Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyreeiere og "kosedyr"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 18:00   #81
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyreeiere og "kosedyr"

[quote=Frida;2146960]

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg blir nesten litt glad for at det kommer slike tråder på FP innimellom slik at jeg kan få ut litt katteagresjon. Vi liker ikke katter og har ikke noe ønske om å ha katter, men er så "heldige" at vi på det meste har 4-5 stykker på tomta vår. Kattebæsj er én ting, men lukt av kattetiss på veranda, sykkelvogn (som vi av praktiske grunner må ha ute), luftekanaler, trær og hvorsomhelst ellers er verre. Vi har brukt ganske mange penger på luktremedier som skal holde katter vekk, men de varer bare en viss stund (og lukter nesten like mye som kattetiss). Jeg mener at utekatter i tettbygde boligområder er en uting.

I motsetning til deg blir jeg litt lei meg av å se hvor mange som hater dyr

Jeg hater overhodet ikke dyr. Men jeg har barn og familie med alvorlig astma som blant annet blir utløst av katter, og da er det et valg vi har måttet ta å ikke ha katter/hunder eller andre dyr. Vi har sanert huset, og vil gjerne bestemme selv i hvilken grad vi vil ha nærkontakt med dyr slik at vi kan medisinere opp på forhånd

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 18:20   #82
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg tenker at et dyr som blir møtt med aggresjon, vil ha lettere for å oppføre seg aggressivt. Jeg har aldri opplevd aggresjon fra en katt jeg har møtt ute.
Jeg er enig i at det er en uting at katter går inn i hus der de ikke hører hjemme, og jeg tenker at om jeg hadde vært plaget av at katter kom og gikk som de ville, hadde jeg anskaffet rammer med myggnetting som jeg hadde satt foran dører og vinduer som ofte var åpne, og der kattene kom seg inn. Vi hadde det der vi bodde før, og det fungerte helt utmerket.

Men altså, jeg syns det er HELT urimelig at det er jeg, som IKKE har valgt å ha katt som må snekre ekstradeler til huset mitt for å kunne lufte. Og for ikke å snakke om hvor tungvindt det er å åpne og lukke slike innretninger for små barn. Og putene som ligger ute - hva skal vi gjøre med dem for å hindre kattene å legge seg i dem? Jeg skysser dem avsted så snart jeg ser dem selvfølgelig, men det hindrer dem tydeligvis ikke å komme igjen og igjen.
And for the record: Jeg er glad i dyr, også katter, men er fortvilet fordi 2 i familien her er relativt mye allergisk mot pelsdyr.

Gammel 15-03-10, 18:40   #83
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frida, her.

I motsetning til deg blir jeg litt lei meg av å se hvor mange som misliker dyr

Vet du hva? Jeg misliker absolutt ikke dyr, langt derifra. Jeg er faktisk veldig glad i dyr, og spesielt katter. Men jeg hater at jeg blir plaget av andres kjæledyr. Jeg får ikke kosen, jeg får bare dritten. Bokstavelig talt.

Gammel 15-03-10, 18:49   #84
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vet du hva? Jeg misliker absolutt ikke dyr, langt derifra. Jeg er faktisk veldig glad i dyr, og spesielt katter. Men jeg hater at jeg blir plaget av andres kjæledyr. Jeg får ikke kosen, jeg får bare dritten. Bokstavelig talt.

Det var godt å høre

Jeg forstår heller ikke hvordan kattebæsj kan opprøre folk så voldsomt.
Folk med allergier har jeg dog forståelse for at plages av nærgående sosiale katter.

Gammel 15-03-10, 19:20   #85
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du forstår ikke at det er utrivelig å tråkke i kattebæsj i sin egen hage? Du forstår ikke problemet med å skrape vekk kattebæsj fra klærne til barna, som har sittet i sandkassen? Du må sannelig ha liten evne til refleksjon.

Gammel 15-03-10, 19:32   #86
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Når man bor i et boligområde hvor husene står rimelig tett må man jo forholde seg til andre folk på godt og vondt. Heldigvis som oftest på godt.
Men hva kan man gjøre når noen som man ikke vet hvem er lar hunden bæsje i bedet eller at katter får gå rundt slik at man ikke kan lufte i huset uten å risikere at katter kommer inn? Er det bare noe man må godta?

