Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fast eiendom vs. flyktige verdier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-10, 18:17   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier

Jeg har prioritert bolig og nødvendige ting nesten alltid. Alt overskudd er lagt inn i dette.

De siste par årene har jeg valgt å nyte livet mer og heller si meg ferdig med investeringsfasen. Jeg er selvsagt glad for at jeg har et ok hus og bil og det der. Men når jeg ser hvilken glede det gir meg å reise noe sted så er det litt trist å tenke på at jeg ikke fikk reist noe før jeg passerte trettifem synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 18:49   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men når jeg ser hvilken glede det gir meg å reise noe sted så er det litt trist å tenke på at jeg ikke fikk reist noe før jeg passerte trettifem synes jeg.

Ja, det er nettopp det. Altså, jeg skjønner at folk faktisk har glede av å ha stort/fint hus og sånt - at det ikke bare er ment som økonomisk investering. Jeg ville også ha satt stor pris på å ha bedre plass, en veranda, kanskje en liten hage også. Det ville helt klart vært en ekstra glede i hverdagen som helt klart ville vært verdt noe. Men jeg klarer ikke å se at denne ekstragleden skulle kunnet veie opp for alle de gledene jeg har hatt av reising, av konserter og film, bøker, kule dingser, og av champagne og utepils og sushi. Hvor bra kan man bo, liksom, sånn målt i livskvalitet? Hvor mange prosentpoeng mer må en bolig være verdt for å veie opp for f.eks. en liten storbyferie i året? Det står i alle fall ikke i forhold til pengeverdien, synes jeg. (En liten langhelg til London eller Paris koster ikke mange tusen, og de få tusen ville ikke rukket til noe som helst ekstra hvis de i stedet skulle vært puttet i en ny bolig.)

Gammel 01-05-10, 18:51   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg har også undret meg mange ganger over at det ser ut til å være mer akseptabelt å bruke "mer penger enn nødvendig" på bil enn på andre ting. Både når det gjelder hva folk synes de "burde" unnskylde seg for selv, og når det gjelder hva man kritiserer hos andre. (Jeg husker med forundret begeistring en eviglang tråd på NM om det forkastelige i å kjøpe en veske til ... var det 5000 kroner, tro? )

Gammel 01-05-10, 19:02   #24
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kjent litt på det nå i april. Vi har nemlig valgt å kjøpe veldig dyre bursdagsgaver til hverandre. Vi har definitivt økonomi til det, men det føles litt ekstravagant. I tillegg har vi kjøpt nye sykler til de to minste. Riktignok på tilbud, men helt nye sykler.

Men, det er strengt tatt bare tull og tøys. Vi har råd til det og det var fine ting å bruke penger på.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 19:31   #25
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ønsker oss egentlig et større sted å bo, men det kommer vi ikke til å kjøpe før vi har råd nok til både det større huset og også fortsette den levestandarden vi har nå. Vi liker å reise, spise og drikke godt både hjemme og ute, og har generelt råd til det vi vil, og det gir jeg ikke opp for et større hus.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 19:37   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Vesketråden. Den var fin.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 19:37   #27
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg har også undret meg mange ganger over at det ser ut til å være mer akseptabelt å bruke "mer penger enn nødvendig" på bil enn på andre ting. Både når det gjelder hva folk synes de "burde" unnskylde seg for selv, og når det gjelder hva man kritiserer hos andre. (Jeg husker med forundret begeistring en eviglang tråd på NM om det forkastelige i å kjøpe en veske til ... var det 5000 kroner, tro? )

Ang bil går det jo litt på sikkerheten også. Vi har kjøpt eldre biler, men har som regel endt opp med å bruke like mye på å reparere dem som en nyere bil ville ha kostet i lån.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 19:54   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ang bil går det jo litt på sikkerheten også. Vi har kjøpt eldre biler, men har som regel endt opp med å bruke like mye på å reparere dem som en nyere bil ville ha kostet i lån.

Nå snakker ikke jeg om det å bruke 300 000 i stedet for 45 000 på en bil, for å få en som virker, men heller å bruke 600 000 i stedet for 500 000.

Gammel 01-05-10, 19:55   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå snakker ikke jeg om det å bruke 300 000 i stedet for 45 000 på en bil, for å få en som virker, men heller å bruke 600 000 i stedet for 500 000.

Så 500 er liksom billigbil? Hæh?

Jeg synes SP er skrekkinnjagende bilsnobbete jeg for min del altså.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 19:57   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så 500 er liksom billigbil? Hæh?

Jeg vet da ikke noe om bilpriser. Den ene gangen jeg har kjøpt en bil, betalte vel Teofelia og jeg tusen kroner hver for den, eller noe sånt.

