|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"[quote=Frida;2146960]
Jeg hater overhodet ikke dyr. Men jeg har barn og familie med alvorlig astma som blant annet blir utløst av katter, og da er det et valg vi har måttet ta å ikke ha katter/hunder eller andre dyr. Vi har sanert huset, og vil gjerne bestemme selv i hvilken grad vi vil ha nærkontakt med dyr slik at vi kan medisinere opp på forhånd |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"
Men altså, jeg syns det er HELT urimelig at det er jeg, som IKKE har valgt å ha katt som må snekre ekstradeler til huset mitt for å kunne lufte. Og for ikke å snakke om hvor tungvindt det er å åpne og lukke slike innretninger for små barn. Og putene som ligger ute - hva skal vi gjøre med dem for å hindre kattene å legge seg i dem? Jeg skysser dem avsted så snart jeg ser dem selvfølgelig, men det hindrer dem tydeligvis ikke å komme igjen og igjen.
![]() |
#83 |
frakoblet
|
Vet du hva? Jeg misliker absolutt ikke dyr, langt derifra. Jeg er faktisk veldig glad i dyr, og spesielt katter. Men jeg hater at jeg blir plaget av andres kjæledyr. Jeg får ikke kosen, jeg får bare dritten. Bokstavelig talt.
![]() |
#84 |
Evig optimist
![]() ![]() |
Det var godt å høre
![]() |
#85 |
frakoblet
|
Du forstår ikke at det er utrivelig å tråkke i kattebæsj i sin egen hage? Du forstår ikke problemet med å skrape vekk kattebæsj fra klærne til barna, som har sittet i sandkassen? Du må sannelig ha liten evne til refleksjon.
![]() |
#86 |
seru
|
Man kan selvsagt irritere seg grønn, uten at det egentlig hjelper så mye?
![]() |
![]() |
#87 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Du skjønner ikke det
![]() |
#88 |
Evig optimist
![]() ![]() |
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"[quote=Bloppy;2147088]Du skjønner ikke det
![]() |
#90 |
Evig optimist
![]() ![]() |
Jeg har kanskje mindre evne til irritasjon
![]() |
#91 |
Hekta
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"[quote=Frida;2147103]
I området her har det faktisk vært mye av at kattene gjør fra seg på plenen til folk, eller i sandkassene. Sandkasser er jo perfekte for kattene å bæsje i, og det er ikke særlig festlig å finne ei skikkelig ruke blandt lekene til barna. Eller måtte ta runde på plenen for å plukke kattebæsjer før man slipper barna ut.
![]() |
#92 |
Ad astra
|
Ja - jeg mener forsåvidt at dyr og barn kan sammenlignes. Begge arter gjør ting ut fra en egen sans for hva som er greit - unger tenker ikke over at jeg irriterer meg over søle på verandaen eller tyggis på rekkverket, dyr tenker ikke på at avføring kan være til sjenanse, eller at folk er allergiske.
Unger må gjerne løpe på tomten, mindre heldig oppførsel hadde jeg imidlertid gjerne sett meg frabedt.
Dyr kan ikke, etter min mening, "ta seg til rette", da de neppe har en reell forståelse av eiendomsbegrep slik vi forstår det. Ergo er det ikke vond vilje fra dyrets side, men ren instinktiv oppførsel. Det er sand tilgjengelig, jeg bæsjer og graver ned. Kattene mine aner ikke hva forskjellen på en sandkasse ment for barn og en sandkasse ment for katter er. Det eneste alternative dersom man skulle være helt sikre på at andre ikke ble uleiliget, ville være å utelukkende ha innedyr. Er det virkelig en slik verden man ønsker?
![]() |
#93 |
Evig optimist
![]() ![]() |
Du sier det så bra!
![]() |
#94 |
frakoblet
|
Jeg ønsker å kunne ha mitt hus og min hage i fred for andres kjæledyrs etterlatenskaper. Og nettopp fordi dyr ikke skjønner bedre, så er det eiers ansvar å sørge for at deres små nusselige ikke plager andre. Hvorfor er det i orden at jeg lider under andres latskap!? Snakk om å være egoistisk. Den tankegangen er bare så bortinatta at jeg kan ikke få sagt det engang. "Jeg trives med det jeg gjør, hvis det plager deg får du heller flytte".
![]() |
#95 |
Passiv
|
Jeg har aldri hatt puter liggende ute på verandaen, så den problemstillingen er ikke aktuell for meg. Er jeg ikke der, er det ikke puter der heller. (jeg liker ikke regnvåte tekstiler, nemlig, i hvert fall ikke puter). Om du var allergisk mot myggstikk, ville du ikke da ha satt opp netting for å beskytte deg? Foran vinduene dine? |
![]() |
![]() |
#96 |
Passiv
|
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"Og så er jeg veldig, veldig enig med Høst, kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
#97 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"Personlig synes jeg ikke det er særlig problematisk med dyr, og da spesielt katter, rundt huset. Det er mange katter i området, og det smetter ofte inn en når vi lar terrassedøra stå åpen. Jager dem jo ut igjen enten jeg tar dem på fersken eller oppdager dem på et seinere tidspunkt, men jeg opplever det ikke som noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Hekta
Vi har putene liggende ute om dagen og legger dem i kasser om natten. (eller - det er slik vi ønsker vi kunne hatt det) Vi har tak over uteplassen, så regn tar dem ikke. Men for å hindre kattene i å legge seg i dem må vi altså ta dem opp og ned av putekassa flere ganger for dagen. Hvis vi skal en kort tur på butikken feks - så har det hendt en del ganger når vi kommer hjem at en katt koser seg i putene våre. Eller vi går inn for å lage middag, putene må ned i kassa, for så opp igjen når middagen er ferdig. Jeg syns faktisk det er et pes å måtte være så påpasselig for disse kattene, både i forhold til å passe på ved lufting, og ved putene. Bæsj i blomsterbed er ekkelt, men ikke til fare for noen hjemme, så det syns jeg ikke er så ille, men at de kommer inn i huset og legger seg i putene ute er det faktisk.
![]() |
#99 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"Her synes jeg det var mye firkantet og teit.
![]() |
#100 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Dyreeiere og "kosedyr"Jeg har bodd i kattehelvete og er nok preget av det. Der var det katter over absolutt alt, ingen av dem kastrerte eller på prevesnsjon og de ynglet som bare pokker, og gikk løs og gjorde som de ville. Vi prøvde det meste som finnes på markedet og av kjerringråd, men jeg som bodde i første etasje kunne ikke ha åpent hverken vindu eller terassedør på varme dager, for da hadde jeg fort en 3-4 katter i sofaen. Strålende når man er allergiker. Til slutt satt jeg meg på uteplassen med en spruteflaske vann og dæsjet hver eneste jævla katt som kom i nærheten - og det hjalp delvis ... Det var verre for min bestevennine som bodde i andre etasje lenger borte, alle kattene brukte hennes terasse som do. Der hjalp ingenting, annet enn å rett og slett ikke bruke terassen. Fine greier, gitt.
![]() |
|
|