|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDe får selvsagt velge selv, med de grunnen de velger å vektlegge.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoUlvefar: Overgangsriteargumentene mine krever sikkert en hel kveld. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg har vært veileder for ungdommen gjennom HumanEtisk Forbunds konfirmasjon og stiller meg veldig bak det Ulvefar sier. Det er et grundig og flott opplegg de går igjennom før selve sermonien.
|
|
|
#64 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Kan vi?
Er overbevist. Jeg erkjenner at overgangsrite er et dårlig begrep for dagens konfirmasjon. Men jeg fastholder at konfirmasjonstradisjonen har sitt utspring i en overgangsrite, og at denne har evolvert til en kombinasjon av feiring av ungdommene og en anledning til refleksjon rundt eget livssyn i en formativ periode av livet. Disse argumentene er er like gode (eller dårlige, om du vil) for både religiøse og ikke-religiøse.
|
|
|
|
#65 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo
Jeg har ikke snakket om mindre verdi (antar at den var til meg siden det var meg du siterte). Har man et livssyn ser jeg absolutt verdien i at ungdommer får opplæring i livssynet. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDen opprinnelige konfirmasjonen var en rite som skjedde ganske tidlig etter dåpen. Konfirmasjon som rite i ungdomsalderen har ingen lang kirkehistorisk tradisjon. Katekese derimot har lange tradisjoner. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
maler
|
Du overbeviser jo som vanlig. Men det er likevel slik at vi i Norge har hatt konfirmasjon som Den Store Festen og opplæringen i religionsspørsmål i ungdomstiden. Jeg synes derfor det er helt naturlig at andre livssyn/religioner som har en viss oppslutning her til lands og som ønsker en type ungdomsmarkering med opplæring i livssynsspørsmål kopierer tidspunktet til den kirkelige markeringen.
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoJeg har fått utfordret meg selv på spørsmålet om "men hva ER det?!?!" av min ustoppelige 5-åring i det siste, siden vi skal i konfirmasjon snart. Og på svarene mine så ser jeg jo at det ikke er et overgangsrite per se. Men det det er, og som jeg syns er utrolig verdifullt, er en gyllen anledning til etisk refleksjon i en alder som er omtrent perfekt for det. Jeg har selv hatt humanistiske konfirmanter og ble fascinert av hvor utrolig åpne de var for innspill, kunnskap, diskusjoner og refleksjoner.
|
|
|
#69 |
|
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Den var bare ment i forhold til det at jeg nevnte overgnagsrite som et utgangspunkt for hvorfor humanistisk konfirmasjon ikke var mer "oppkonstruert" (les poengløs) enn religiøs, og det var det ikke du som sa, så det var ment til de jeg var uenige med, ikke til deg.
Igjen, fair enough. Du har rett. Jeg skal ikke insistere på å kalle dagens konfirmasjon en overgangsrite.
|
|
|
|
#70 |
|
Pauset
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDe som vil ha dåp og konfirmasjon og bryllup i kirka vil det nå egentlig mest fordi det er så fint der, ikke sant. Høyt under taket, fint gulvteppe og fin pynt. Blir ikke samme schwungen andre steder liksom, eller? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoOg ORGEL!!
|
|
|
#72 |
|
Pauset
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDet er dessuten litt febrilsk kaving å bruke ordet "oppkonstruert". Da har man sluppet opp for argument, og er kommet til "jammen jammen"-stadiet. Det er dog lov å si at man synes det er finest i kirka, som jeg faktisk mistenker mange å mene, men at det er av større verdi å gjennomføre dåp, konfirmasjon eller bryllup der - nei det holder ikke i dag. Det handler om den gammeldagse ærbødigheten mange hadde til kirken før i tida, og ikke om reelle forskjeller. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjoDa vi hadde navnefest for minsten var det en utrolig fin seremoni med diktopplesing og levende musikk av kjente musikere. Likevel var det noen (som begynner med "sviger" og ender med "mor") som bare måtte si at det var jo ikke det samme som i kirken. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
Ja det er ikke rart at andre ønsker det. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
|
Og svaret på det er jo: Nettopp, det er ikke det samme som i kirken og nettopp det er grunnen til at man velger å ikke døpe, men å ha navnefest. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
Absolute Beginner
|
Haha, der står det nevnt allerede ja. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Pauset
Det handlet da ikke om likhet i formen, men i forhold til betydning. Satt på spissen. Mange "tviholdere" hadde nok syntes det var mer akseptabelt om de humanistiske ritualene var i kirken som bygning ("scene" for det som skulle skje). |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Absolute Beginner
|
Nei, selvfølgelig, det samme er det jo ikke. |
|
|
|
![]() |
|
|