Sv: Er du kristen?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Det er klart ritualer/høytidelige markeringer er viktige i et menneskeliv - også for dere. Kanskje ikke alle markeringer som finnes, men i enkelte situasjoner, som f.eks dødsfall, vil det være av stor betydning for sorgarbeidet at man følger noen rutiner/ritualer.
Les mer om ritualers betydning i forbindelse med sorg/kriser her.
Her er også en kronikk i Dagbladet som omhandler våre behov for ritualer.
At borgelige ritualer/feiringer har blitt så høytidelige og flotte, synes jeg er veldig positivt. Det gir folk en reell valgmulighet. Likevel kan det kanskje vær sånn at det fremdeles er på litt større steder man opplever de flotteste borgelige konfirmasjoner/navnefester? Uansett, jeg synes ikke noe om å være altfor strenge med folk uten gudstro som velger en kirkelig feiring - hvis de selv ikke blir plaget av det, men at det gjør andre i familien glade, samt er det greieste valget der de bor, ser jeg ingen grunn til å hente fram gammeltestamentlige ord som hykler og sånn, altså.
Jeg ser ikke helt at man må holde på kristne tradisjoner for å kunne ha en begravelse feks. Ellers så kan jeg ikke komme på så mange ritualer som er viktige for meg. Kanskje bryllup, men det er fint mulig å ha dette andre steder enn i kirken også. Jeg ser virkelig ikke hvorfor mane som ikke-kristen likevel avholder diverse ritualer i kirken. Det er ganske dobbeltmoralskt å sitte der og høre på "gud sier ditt og datt" når man egentlig er der for å få "dagen sin", kort og godt. Jeg syntes det er teit.
|