Gammel 01-05-10, 20:03   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har vært heldige å både kunne reise og investere i flott hus. Jeg må innrømme at jeg liker å kunne gjøre begge deler, men måtte jeg velge hadde huset vært førstepri. Det er tross alt der vi tilbringer mesteparten av hverdagen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 20:03   #32
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi prioriterer hus og hjem fremfor flyktige opplevelsesverdier. Vi er hjemmegriser begge to og da vil vi ha det fint der vi skal være. Kan være at vi kommer til å kjenne på utferdstrangen etterhvert da...

Gammel 01-05-10, 20:33   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet da ikke noe om bilpriser. Den ene gangen jeg har kjøpt en bil, betalte vel Teofelia og jeg tusen kroner hver for den, eller noe sånt.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 20:35   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, altså, huset er virkelig ikke bare en økonomisk investering. Selv om det å sette penger i hus er som å sette penger i banken eller i et fond med god og sikker avkastning, sånn på lang sikt, og altså ikke som forbruk å regne. Men for oss betyr det mye at vi har nok plass til hverdags og til fest. Gode rom med nok lagringsplass til å ikke måtte rydde-rydde-rydde for å holde rotet unna, nok plass til gjester, en god hage med masse tumleplass, og som i dag, plass til et par fettere og en tante ekstra, uten at huset sprenges. Et sted som er helt trygt å slippe ungene løs ute i. Osvosv. Det er jo hverdagene våre, dette.

Gammel 01-05-10, 21:13   #35
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, altså, huset er virkelig ikke bare en økonomisk investering. Selv om det å sette penger i hus er som å sette penger i banken eller i et fond med god og sikker avkastning, sånn på lang sikt, og altså ikke som forbruk å regne. Men for oss betyr det mye at vi har nok plass til hverdags og til fest. Gode rom med nok lagringsplass til å ikke måtte rydde-rydde-rydde for å holde rotet unna, nok plass til gjester, en god hage med masse tumleplass, og som i dag, plass til et par fettere og en tante ekstra, uten at huset sprenges. Et sted som er helt trygt å slippe ungene løs ute i. Osvosv. Det er jo hverdagene våre, dette.

Nemlig. Det er derfor jeg ville prioritert hus foran reiser om jeg måtte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 21:41   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg skjønner det, altså, Polyanna. Det er vel mer sånn ... ja, altså, vi har ikke økonomi til et stort hus med stor hage. Selv om vi hadde brukt alle tilgjengelige penger til det. Vi kunne hatt råd til en noe større leilighet, og det hadde vært fint - men da ville det ikke vært noenting igjen til plutselige helgeturer til London eller tirsdagschampagne. Det er, som sagt, veldig lite ekstra bolig man får for noen få tusen. Og om vi har et "tant og fjas"-budsjett på en del titusener i løpet av et år, så synes jeg det er en mye bedre kost-nytte-utnyttelse (eller hva man skal kalle det) enn å putte det inn i et "litt større leilighet"-budsjett. Og det synes jeg er en like rasjonell og, for lack of a better word, "moralsk" utnyttelse av penger som å putte dem i dyrere bolig. Til syvende og sist er det jo snakk om å få så mye livskvalitet/glede/verdi ut av pengene sine som mulig?

Gammel 01-05-10, 21:59   #37
Albertine
Passiv

Standard

Til syvende og sist er det jo snakk om å få så mye livskvalitet/glede/verdi ut av pengene sine som mulig?

Da jeg bestemte meg for å ta opp et lån på 140 000,- for å gjennomføre en Gastric Bypass privat var det mange som syntes det var uhørt at jeg skulle bruke så mye penger på meg selv. Hadde jeg sagt at vi skulle kjøpe en bil til eller bygge på huset hadde de ikke reagert. Livskvalitet er nøkkelordet for meg.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:00   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Til syvende og sist er det jo snakk om å få så mye livskvalitet/glede/verdi ut av pengene sine som mulig?

Det er akkurat det det er. Rett og slett - så enkelt er det.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:02   #39
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Jeg husker med forundret begeistring en eviglang tråd på NM om det forkastelige i å kjøpe en veske til ... var det 5000 kroner, tro? )

Ja, men så dyre vesker er jo forkastelig på alle måter. Ofte er de ikke pene heller - et vesentlig moment. Av alle ting folk kan få seg til å virkelig øde penger på, står faktisk vesker for meg som noe av det mest uforståellige. Gudene vet hvorfor. (Og nei, jeg deltok ikke i tråden. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 22:03   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

De har fine vesker på Lindex. I nesten ekte skinn. Plass til lommebok og greier.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.