Man kan selvsagt irritere seg grønn, uten at det egentlig hjelper så mye?

Gammel 15-03-10, 19:40   #87
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Du skjønner ikke det Neida. Kattebæsj lukter kjempegodt. Og spesielt deilig å få det tråkket inn i gangen eller klint rundt i sandkassa og på sko og klær

Gammel 15-03-10, 19:53   #88
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Standard

[quote=Bloppy;2147088]Du skjønner ikke det Neida. Kattebæsj lukter kjempegodt. Og spesielt deilig å få det tråkket inn i gangen eller klint rundt i sandkassa og på sko og klær [/quot

Det er vel kanskje ikke noe som skjer ofte at du eller ungene er innklint i kattebæsj da har du vært uheldig.
Jeg har sittet i sandkasse med alle mine barn, og kan ikke si dette er noe som har skjedd meg så ofte.
Jeg fokuserer heller på gleden det er for barna mine og kunne få hilse på, og lære seg å bli kjent med katter.

Gammel 15-03-10, 19:55   #89
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Så fordi du ikke har opplevd det så ofte, så er det sikkert ikke noe problem for andre heller. Det er jo logisk.

Gammel 15-03-10, 19:56   #90
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Standard

Du forstår ikke at det er utrivelig å tråkke i kattebæsj i sin egen hage? Du forstår ikke problemet med å skrape vekk kattebæsj fra klærne til barna, som har sittet i sandkassen? Du må sannelig ha liten evne til refleksjon.

Jeg har kanskje mindre evne til irritasjon

Gammel 15-03-10, 20:08   #91
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

[quote=Frida;2147103]

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Du skjønner ikke det Neida. Kattebæsj lukter kjempegodt. Og spesielt deilig å få det tråkket inn i gangen eller klint rundt i sandkassa og på sko og klær [/quot

Det er vel kanskje ikke noe som skjer ofte at du eller ungene er innklint i kattebæsj da har du vært uheldig.
Jeg har sittet i sandkasse med alle mine barn, og kan ikke si dette er noe som har skjedd meg så ofte.
Jeg fokuserer heller på gleden det er for barna mine og kunne få hilse på, og lære seg å bli kjent med katter.

I området her har det faktisk vært mye av at kattene gjør fra seg på plenen til folk, eller i sandkassene. Sandkasser er jo perfekte for kattene å bæsje i, og det er ikke særlig festlig å finne ei skikkelig ruke blandt lekene til barna. Eller måtte ta runde på plenen for å plukke kattebæsjer før man slipper barna ut.
For oss er det ingen glede å la barna hilse på katten forresten, for det ender i astmaanfall.

Gammel 15-03-10, 20:47   #92
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Mener du virkelig at man kan sammenligne barn og dyr? Dette blir helt fjernt for meg. Hvis jeg nå skal ta det du sier seriøst så forventer jeg faktisk at foreldre lærer ungene sine at de ikke bare spaserer inn til andre mennesker ja. Kommer det katter i hagen min så jager jeg de, kommer det unger inn her når mine unger ikke er her så jager jeg ungene også. Enkelt og greit. Hører ikke ungene så prater jeg med foreldrene, det hjelper som regel mye bedre enn å prate med katteeiere.

Ja - jeg mener forsåvidt at dyr og barn kan sammenlignes. Begge arter gjør ting ut fra en egen sans for hva som er greit - unger tenker ikke over at jeg irriterer meg over søle på verandaen eller tyggis på rekkverket, dyr tenker ikke på at avføring kan være til sjenanse, eller at folk er allergiske.

Jeg jager ikke unger (selv om jeg tar de på fersken), men jeg kan si fra om at jeg ikke liker det de gjør, eller foreslå at de gjør det et annet sted. At foreldrene da påpeker at noe må jeg regne med når jeg bor i et barnerikt nabolag, kan jeg synes og mene det jeg vil om. Jeg bruker ikke tid og energi på å la slikt provosere meg.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om du er plaget av at nabolagets barn bæsjer i sandkassa/garasjen/bedene og går inn i huset ditt så synes jeg at man har full rett til å si ifra.

Ingen unger hittill bæsjet noe sted, det er forsåvidt riktig. Men et barn som ikke hadde hatt bleie, eller vært "dovant", ville vel antagelig bæsjet der det fant det for godt - som dyr gjør.

