Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-10, 01:07   #81
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det handlet da ikke om likhet i formen, men i forhold til betydning.

I forhold til betydning er det himmelvid forskjell på dåp og navnefest. Rammene rundt blir en smakssak og der avhenger det av arrangør hvor mye fuzz man legger opp til.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 01:12   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Jeg tror ikke man trenger å være veldig vrang for å lese litt negativitet i "joda, men det er jo ikke det samme som...", uansett hva det gjelder.

Gammel 03-05-10, 01:13   #83
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror ikke man trenger å være veldig vrang for å lese litt negativitet i "joda, men det er jo ikke det samme som...", uansett hva det gjelder.

Neida.. Det virket bare litt komisk.

Det var visst lignende reaksjoner fra farmor da vi ikke ble døpt (og hun var heller ikke særlig religiøs).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 01:14   #84
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har "konfirmant" i år. Eldstejenta mi er den eneste i klassen som har valgt å avstå fra både kirkelig og humanistisk konfirmasjon, og det synes vi er et såpass voksent og veloverveid valg, at vi har valgt å feire det. Vi trommer familien sammen til middag, kaker, festtale og gaver, men uten det rituelle inslaget.
Vi har hele tiden vært åpne mot henne, at dette er helt og holdent hennes eget valg, og at "premien", en konfirmasjonsfest, ville hun få uansett hva hun valgte. Jeg tror veldig mange tenåringer konfirmerer seg for gavene og tradisjonens skyld, og har dermed egentlig ikke et reelt valg dersom det å ikke konfirmere seg betyr å avstå fra en diger pengesekk og ny bunad.

Gammel 03-05-10, 01:46   #85
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine skal få ta valget sjølv, og eg kjem ikkje til å prøva å påverka dei. Eg sjølv ønska borgarleg konfirmasjon, men vart nedstemt av mor mi. Ingen konfirmasjon var heller ikkje eit alternativ, her skulle eg i kyrkja. Punktum!

Gammel 03-05-10, 08:56   #86
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg har "konfirmant" i år. Eldstejenta mi er den eneste i klassen som har valgt å avstå fra både kirkelig og humanistisk konfirmasjon, og det synes vi er et såpass voksent og veloverveid valg, at vi har valgt å feire det. Vi trommer familien sammen til middag, kaker, festtale og gaver, men uten det rituelle inslaget.
Vi har hele tiden vært åpne mot henne, at dette er helt og holdent hennes eget valg, og at "premien", en konfirmasjonsfest, ville hun få uansett hva hun valgte. Jeg tror veldig mange tenåringer konfirmerer seg for gavene og tradisjonens skyld, og har dermed egentlig ikke et reelt valg dersom det å ikke konfirmere seg betyr å avstå fra en diger pengesekk og ny bunad.

Det er slik vi kommer til å gjøre det også. Jeg syns det er helt tåpelig å anta at den jevne fjortis sier nei takk til moped, stereoannlegg, pc, masse penger eller ny bunad eller hva det nå er som er den tradisjonelle konfirmasjonsgaven for tiden for å "stå på sitt" og ikke konfirmere seg. Jeg tipper det vanker både vantro og latterliggjørelse fra jevnaldrende da, og kan ikke egentlig fatte at noen vil kreve det av sitt barn. Jeg konfirmerte meg humanistisk, og innrømmer glatt at jeg valgte den seremonien fremfor ingenting pga festen og gavene, men i bunnen lå en sterk personlig overbevisning om at kirken var helt feil for meg. Jeg ser ikke hvordan den overbevisningen kunne fått høyere personlig verdi fordi jeg ikke hadde fått penger samtidig.

Gammel 03-05-10, 08:59   #87
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg tipper det vanker både vantro og latterliggjørelse fra jevnaldrende da

Nå er det riktignok noen år siden jeg droppet konfirmasjon, men jeg opplevde ikke noe i nærheten av dette altså.

En og annen gave fikk jeg også, fra min fars kommunistkompiser.

Gammel 03-05-10, 09:08   #88
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Nå er det riktignok noen år siden jeg droppet konfirmasjon, men jeg opplevde ikke noe i nærheten av dette altså.

Sånn var det iallefall her jeg vokste opp, "hvor dum er du, liksom, si nei til gratis penger, er du åndssvak eller noe"
det krever sin fjortis å stå imot det. Ikke at jeg mener at det ikke skal være greit å ikke konfirmere seg, altså, jeg bare kan ikke helt forstå den kirka eller ingenting-holdningen.

Gammel 03-05-10, 09:18   #89
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg syns ungdommene skal få velge selv, men vil sette pris på at de kan begrunne valget sitt, ja, og ikke bare at vennene velger slik eller slik.

Signerer denne. Jeg hadde også satt pris på at ungene mine hadde tenkt over saken og kunne begrunne valget de gjorde. Enkelte er for unge til å ta et bevisst valg - ref. min lillebror som kanskje trodde borgerlig konfirmasjon var mer "morsomt" enn kirkelig. Han fant imidlertid ikke klasserommet for oppmøte for informasjon om borgerlig konfirmasjon, men støtte på noen på vei til klassserommet for den kirkelige konfirmasjonen - så ble han med dit. Umoden og lite reflektert, ja - men neppe den eneste som tilfeldig ender opp med et av alternativene.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 09:56   #90
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg opplevde heller ikke noe slikt.

Og hvem vet, kanskje jeg får lyst til å konfirmere meg en dag, da får jeg jo mye penger og gaver.

