Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-10, 23:06   #24
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og jeg synes også det er helt greit å bruke sølvet på andre plagg enn bunaden. Gå uten konesjalet selv om jeg er gift (ja, jeg burde jo hatt kyse, men ...), gå i strømpebukse fremfor sokker etc Jeg tenker at hvis håndverket skal overleve, bør man kunne bruke teknikkene på moderne plagg.

Jeg har vært aktiv i folkedansmiljøet der bunad brukes mye, og i "mine" miljø har det i hvert fall vært vanlig både å bruke bunadssølvet til andre plagg og å bruke sølvet til andre bunader enn den det egentlig hører til. Det var jo sånn det fungerte før; man arvet sølv eller fikk/kjøpte litt her og der over tid. Generelt var det en god del fleksibilitet blant oss dansere, kanskje fordi bunaden var et nytteplagg for oss alle; vi brukte den gjerne flere ganger i måneden. Jeg var f.eks. nøye med å bruke hvite strømper til nordlandsbunaden min, men brukte nylonstrømper siden det var enklest og billigst å få tak i. Alle var generelt nøye med å bruke hodeplagg, men de få som var gift byttet ikke nødvendigvis til konetørkle hvis det var mer upraktisk å danse med. Det som kjennetegnet oss var vel likevel at valgene vi tok var bevisste og gjennomtenkte. Da synes jeg det er helt ok. Det blir noe annet å bruke solbrun nylonstrømpebukse fordi man ikke gidder å skaffe seg rett farge, f.eks.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.