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Dette er jo bare tull. Hadde jeg hatt 4-5 uinviterte unger løpende rundt på tomten, hadde jeg selvfølgelig pratet med foreldrene. De hadde ikke trengt å tisse på luftekanalene en gang.

Unger må gjerne løpe på tomten, mindre heldig oppførsel hadde jeg imidlertid gjerne sett meg frabedt.

Nei, er det ikke rart hvor provosert enkelte blir av at andre tar seg til rette for deres regning?

Er det noen som har sagt at man ikke skal kunne si fra om ustyrlige barn? Selvsagt kan man si fra om nabobarna bæsjer i blomsterbedet ditt og tisser på trappen din.

Dyr kan ikke, etter min mening, "ta seg til rette", da de neppe har en reell forståelse av eiendomsbegrep slik vi forstår det. Ergo er det ikke vond vilje fra dyrets side, men ren instinktiv oppførsel. Det er sand tilgjengelig, jeg bæsjer og graver ned. Kattene mine aner ikke hva forskjellen på en sandkasse ment for barn og en sandkasse ment for katter er. Det eneste alternative dersom man skulle være helt sikre på at andre ikke ble uleiliget, ville være å utelukkende ha innedyr. Er det virkelig en slik verden man ønsker?

Og man kan si fra om ustyrlige barn. Men dersom min subjektive mening om hva et ustyrlig barn er ikke samsvarer med foreldrenes subjektive mening om dette, er min erfaring at det å si fra, ikke har noen hensikt. Tyggis klint utover dørhåndtak må man tåle, må vite, barn vet da ikke bedre...

Og for ordens skyld - jeg har stor forståelse for at man ikke vil ha dyr inn i hus ubedt. Jeg ville heller ikke like det om min katter hadde ruslet inn hos naboen, like lite som jeg hadde likt at vesla hadde gjort det...Men når det gjelder dyr ute, så mener jeg like fullt at det er den enkeltes ansvar å opptre og oppdra sine barn til å opptre med respekt ovenfor dyr. Og at dyr gjør fra seg, klarer jeg ikke å la meg provosere over. Hvilke dyr det er, har ingen betydning. Selvsagt ville jeg tatt opp hundebæsj fra fortauet dersom jeg hadde hatt hund - og det forventer jeg forsåvidt av andre også. Men å stenge hunden inne, for å unngå at den bæsjet andre steder enn i kassen på badet, det blir rett og slett absurd. Det samme gjelder katter, selv om jeg vet at det finnes katteraser som helt fint trives som innekatt. Kanskje burde man valgt rase med omhu dersom man ikke kan ha katten ute?

Hvis man skal irritere seg over dyreavføring - hva med fuglebæsj? Hestelort langs veiene? Kuruker? Sauebæsj? Hvorfor begrense det til katter og hunder?

Dette ble langt, og sikkert rotete. Men jeg tenker som så - vi er nå engang prisgitt denne kloden, i sameie med alle andre arter som lever her. Hvilken rett har vi til å be alle andre innrette seg etter oss? Hvorfor skal dyrene endre natur fordi det passer oss best? Hvorfor skal ikke vi gi litt - vi kan tross alt ta forholdsregler mot at dyr kommer inn i husene ubedt. Og hvem vil det koste minst - det bry man har med å lukke døren, eller sette opp myggnetting, eller dyrene som må leve innestengt fordi det er det letteste for oss?

Og til slutt - jeg har stor forståelse for allergi. Jeg har gode venner som ikke kan komme på besøk til meg grunnet kattene, og hvor jeg selvsagt gjør mitt for å unngå at de reagerer når jeg er på besøk hos disse. Jeg har imidlertid aldri hørt noen av de insistere på at dyr skal holdes innendørs for deres skyld.

Gjensidig respekt, og velvilje, og jeg tror man kommer mye lengre enn med frustrasjon og irritasjon.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 20:53   #93
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Ja - jeg mener forsåvidt at dyr og barn kan sammenlignes. Begge arter gjør ting ut fra en egen sans for hva som er greit - unger tenker ikke over at jeg irriterer meg over søle på verandaen eller tyggis på rekkverket, dyr tenker ikke på at avføring kan være til sjenanse, eller at folk er allergiske.

