Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-10, 22:58   #21
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Jeg skjønner dere som mener at humanetisk konfirmasjon blir litt kunstig, men for min del er det også veldig feil å velge kirkelig konfirmasjon om man ikke mener noe med det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 22:58   #22
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

For meg er det en selvfølge at ungdommen selv skal få velge om eller hvilken måte h*n skal konfirmeres. Du som mor bør sette deg inn i de to variantene, og være en diskusjonspartner. Ikke dommer.
Jeg ville ikke konfimrere meg kirkelig, og fikk ikke lov til å gjøre det humanistisk. Det er jeg fremdeles temmelig bitter for.

Gammel 02-05-10, 22:59   #23
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Om du først tillater konfirmasjon (som du vel knapt kan nekte, men som i å betale det implisitte gildet) synes jeg ikke du har noe med å legge føringer på hvorvidt det skal skje i regi av kirke eller humanister all den tid ungen har en mening om saken. Selv om argumentasjonen skulle være veik (det vil den vel i så fall være uansett hvilket alternativ det er snakk om).

...og så tenker jeg vel at det blir litt sånn fra rette rævva om dere selv har døpt ungene uten religiøs begrunnelse.

Gammel 02-05-10, 23:01   #24
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ut som om du lever i en annen tidsalder enn meg Fintdethei! Det var mange som konfirmerte seg borgerlig (nå humanistisk) da jeg konfirmerte meg for 20 år siden eller noe sånt.

Jeg synes at barna må få velge selv. Punktum.

Gammel 02-05-10, 23:02   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er mange flere som viljeløst konfirmerer seg i kirken fordi vennene gjør det, og for å få gaver enn de som velger den borgerlige varianten.

.

Det stemmer fordi det fremdeles er flest som velger kirkelig konfirmasjon. Ser man prosentmessig på det tror jeg ikke det stemmer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:02   #26
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Om du først tillater konfirmasjon (som du vel knapt kan nekte, men som i å betale det implisitte gildet) synes jeg ikke du har noe med å legge føringer på hvorvidt det skal skje i regi av kirke eller humanister all den tid ungen har en mening om saken. Selv om argumentasjonen skulle være veik (det vil den vel i så fall være uansett hvilket alternativ det er snakk om).

...og så tenker jeg vel at det blir litt sånn fra rette rævva om dere selv har døpt ungene uten religiøs begrunnelse.

Har ikke på brillene mine her, men skjønner hvor du vil hen. Er vel ganske mange som døper i kirken uten å ha den religiøse ballasten med seg...., faktisk de fleste jeg kjenner.

Og gilde blir det, for hun har valgt ut hvilken bunad hun vil ha, så mor er lykkelig over årets skattepenger som kan finansiere bunaden...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:03   #27
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 02-05-10, 23:04   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det (i alle fall for dere som bor på større steder) ganske mange ulike alternativer for konfirmasjon. Jeg tror jeg ville lagt enkelte føringer når det gjelder en del ytterliggående varianter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:04   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Har ikke på brillene mine her, men skjønner hvor du vil hen. Er vel ganske mange som døper i kirken uten å ha den religiøse ballasten med seg...., faktisk de fleste jeg kjenner.

Joda, men "alle de andre gjør det" er vel ganske på samme nivå som "bestevenninna gjør det," nicht wahr?

Gammel 02-05-10, 23:04   #30
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ingen sterke argumenter. Han bestemmer selv, og trenger ikke å overbevise oss om noe som helst.
Min sønn har også fått info fra den norske kirke og humanetisk forbund. Han vil ikke, under noen omstendigheter, konfirmere seg kirkelig da han ikke regner seg som kristen, så da får han selv velge om han konfirmerer seg borgelig eller om han dropper hele greia.
Hva venner gjør er totalt uviktig for ham. (Heldigvis)

Gammel 02-05-10, 23:05   #31
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det høres ut som om du lever i en annen tidsalder enn meg Fintdethei! Det var mange som konfirmerte seg borgerlig (nå humanistisk) da jeg konfirmerte meg for 20 år siden eller noe sånt.

Jeg synes at barna må få velge selv. Punktum.

Hæ, jeg som er så ung???? Yngste mammaen i klassen, faktisk. Men jeg er vokst opp på bøgda, og der måtte man reise til byen for borgerlig konfirmasjon. Da jeg konfirmerte meg var det 2 av 60 som valgte det. Nå bor jeg i by, og alle ungene til mine venner som har konfirmert seg, har også gjort det i kirken..., så kanskje derav min nysgjerrighet rundt dette valget.

