Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Syden er syden er syden er ...?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-10, 09:33   #61
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syden er syden er syden er ...?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når jeg har sjekket "sydenturer" har det vært så dyrt at jeg har bakket ut helt.

Vi kombinerer fly og leie av leilighet til sommeren.

Vi har også gjort det, men vår erfaring er at det som regel kommer på samme prisen omtrent.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 09:39   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har tidligere vært innbitt chartermotstander. Vel, små barn gjorde ting med mitt syn på saken.

Barn har ikke endret mitt syn på saken. Eller jo, delvis. Det er kjekt med basseng, det skal jeg innrømme. Men jeg får angst, klaustrofobi og neller av skandinavere rundt meg på alle kanter. Jeg fikser det bare ikke. Jeg vil ikke møte kjente eller folk som skjønner alt jeg sier på ferie. Da slapper jeg ikke av. Bamseklubb er skrekkelig (prøvde i fjor vinter, da mine foreldre spanderte og var med), og ungene mine likte det heller ikke. Turde ikke, rettere sagt. De vil være sammen med oss.

Gammel 27-04-10, 09:44   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på både charter og "frittstående" turer, og kan ikke si at jeg nødvendigvis merker så veldig mye forskjell. Vi gjør omtrent de samme tingene, leier bil, er på stranda, finner koselige byer osv. Har aldri dratt rundt i flokk og følge på arrangerte turer. Barneklubber man jo heller ikke bruke, og jeg har aldri havnet på et sted der det er voldsomt mye skandinaver tett innpå.

Til sommeren har vi bestilt chartertur til en gresk øy, til et ganske lite hotell. Det at vi har kjøpt fly+hotell+transport til og fra flyplassen i en og samme pakke, gjør ikke turen så veldig annerledes enn om vi hadde kjøt flybilletter for seg, og funnet hotellet på egen hånd.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 10:35   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har vært på både charter og "frittstående" turer, og kan ikke si at jeg nødvendigvis merker så veldig mye forskjell.

Samme her. De gangene vi har reist charter har vi valgt både destinasjoner og leilighetshotell som ikke er blant de mest besøkte stedene av skandinaver, og det vi har sett til turoperatøren har kun vært på bussen til og fra flyplassen. Vi har leid bil selv, reist rundt selv og ikke vært med på noe opplegg. Det har nok "hjulpet" at vi konsekvent har valgt steder uten basseng, og ikke hotell.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 11:48   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har også erfaring med at det er like rimelig å legge opp turen selv. I år har vi leid en leilighet med to soverom, stue, kjøkken og bad, egen terrasse og svømmebasseng som vi deler med to andre leiligheter - panoramautsikt - på Amalfikysten i Italia. Det betaler vi omtrent det samme for som Bulgariaturen i fjor sommer. Det er dyrere å gå ut og spise i Italia, men med den typen leilighet blir det mye til at vi kjøper mat og lager selv. Også får vi sett Pompei mens vi er i farta.

Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 12:21   #66
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Jeg har hørt det samme om silke, og det er faktisk behagelig selv om det er varmt. Men litt dyrt da. Tror jeg ville falt om i krampelatter om jeg så noen i syden midt på sommeren med ullundertøy - tenkt "norsk" med en gang.

hadde vert litt av et syn...
Men det var vel helst nattestid det var tenkt da.... på disco feks

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 00:22   #67
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For øvrig er ikke charter spesielt billig, du får det som regel mye rimeligere om du setter sammen fly og hotell selv.

Dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Ofte er det de samme flyselskapene som selger "kun flysete" til enkelte syden-destinasjoner, dvs. de samme flysetene som turoperatørene har i sin "pakke" som inkluderer fly+overnatting.

Gammel 01-05-10, 00:25   #68
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det kommer nok litt an på hvor du skal. Jeg sjekket f.eks. charter til Barcelona i fjor, og det var virkelig ekstremt dyrt, i tillegg til at hotellene lå lang unna selve byen. Da var det både billigere og mer sentralt å booke fly og leilighet selv. Samme har jeg sjekket rundt Rimini og i Kroatia.