Jeg jager ikke unger (selv om jeg tar de på fersken), men jeg kan si fra om at jeg ikke liker det de gjør, eller foreslå at de gjør det et annet sted. At foreldrene da påpeker at noe må jeg regne med når jeg bor i et barnerikt nabolag, kan jeg synes og mene det jeg vil om. Jeg bruker ikke tid og energi på å la slikt provosere meg.

Ingen unger hittill bæsjet noe sted, det er forsåvidt riktig. Men et barn som ikke hadde hatt bleie, eller vært "dovant", ville vel antagelig bæsjet der det fant det for godt - som dyr gjør.

Unger må gjerne løpe på tomten, mindre heldig oppførsel hadde jeg imidlertid gjerne sett meg frabedt.

Dyr kan ikke, etter min mening, "ta seg til rette", da de neppe har en reell forståelse av eiendomsbegrep slik vi forstår det. Ergo er det ikke vond vilje fra dyrets side, men ren instinktiv oppførsel. Det er sand tilgjengelig, jeg bæsjer og graver ned. Kattene mine aner ikke hva forskjellen på en sandkasse ment for barn og en sandkasse ment for katter er. Det eneste alternative dersom man skulle være helt sikre på at andre ikke ble uleiliget, ville være å utelukkende ha innedyr. Er det virkelig en slik verden man ønsker?

Og man kan si fra om ustyrlige barn. Men dersom min subjektive mening om hva et ustyrlig barn er ikke samsvarer med foreldrenes subjektive mening om dette, er min erfaring at det å si fra, ikke har noen hensikt. Tyggis klint utover dørhåndtak må man tåle, må vite, barn vet da ikke bedre...

Og for ordens skyld - jeg har stor forståelse for at man ikke vil ha dyr inn i hus ubedt. Jeg ville heller ikke like det om min katter hadde ruslet inn hos naboen, like lite som jeg hadde likt at vesla hadde gjort det...Men når det gjelder dyr ute, så mener jeg like fullt at det er den enkeltes ansvar å opptre og oppdra sine barn til å opptre med respekt ovenfor dyr. Og at dyr gjør fra seg, klarer jeg ikke å la meg provosere over. Hvilke dyr det er, har ingen betydning. Selvsagt ville jeg tatt opp hundebæsj fra fortauet dersom jeg hadde hatt hund - og det forventer jeg forsåvidt av andre også. Men å stenge hunden inne, for å unngå at den bæsjet andre steder enn i kassen på badet, det blir rett og slett absurd. Det samme gjelder katter, selv om jeg vet at det finnes katteraser som helt fint trives som innekatt. Kanskje burde man valgt rase med omhu dersom man ikke kan ha katten ute?

Hvis man skal irritere seg over dyreavføring - hva med fuglebæsj? Hestelort langs veiene? Kuruker? Sauebæsj? Hvorfor begrense det til katter og hunder?

Dette ble langt, og sikkert rotete. Men jeg tenker som så - vi er nå engang prisgitt denne kloden, i sameie med alle andre arter som lever her. Hvilken rett har vi til å be alle andre innrette seg etter oss? Hvorfor skal dyrene endre natur fordi det passer oss best? Hvorfor skal ikke vi gi litt - vi kan tross alt ta forholdsregler mot at dyr kommer inn i husene ubedt. Og hvem vil det koste minst - det bry man har med å lukke døren, eller sette opp myggnetting, eller dyrene som må leve innestengt fordi det er det letteste for oss?

Og til slutt - jeg har stor forståelse for allergi. Jeg har gode venner som ikke kan komme på besøk til meg grunnet kattene, og hvor jeg selvsagt gjør mitt for å unngå at de reagerer når jeg er på besøk hos disse. Jeg har imidlertid aldri hørt noen av de insistere på at dyr skal holdes innendørs for deres skyld.

Gjensidig respekt, og velvilje, og jeg tror man kommer mye lengre enn med frustrasjon og irritasjon.

Du sier det så bra!
Er så enig i alt du skriver.

