|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg har ikke skrevet noe som ligner det, har jeg, Divine?
|
|
|
#102 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJe har fire jakker for regnvær. Der i blant en Bergansjakke til 2500 kr. Som vestlending er det hyggelig å variere hvilken jakke man sykler til jobben i regnet med. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Textrovert
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier
Neida.
Hva mener du? Jeg kan ikke si til bankdamen min at "hey, her har du feriepengene mine for i år. Kan jeg bytte dem mot en mill?".
|
|
|
#104 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierNei, jeg vet ikke hvilke vurderinger bankfolk gjør. Men om man viser at man har 20 000 igjen på bunnlinjen i ett år eller to, så vil vel de fleste banken innvilge et lån som kan bæres med en årlig kostnad på 20 000, vil de ikke?
|
|
|
#105 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På noen planeter er det det. Regnestykket ditt forutesetter at: |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierBM kommer her og ødelegger alt sammen med å regne på ting. |
|
|
|
#107 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier- Avdrag er sparing, ja, og hvis man ikke vil spare så vil de fleste banker vel tilby et topplån avdragsfritt, hvis man ellers har økonomien i orden. Alternativt justerer man avdragene tilsvarende, slik at man betaler over flere år. Går for det samme.
|
|
|
#109 |
|
Bedreviter
|
Det er vel ganske stor forskjell på å ha råd til å spare 20 000 i året i to-tre år, og å ha råd til å gjøre det hvert år i 20 år. Problemet med å leve på grensen av hva man klarer er jo at det ikke finnes slakk for de årene man absolutt ikke har råd til å legge til side 20 000. Kanskje har man mulighet til det i normalår, hvis man er flink til å avstå fra kaffe latte, men så går taket lekk eller motoren på bilen havarerer det tredje året, og plutselig har man absolutt ikke de 20 000 lenger og klarer ikke betjene lånet sitt. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Textrovert
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierHvis "straffen" bor å flytte i rekkehus i stedet for leilighet er at jeg ikke kan ha ferie på 20 år, så får det heller være. Det hjelper fint lite at folk sier at det er billig å feriere på hytta. Vel, folk med min økonomi har ikke hytte, så da betyr det at man pent må holde seg hjemme.
|
|
|
#111 |
|
Audacious
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierDette var en veldig fin tråd for meg akkurat nå, for vi grubler over bruken av pengesum som står på kontoen vår. Egentlig var det en diskusjon om oppussing av kjøkken vs. bygging av et verksted/snekrerom. Og så ble det til en diskusjon om å heve kvalitet på hjemmet vi skal bo i i mange år vs. å ha mulighet til et utenlandsopphold som kan føre til bedre jobbmuligheter for en av oss, utviklende erfaringer for barna og en pause fra en jobb en av oss er "litt" lei av. En investering i framtid, begge deler, men på veldig veldig forskjellige måter. Jeg tror vi har bestemt oss, men uroen i magen over å ta det ene eller det andre valget sitter der likevel.
|
|
|
#112 |
|
ekstremt trøtt
|
Et vanskelig valg i utgangspunktet, men slik som jeg leser det her er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Hva har dere bestemt dere for?
|
|
|
#113 |
|
Audacious
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier:hvisker: Kontrakten er ikke undertegnet så ingenting er hogget i stein, men det ser ut til at det blir seks måneder i utlandet på oss alle fire neste vår.
|
|
|
#115 |
|
Skal rømme
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierMen dere, angående bil som en "flyktig verdi". For meg handler dyr bil om sikker bil. Trafikkulykker er såpass vanlige at jeg ikke ville kjørt rundt i et gammelt vrak fra begynnelsen av 90-tallet. Hjelper ikke mye med bakovervendte barneseter til ungene om man sitter i et skall av plast og dårlige sikkerhetsløsninger.
|
|
|
#116 |
|
Bedreviter
|
Folk som sier at det er billig å feriere på hytta har vanligvis enten ikke regnet på det, eller har arvet hytta si. Jeg leste et eller annet sted (GodKildeTM) at en vanlig norsk hytte koster 3-5000 kr i måneden, alt inkludert (lån, strøm, boligskatt, vedlikehold +++).
Det har skjedd relativt lite på sikkerhetsfronten de siste ti årene når det gjelder biler, så ut i fra sikkerhetsaspektet kan man velge en bil fra 1995 med god samvittighet. Da snakker jeg altså ikke om hva man må regne med av vedlikeholdskostnader, kjørekomfort eller annet man også vanligvis tar med i beregningen når man velger bil. Kun hvor trygt det er å krasje med bilen, og der er det ikke så nøye om man har en ny eller ganske gammel bil. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg er ikke helt enig med deg, Teo. |
|
|
|
#118 |
|
Bedreviter
|
På den andre siden hender det at nye biler kan bidra til å øke risikoen i trafikken, fordi folk kjører fortere enn de bør når bilene er så komfortable. I en eldre bil merker man mye bedre at man kjører fort, og det vil kunne bidra til at man roer ned farten litt. Jeg sier ikke at det er slik for alle, men jeg opplever i alle fall mye oftere å plutselig ligge 10-20 km over den farten jeg trodde jeg hadde i min ganske nye Toyota. Det skjedde aldri den gang jeg kjørte rundt i min fars bitte lille skranglete Renault Clio.
Sikkert nok, men nå ser ikke jeg bort fra at en ti år gammel Mercedes er sikrere enn en ny Fiat også. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Passiv
|
|
|