Charter til Barcelona eksisterer ikke.... Ja, man kan nok få kjøpt en pakke-tur dit gjennom Ving e.l. , men da setter Ving sammen en pakketur som består av ruteflysete+ hotell...

Gammel 01-05-10, 00:30   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Charterforkjemperen er på plass og arbeider seg gjennom tråden innlegg for innlegg.

1. "Som regel" betyr ikke alltid.
  2. Kan godt hende det ikke finnes charterturer til Barcelona lenger, men jeg fant i fjor eller året før. Dvs. de markedsførte seg som å være det, men var egentlig et godt stykke utenfor.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 00:39   #70
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser du tenker på Algarve. Tror faktisk det er billigere der enn andre steder, i hvert fall var det det da jeg surfet etter ferie der i fjor. Ellers ville jeg holdt meg unna Bulgaria. :bidrar:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 01:13   #71
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har også erfaring med at det er like rimelig å legge opp turen selv. I år har vi leid en leilighet med to soverom, stue, kjøkken og bad, egen terrasse og svømmebasseng som vi deler med to andre leiligheter - panoramautsikt - på Amalfikysten i Italia. Det betaler vi omtrent det samme for som Bulgariaturen i fjor sommer. Det er dyrere å gå ut og spise i Italia, men med den typen leilighet blir det mye til at vi kjøper mat og lager selv. Også får vi sett Pompei mens vi er i farta.

Hvor leier dere leiligheten ?? Og hvor på Amalfikysten skal dere ?? *vil også til Amalfikysten *

Vi skal i år, som i fjor kjøre ned til Italia, til et sted ved Jesolo utenfor Venezia. Der er det flere kilometer med "campingplasser" hvor man kan leie leilighet/hytte/caravan osv.... Stort område med vakthold, butikker og restaurant inne på selve plassen. Underholdning på kveldene, og kun en kort gåtur for å komme til flere butikker og marked. Flott bassengområde og flott strand som kun er for de som bor på plassen. Helt perfekt. En liten kjøretur og så kan vi ta båt over til Venezia . (jeg selv er litt kurert for Venezia, som er en turistmagnet, men mannen bare eeelsker byen, så vi må nok en dag dit i år også).
Dessuten er det flere flere barnefamilier fra bygda der vi kommer i fra. De andre har vært på samme plassen i år etter år og vi slang oss med for første gang i fjor. Helt topp, kan være sammen med kjentfolk om man ønsker det eller seg være for seg selv om man ønsker det. Dessuten har ungene flere lekekamerater og de storkoste seg i fjor. Minstemor fant seg ei italiensk venninne som var nærmeste naboen vår.

Vi har også vært på Charter noen ganger, men siden vi reiser med 5 barn, blir dette ganske kostbart, og sammenlignet, har turene vi har kjørt nedover, vært de beste. Har både vært i Italia og Frankrike før dette.

Vi storgleder oss alle sammen til vi skal nedover igjen.

Har vært reiseleder, så er egentlig litt kurert for charter, men man trenger jo ikke være med på velkomsttreff, utflukter, bamseklubb osv...

Men som noen andre har nevnt her, så er charter ganske behagelig da....alt er klappet og klart, bare å sette seg på flyet og voilà, så står du foran leiligheten/hotellrommet dere skal ha...Ikke noe pes med å finne fram ting selv. Er det noe man trenger hjelp til, så er det lettvint å snakke med reiseledere som kjenner stedet og evt kan komme med tips.

Uspesifisert i høysesongen er ikke noe jeg anbefaler.....Reiser man derimot utenom høysesongen, får man som regel mye bedre standard.

Tyrkia likte jeg forresten veldig godt og det er mye billigere enn f.eks Spania, Hellas og Italia.

Ville som de andre over her, sørget for minst 3+ stjerner og airkondition. Forholdsvis kort vei til stand og basseng ved hotellet ville jeg også hatt

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 09:54   #72
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Liljekonvall- har du noen linker å dele om den plassen dere skal ? Hva koster det dere å bo der, bor dere i hytte ? Og hvor lenge blir dere der nede ?
Vi har 4 barn, så jeg er veldig på let etter alternativer til charter....