Gammel 15-03-10, 22:44   #94
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg ønsker å kunne ha mitt hus og min hage i fred for andres kjæledyrs etterlatenskaper. Og nettopp fordi dyr ikke skjønner bedre, så er det eiers ansvar å sørge for at deres små nusselige ikke plager andre. Hvorfor er det i orden at jeg lider under andres latskap!? Snakk om å være egoistisk. Den tankegangen er bare så bortinatta at jeg kan ikke få sagt det engang. "Jeg trives med det jeg gjør, hvis det plager deg får du heller flytte". Det eneste problemdyret her omkring, er katter. Hunder blir holdt i bånd og eiere plukker opp dritten deres (stort sett). Katter er det liksom greit å bare slippe ut, slik at de kan bruke naboens hage som toalett. Hvorfor i all verden er dette greit?
Du snakker så pent om respekt - du kan ikke tråkke på noen og så preike om at man skal respektere hverandre. Først får du sørge for å plassere bena dine på en måte som ikke rammer andre. SÅ kan du forvente respekt fra andre.

Gammel 15-03-10, 22:47   #95
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Men altså, jeg syns det er HELT urimelig at det er jeg, som IKKE har valgt å ha katt som må snekre ekstradeler til huset mitt for å kunne lufte. Og for ikke å snakke om hvor tungvindt det er å åpne og lukke slike innretninger for små barn. Og putene som ligger ute - hva skal vi gjøre med dem for å hindre kattene å legge seg i dem? Jeg skysser dem avsted så snart jeg ser dem selvfølgelig, men det hindrer dem tydeligvis ikke å komme igjen og igjen.
And for the record: Jeg er glad i dyr, også katter, men er fortvilet fordi 2 i familien her er relativt mye allergisk mot pelsdyr.

Jeg har aldri hatt puter liggende ute på verandaen, så den problemstillingen er ikke aktuell for meg. Er jeg ikke der, er det ikke puter der heller. (jeg liker ikke regnvåte tekstiler, nemlig, i hvert fall ikke puter). Om du var allergisk mot myggstikk, ville du ikke da ha satt opp netting for å beskytte deg? Foran vinduene dine?
Vi var en stund plaget av at naboens katt kom inn til oss - gjennom vinduene- men det stoppet når vi satte opp netting. Enkelt, nesten gratis og veldig effektivt.
Vi slengte en presenning over vogna hvis den stod ute for å unngå at den ble nedtisset. Det fungerte det også (dog uten barn i - det må sies).

Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 23:01   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og så er jeg veldig, veldig enig med Høst, kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:28   #97
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Personlig synes jeg ikke det er særlig problematisk med dyr, og da spesielt katter, rundt huset. Det er mange katter i området, og det smetter ofte inn en når vi lar terrassedøra stå åpen. Jager dem jo ut igjen enten jeg tar dem på fersken eller oppdager dem på et seinere tidspunkt, men jeg opplever det ikke som noe problem.

Nå er det ikke jeg som ligger med rompa til værs i bedene, det er høvdingen som fikser hage hos oss, men jeg har ikke hørt han har klaget over kattebæsj i bedene. Enten har kattene valgt seg ut andre hager enn vår til å bæsje i, eller så finner ikke høvdingen det verdt å nevne.

Hadde hunder kommet seg inn like ofte som kattene gjør det hadde jeg likte det dårligere, tror jeg. Løse hunder er ofte mer hypre og all over the place, og er det vått og sølete ute så setter de spor over hele huset.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:45   #98
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg har aldri hatt puter liggende ute på verandaen, så den problemstillingen er ikke aktuell for meg. Er jeg ikke der, er det ikke puter der heller. (jeg liker ikke regnvåte tekstiler, nemlig, i hvert fall ikke puter). Om du var allergisk mot myggstikk, ville du ikke da ha satt opp netting for å beskytte deg? Foran vinduene dine?
Vi var en stund plaget av at naboens katt kom inn til oss - gjennom vinduene- men det stoppet når vi satte opp netting. Enkelt, nesten gratis og veldig effektivt.
Vi slengte en presenning over vogna hvis den stod ute for å unngå at den ble nedtisset. Det fungerte det også (dog uten barn i - det må sies).