Gammel 03-05-10, 10:08   #91
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Dette blir helt og holdent ungenes valg, og jeg kommer ikke til å blande meg en kalori.

Nemlig. Ønsker de å konfirmere seg borgerlig? Be my guest.

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:41   #92
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Sånn var det iallefall her jeg vokste opp, "hvor dum er du, liksom, si nei til gratis penger, er du åndssvak eller noe"
det krever sin fjortis å stå imot det. Ikke at jeg mener at det ikke skal være greit å ikke konfirmere seg, altså, jeg bare kan ikke helt forstå den kirka eller ingenting-holdningen.

De som ikke konfirmerte meg da jeg var ung (rugg rugg i gyngestolen) tror jeg heller ikke møtte noe sånt. Hun ene i klassen min fikk dessuten en større pengesum fra foreldrene uansett, så hun hadde ingen fare.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:43   #93
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Selv om jeg ikke konfirmerte meg fikk jeg bunad som bestemor broderte.

Jeg fikk også 6000,- av foreldrene mine, men det var vel egentlig det. Pengene kom godt med til cd'er og konsertbilletter mener jeg å erindre.

Gammel 03-05-10, 11:03   #94
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Konfirmasjon blir for meg litt det samme som bryllup: Ikke noe man gjennomføre, for voksen blir man uansett (jmf. bryllupets "man kan være kjærester og bo sammen uten å være gift").

Jeg er likevel veldig for både bryllup og konfirmasjon, fordi det er en offisiell markering, med familien og venner som vitner og som deler gleden med deg. Det er godt med noen skikkelige bekreftelser innimellom, og konfirmasjonen er en fin anledning til å markere at man setter pris på konfirmanten, at vedkommende står foran en tid der kravene vil bli anderledes enn før, at man nå kan (forhåpentligvis) få og ta mer ansvar - sånne ting.

Det at man setter en humanistisk eller kirkelig ramme rundt er jeg også veldig for: Det gjør at konfirmanten (eller brudeparet) settes inn i en sammenheng som er større enn seg selv. Et apparat som bekrefter at de er en del av samfunnet, de også, og at de valgene de gjør kan være synlige, at de betyr noe for flere enn den innerste sirkelen.

Og så slutter jeg meg til Ulvefars argumentasjon om røtter i overgangsritene! Selv om både innholdet og formålet har forandret seg, tror jeg de aller fleste kulturer vil beholde en form for overgangsriter - selv om det varierer når i livet man markerer de. Jeg tror vi bare er sånn. At vi trenger det.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 11:04   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg konfirmerte meg heller ikke, og møtte ingen negative holdninger fra noen. Jeg syntes ikke det humanistiske tilbudet var godt nok, og kirkelig var helt utenkelig for meg. Jeg fikk litt dyrere bursdagsgaver det året.
Hva glitterbarnet ønsker å gjøre når den tid kommer er helt opp til ham, men vi kommer selvsagt til å samtale om det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 11:08   #96
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min sa klart fra om at dersom han ikke fikk velge humanistisk konfirmasjon, så ønsket han ikke å konfirmere seg. Jeg sa bare at det var helt og holdent hans valg. Da han valgte humanistisk konfirmasjon, så ante han ikke noe om hva vennene skulle velge, så jeg er 100 % sikker på at valget var basert på hans egen overbevisning. Bestekameraten hans fikk ikke valget, han MÅTTE konfirmere seg i kirken. Jeg synes det er en merkelig holdning.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 11:37   #97
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jentene mine skal selvsagt få velge konformasjonsform selv, men jeg ønsker at valget skal være gjennomtenkt.

Gammel 03-05-10, 11:39   #98
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke huske at de to venninne mine som ikke konfirmerte seg fikk noe pes av den grunn. Selv konfirmerte jeg meg i kirka fordi jeg tror på Gud.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 13:03   #99
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man "burde" ha sterkere overbevisning for å velge et religiøst rituale enn et ikke-religiøst rituale. Sånn ellers så synes jeg selvsagt dette er noe ungene må velge selv. Er ikke noe av poenget med konfirmasjon å markere at de er gamle nok til å ta livssynsvalg selv?

Gammel 03-05-10, 13:07   #100
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg skjønner dere som mener at humanetisk konfirmasjon blir litt kunstig, men for min del er det også veldig feil å velge kirkelig konfirmasjon om man ikke mener noe med det.

Helt enig. Hvis humanistisk konfirmasjon er å late som så vil jeg si at kirkelig konfirmasjon uten å tro er hakket verre.

Et av mine barn er døpt og hun skal nå konfirmere seg. Hun valgte humanetisk konfirmasjon. Hun var klar på det valget lenge før hun visste hva venninnene skulle velge. For henne var kirken aldri et valg siden hun ikke tror på gud. Jeg syns det var et godt valg og jeg skjønner henne. Selv konfirmerte jeg meg i kirken fordi alle andre gjorde det.

Jenta mi konfimrerer seg for gavenes skyld. Det er et valg hun har tatt. Jeg syns det står respekt av at hun da velger humanetisk istede for kirken. Jeg trenger ikke noen dypere forklaring fra henne enn at hun ikke tror.

Hvis de andre barna mine velger å konfirmere seg i kirken så skal de selvsagt få lov til det. De må da døpe seg også. Hvis de velger det så håper jeg de gjør det fordi de tror på det kirken står for, men det er helt greit for meg hvis de gjør det kun fordi vennene gjør det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.