Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uforklarlige hendelser og prester

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-10, 00:55   #11
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Uforklarlige hendelser og prester

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Det er jo supert at de sjekker ut alle alternativer og tenkelige forklaringer.
Jeg er jo også nysgjerrig på hva dette kan være, og det er minst like fascinerende om det er noe elektromagnetisk, noen som kan trylle eller noe bygderamp som bøller. Da er jeg vel mer åpen og ydmyk enn dere skeptikerne?

For jeg holder også muligheten åpen for at det er en fortapt sjel som står og stanger og tøyser i området - men det kan nok ikke forklares vitenskapelig. "Overnaturlige" fenomen kan ikke det. Er det umulig å akseptere?

Jeg synes det er fint du er åpen for alle muligheter. Selv er jeg for skeptisk til å godta at det er noe overnaturlig, ikke uten at alle andre muligheter er umulige. Og selv da ville jeg neppe godtatt det.

Når det gjelder vitenskapelige forklaringer, så er det to muligheter. Enten så kan det ikke forklares vitenskapelig fordi fenomenet eksisterer kun i ditt hode - det er din verdensoppfatning det er noe "galt" med. Eller så er det noe galt med den vitenskapelige modellen vi bruker og den trenger oppdateringer.

Akkurat det siste forventer man skal skje etterhvert som man får ny, bedre og dypere forståelse av hva som skjer rundt oss. F.eks. ved hjelp av partikkelakselleratoren hos CERN. Dog er det et ganske langt sprang derfra til å godta at det finnes ånder rundt oss som gjerne "tar i et tak" og slenger ting veggimellom fordi de "stanger og tøyser".

Sånn sett er du i mine øyne ikke mer åpen, du er mer lettpåvirkelig. For den alternative og metafysiske verden består i veldig stor grad av lurendreiere og sjarlataner som kun er ute etter pengene dine eller ufortjent berømmelse. Og gjerne begge deler.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.