Vi har putene liggende ute om dagen og legger dem i kasser om natten. (eller - det er slik vi ønsker vi kunne hatt det) Vi har tak over uteplassen, så regn tar dem ikke. Men for å hindre kattene i å legge seg i dem må vi altså ta dem opp og ned av putekassa flere ganger for dagen. Hvis vi skal en kort tur på butikken feks - så har det hendt en del ganger når vi kommer hjem at en katt koser seg i putene våre. Eller vi går inn for å lage middag, putene må ned i kassa, for så opp igjen når middagen er ferdig. Jeg syns faktisk det er et pes å måtte være så påpasselig for disse kattene, både i forhold til å passe på ved lufting, og ved putene. Bæsj i blomsterbed er ekkelt, men ikke til fare for noen hjemme, så det syns jeg ikke er så ille, men at de kommer inn i huset og legger seg i putene ute er det faktisk.
Jeg forstår ikke at katteeiere syns at det er greit at dyra deres er til bry for andre på denne måten.

Vi bor et sted hvor det er både fugler, elger og andre dyr rundt omkring (skogen er ikke så langt unna), men det er faktisk kattene som er problem i nabolaget her. Det er så ekstremt at jeg føler at det er blitt "2 leire" av det, og jeg ser at resulatet for noen som er gått mektig lei av alle kattene omkring her er at de blir slemme med kattene, og det syns jeg er leit. Men jeg syns også her at de som eier katter må ta sitt ansvar for det, når de skaffer seg katt i så tettbygd strøk og lar dem reke rundt hos naboene.

Gammel 16-03-10, 08:05   #99
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Her synes jeg det var mye firkantet og teit.

Katter er utedyr. De bor (kanskje dessverre for noen) både på landet og i byen, enten vi velger det eller ikke. Ikke alle kattene har et hjem engang.
Uansett hvor man beveger seg, vil man finne bæsj. Hestebæsj, elgbæsj, ku-, sau- og grisbæsj. Hønsemøkk. Rotte- og musebæsj. Hunde- og kattebæsj. Fluebæsj. Lange, ekle pinnsvinbæsj. I det hele tatt er det ganske mye avføring rundt i det ganske land. Skal man lære mus og rotter også å gå på potte?

Jeg vil vel heller anbefale at man dekker til sandkassen sin. Da slipper man kattebæsj, for jeg skjønner at man synes det er ekkelt. Forævrig bli bare rosene penere med litt kattebæsj i jorda.
Jeg har også full forståelse for at kattetiss i hagestolputene ikke er digg. Da er det som oftest hankatter som i sin tur er ukastrerte som tisser. Dette er et problem og det er ikke ok. Det skulle være krav om at man kastrerte/steriliserte kattene sine, om man absolutt skulle ha dem. Jeg ser jo også at det kan være behov for en annen regel for avlskatter. Kastering av hankatter hadde hjulpet mye på tissinga rundt omkring. Kattene blir mer stedbundne, og markerer ikke så heftig. Det er markeringen som lukter, ikke vanlig kattetiss.

Ikke pokker om jeg går rundt i alle nabolagets sandkasser og peller bæsj. Det må vel være på linje med det dummeste jeg har hørt, om det ikke faktisk er det dummeste. For det første, har mest sannsynlig ikke min katt vært der og bæsjet, og for det andre, burde faktisk folk skaffe seg lokk. Lokket hjelper mot veldig mange andre ting også.

Jeg ser heller ikke for meg at folk går inn i anafylaktisk sjokk for at nabokatten passerer utfor når familien griller, eller om den springer en runde rundt i huset, selv om det siste kanskje ikke er greit.

Let the redpricking begin!

Gammel 16-03-10, 08:11   #100
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bodd i kattehelvete og er nok preget av det. Der var det katter over absolutt alt, ingen av dem kastrerte eller på prevesnsjon og de ynglet som bare pokker, og gikk løs og gjorde som de ville. Vi prøvde det meste som finnes på markedet og av kjerringråd, men jeg som bodde i første etasje kunne ikke ha åpent hverken vindu eller terassedør på varme dager, for da hadde jeg fort en 3-4 katter i sofaen. Strålende når man er allergiker. Til slutt satt jeg meg på uteplassen med en spruteflaske vann og dæsjet hver eneste jævla katt som kom i nærheten - og det hjalp delvis ... Det var verre for min bestevennine som bodde i andre etasje lenger borte, alle kattene brukte hennes terasse som do. Der hjalp ingenting, annet enn å rett og slett ikke bruke terassen. Fine greier, gitt.

Kommer det en masse katter og reker i hagen her, noe jeg tviler på pga. antall hunder i nabolaget, så prakker jeg hunden til min fetter på dem. Den spiser katter og grevlinger til frokost.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.