Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Og jeg synes også det er helt greit å bruke sølvet på andre plagg enn bunaden. Gå uten konesjalet selv om jeg er gift (ja, jeg burde jo hatt kyse, men ...), gå i strømpebukse fremfor sokker etc Jeg tenker at hvis håndverket skal overleve, bør man kunne bruke teknikkene på moderne plagg.
Jeg har vært aktiv i folkedansmiljøet der bunad brukes mye, og i "mine" miljø har det i hvert fall vært vanlig både å bruke bunadssølvet til andre plagg og å bruke sølvet til andre bunader enn den det egentlig hører til. Det var jo sånn det fungerte før; man arvet sølv eller fikk/kjøpte litt her og der over tid. Generelt var det en god del fleksibilitet blant oss dansere, kanskje fordi bunaden var et nytteplagg for oss alle; vi brukte den gjerne flere ganger i måneden. Jeg var f.eks. nøye med å bruke hvite strømper til nordlandsbunaden min, men brukte nylonstrømper siden det var enklest og billigst å få tak i. Alle var generelt nøye med å bruke hodeplagg, men de få som var gift byttet ikke nødvendigvis til konetørkle hvis det var mer upraktisk å danse med. Det som kjennetegnet oss var vel likevel at valgene vi tok var bevisste og gjennomtenkte. Da synes jeg det er helt ok. Det blir noe annet å bruke solbrun nylonstrømpebukse fordi man ikke gidder å skaffe seg rett farge, f.eks.