Gammel 02-05-10, 23:05   #32
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det stemmer fordi det fremdeles er flest som velger kirkelig konfirmasjon. Ser man prosentmessig på det tror jeg ikke det stemmer.

Det har du helt sikkert rett i.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:05   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker at det å velge konfirmasjonsopplegg ikke er et trosvalg, men et valg om hvilket kurs man ønsker først og fremst. (Med mindre man velger en type konfirmasjon som innebærer bekreftelse eller som gjelder som sakrament.. noe som gjelder kun den katolske kirke og enkelte frimenigheter)

Det jeg tenker er fint er om ungdommen som skal velge har litt motivasjon for det som velges og hva denne motivasjonen går på. Det kan de godt utfordres på synes jeg.

Her sier fnatten akkurat det jeg tenker.

Gammel 02-05-10, 23:05   #34
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, men "alle de andre gjør det" er vel ganske på samme nivå som "bestevenninna gjør det," nicht wahr?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:06   #35
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jamen, barnet må da få et navn! Og det er tradisjoooon!

*Argumenter jeg har fått presentert, og ledd godt av. *

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:09   #36
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Standard

ganz richtig.

Og mange av en 14-årings argumenter rundt mange tema faller nok kjapt igjennom hos en voksen uansett.

Men jeg skal gjøre som Safran så klokt sa: jeg skal sette meg grundig inn i de ulike alternativene (for konfirmasjon blir det, det er hun klar på), for dermed enklere å kunne diskutere og evt. hjelpe til med hennes valg. Jeg kommer ikke til å tvinge henne til å velge kirkelig om det viser seg at hun overhodet ikke vil det. Per nå, viser hun ingen slik absoluttmening rundt kirkelig konf.

Gammel 02-05-10, 23:10   #37
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jamen, barnet må da få et navn! Og det er tradisjoooon!

*Argumenter jeg har fått presentert, og ledd godt av. *

Jeg har sikkert brukt dette som argument til noen jeg, :husker ikke, men kunne glatt gjort det:

Gammel 02-05-10, 23:34   #38
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at om dere ikke går i kirken regelmessig, om hun ikke har gått i søndagsskole, om dere ikke ber sammen eller synger for maten,
så er det god nok grunn til å velge humanistisk konfirmasjon eller ingen konfirmasjon.

Dersom dere har hatt en "kristen oppdragelse" hvor dere over mange år har invitert Gud hjem og latt troen være en viktig del av dagliglivet,
tenker jeg at det vil være en viktig å ha en ordentlig samtale om dette.

En skikkelig fin samtale rundt dette tror jeg vil være greit uansett.

Men ja, det er litt gammelmodig å tenke at alle skal konfirmeres i kirka

Gammel 02-05-10, 23:41   #39
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg tenker at om dere ikke går i kirken regelmessig, om hun ikke har gått i søndagsskole, om dere ikke ber sammen eller synger for maten,
så er det god nok grunn til å velge humanistisk konfirmasjon eller ingen konfirmasjon.

Dersom dere har hatt en "kristen oppdragelse" hvor dere over mange år har invitert Gud hjem og latt troen være en viktig del av dagliglivet,
tenker jeg at det vil være en viktig å ha en ordentlig samtale om dette.

En skikkelig fin samtale rundt dette tror jeg vil være greit uansett.

Men ja, det er litt gammelmodig å tenke at alle skal konfirmeres i kirka

Dårlig med kveldsbønner her gitt, og eneste matsangen er det 2-åringen som står for: "pulverheksen abelone, spiser uten takt og tone..."

Vi skal nok ha en god samtale rundt emnet

Takk for gode innspill alle sammen, det har dukket opp noen "aha'er" i hodet mitt ikveld!

Gammel 02-05-10, 23:49   #40
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

For meg er det en selvfølge at ungdommen selv skal få velge om eller hvilken måte h*n skal konfirmeres. Du som mor bør sette deg inn i de to variantene, og være en diskusjonspartner. Ikke dommer.
Jeg ville ikke konfimrere meg kirkelig, og fikk ikke lov til å gjøre det humanistisk. Det er jeg fremdeles temmelig bitter for.

Jeg har en som snart må velge om h*n skal konfirmeres eller ikke og har tenkt at enten gjør man det i kirken som en bekreftelse på dåpen eller man dropper hele greia. For meg har humanistisk konfirmasjon vært en sånn late-som-greie.

Kjenner jeg må litt i tenkeboksen etter å ha lest det du skriver, men i og med at konfirmasjon er en kristlig tradisjon så sliter jeg med å forstå hvorfor man må finne opp et alternativ.

Jeg må ta en runde med meg selv og vurdere dette på nytt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.