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 10:11   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Liljekonvall, se prikk. Ellers har dansommer for eksempel mange leiligheter ikke så langt unna Jesolo. Rosolina Mare er bare en snau time fra Venezia og helt nydelig.

Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 11:30   #74
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Barn har ikke endret mitt syn på saken. Eller jo, delvis. Det er kjekt med basseng, det skal jeg innrømme. Men jeg får angst, klaustrofobi og neller av skandinavere rundt meg på alle kanter. Jeg fikser det bare ikke. Jeg vil ikke møte kjente eller folk som skjønner alt jeg sier på ferie. Da slapper jeg ikke av. Bamseklubb er skrekkelig (prøvde i fjor vinter, da mine foreldre spanderte og var med), og ungene mine likte det heller ikke. Turde ikke, rettere sagt. De vil være sammen med oss.

Den følelsen får jeg mer på store resorts, reiser man charter på mindre
hoteller uten minidisco og bamseklubb så er det noe helt annet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 13:59   #75
Elin

Elin sin avatar

Standard

Divine, syden-tur er helt topp! Vær klar over at det er dyrt i skolenes ferier, og dvs. at det er nesten dobbelt så dyrt å reise juni, juli enn f.eks. mai og fra midten av august.
Dersom du ikke har vært på charter før og ønsker noenlunde standard, så bestill en reise med kjent turoperatør og til en destinasjon som er "bankers". F.eks. er hotellstandarden mye høyere i Spania enn Hellas, selv om det er samme antall "stjerner". Bulgaria har fortsatt lav hotell-standard selv om de annonserer med 4-stjerners.
Deretter bør dere tenke over hva dere vil ha. Vil dere ha innkvartering hvor dere vil lage mat selv, så velg leilighet. Vil dere ha all mat servert, så velg all-inclusive, og vil dere ha mulighet for begge deler så velg Sunwing

Jeg elsker syden, charter og bostedsalternativ hvor barnet mitt storkoser seg, hvor jeg kan bade, sove godt og komfortabelt, hvor det er gangavstand til gode restauranter og hvor hele familien kan ha skikkelig FERIE.

Gammel 01-05-10, 14:02   #76
Elin

Elin sin avatar

Standard

....uspesifisert anbefales IKKE for noen som har barn... Dessuten vil jeg være garantert minimum 3-stjerners -standard og det er man absolutt ikke med en uspes-reise.

Gammel 01-05-10, 22:22   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Den følelsen får jeg mer på store resorts, reiser man charter på mindre
hoteller uten minidisco og bamseklubb så er det noe helt annet.

Ja, det er jeg enig i. Vi var på Sunwing Arguineguin i jula, og det var omtrent sånn som jeg beskrev. Ikke noe jeg gjentar. Lollo og Bernie og skandinavere og i det hele tatt. :angst:

Gammel 02-05-10, 11:21   #78
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det er jeg enig i. Vi var på Sunwing Arguineguin i jula, og det var omtrent sånn som jeg beskrev. Ikke noe jeg gjentar. Lollo og Bernie og skandinavere og i det hele tatt. :angst:

Vi elsker Sunwing og Lollo og Bernie

Gammel 02-05-10, 19:11   #79
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi var på Alexandra beach i Agia Marina som er et sunwingresort, veldig fint og
bra beliggenhet ved stranden, topp bassengområde!
Men vi fant ut at vi trives bedre på mindre hoteller, for barneklubber var
ikke ungene intr. i, også finnes det alltids lekekamerater på mindre hotell.
Synes det ble litt for mye mennesker og prisen er ganske stiv for vår
lommebok i høysesongen, synes vi fikk like fin leilighet på et rimeligere hotell.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 15:50   #80
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

vi elsker sunwing resort, lollo og bernie, minidisco og aktivitetene... (både for 1. og 4. klassingen)

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.