dernest er jeg langtifra kompetent nok til å sette sammen et godt kosthold på vegetariske prinsipper til en lite barn. Og jeg ville neppe brukt internett som noen holdbar kilde her altså. Derfor legen og evt videre til ernæringsrådgiver. Forhåpentligvis ville det løsnet et sted på veien, slik at ungen innser hvorfor vi spiser dyr.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 15:53   #116
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men så er det i hvor stor grad man skal respektere barnas meninger. En ting er å ikke ville spise kjøtt. Det er ingen big deal.
Hva med den dagen hun oppdager forsøksdyr og hvilke dyreetiske kostnader våre medisiner har? Eller om hun argumenterer fornuftig mot å ta penicilin?
Det er mange gode grunner til å ikke bruke pencilin (annet enn når det er livsnødvendig). Er det greit at man hopper over å ta medisinene sine, fordi argumentasjonsrekken egentlig holder vann?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 15:58   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde faktisk blitt litt forbauset om en vegetarianerfamilie hadde begynt å kjøpe inn kjøtt til en fireåring som hadde proklamert seg som lavkarbomenneske.

Det hadde jeg også, men de aller fleste jeg kjenner ville også synes synd på et barn som ikke fikk lov til å spise kjøtt selv om det virkelig, virkelig ville. Fordi man mener at å spise kjøtt er normalt, å være veggis er sært. Akkurat som de fleste mener at barn ikke skal spise lavkarbo selv om foreldrene gjør det.

Faktisk så burde jo de aller fleste spise mindre kjøtt enn hva vi gjør i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 16:06   #118
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Faktisk så burde jo de aller fleste spise mindre kjøtt enn hva vi gjør i dag.

Absolutt, og vi er i praksis nærmest vegetarianere fordi vi spiser så mye grønnsaker, og jeg hadde glatt godtatt at sønnen min spiste mer grønnsaker, men han hadde ikke blitt tatt på det at "han er vegetarianer han", han måtte ha smakt på alt på bordet som til vanlig. Han hadde heller ikke fått annen mat. Han hadde rett og slett ikke blitt møtt på at han har en overbevisning om dette. Ikke før han hadde blitt eldre nei.

Gammel 06-07-10, 16:13   #119
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det bare er kårni å nekte å vurdere noe som er bra og sunt, bare fordi det kommer fra et barn. Jeg er helt med på at små barn ikke skal få diktere familiens matvaner, men det er ikke mitt inntrykk av situasjonen i HI. Jeg syns ikke det er slik at selv om man respekterer dette så man si ja til alt annet også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 16:13   #120
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det bare er kårni å nekte å vurdere noe som er bra og sunt, bare fordi det kommer fra et barn. Jeg er helt med på at små barn ikke skal få diktere familiens matvaner, men det er ikke mitt inntrykk av situasjonen i HI. Jeg syns ikke det er slik at selv om man respekterer dette så man si ja til alt annet også.

Kårni.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.