Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-10, 23:30   #11
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg er enig med deg i at en bør kunne stille seg bak prinsippene, Pulverheksa, men hvordan i hule... kan du kalle en humanistisk konfirmasjon for et religiøst alternativ?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg mener du er på bærtur og kan ha godt av å sette deg inn i hva dette faktisk handler om.

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

• innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
  • evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
  • bevissthet om livssyn
  • evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar"

Og dersom du ikke vet hva som menes med humanistiske verdier, kan du lese litt her.

For meg er Humanisme en religion, dette er min helt personlige oppfatning og har grunn i at jeg definerer religion ganske ekstremt bredt. Det finnes flere definisjoner av religion og livssyn og nyansene mellom og utenfor, gråsonene er store og ingen har funnet noen allmenngyldig definisjon.

Jeg har fulgt konfirmanter i familien som har valgt det humanistiske alternativet, som et religionsfritt alternativ. Slik jeg opplever både undervisningen og selve sermonien, så er det med en sterk og tydelig humanetisk grunntone. Jeg vet også om ungdom som har deltatt på humanistisk alternativ til julegudstenesten på skolen, de har kommet tilbake og etterlyst et religionsfritt alternativ. For meg er dette religion. Hvordan dere velger å definere religion er opp til dere. Jeg uttaler og uttalte meg på bakgrunn av min egen overbevisning og oppfatning av religion.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.