|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#102 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Nei, vi er ikke opptatt av merkeklær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?
samme her.
![]() |
#105 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Jeg må si at jeg skulle ha vært rimelig rik hvis jeg skulle ha kledd ungene mine i de dyreste merkeklærne, rett og slett fordi det finnes så mye annet gøy å bruke penger på.
![]() |
#107 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Men er det ikke litt sånn at for noen er barn mer statussymbol enn det de er for andre, da? Det er iallfall mitt inntrykk. Vi kunne sikkert hatt råd til at ungene gikk rundt med dyrere klær enn de gjør, så det er ikke misunnelse som gjør at jeg fniser av babyer i Dior-sparkedress og Uggs til en tusenlapp. For meg er det hull i hodet å bruke mye penger på noe man får så utrolig lite igjen for, og man får jo lite igjen for en Dior-dress som er nedgulpet og for liten i løpet av en mnd og Uggs til barn som ikke engang har lært å gå. Jeg tror ikke det er slik at de som kler barna sine i "vanlige" klær nødvendigvis er veldig opptatt av de "indre verdiene" alt det der, men det er vel ingen tvil om at merkeforeldrene er særdeles opptatt av de ytre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Men de aller fleste av oss kjøper og bruker flust av penger på ting man strengt tatt ikke trenger, så hva er greia med barneklær, hvorfor er det så mye verre enn andre ting? (Klær trenger jo man, men kanskje ikke de mengdene som er å finne i norske garderobeskap.) Jeg bruker hvert fall mye penger på unyttige ting. Ting jeg liker.
![]() |
#109 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Jeg mener det er værre å bruke barn som statussymbol enn en bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Halloen!
Tja, kanskje fordi man mener at barna ikke bør være statussymboler på lik linje med f.eks en bil (som noen har nevnt her). |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
© All rights reserved
|
Men er man statussymbol om man har merkeklær? Er jeg et statussymbol om jeg har nyfarget, nyklipt hår (noe jeg ikke har |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Halloen!
Tja, jeg mener at en baby i Dior-dress er et statussymbol, den har jo ingen annen funkjson enn å være nettopp det. Et barn i Reimadress blir jo noe annet. Reimadressene har jo veldig god kvalitet, og man vil jo gjerne at barna skal være tørre og varme. Ny hårklipp og ID-sminke anser jeg ikke som statussymboler siden det er mer "anonyme ting." Odd Molly er bare status på FP, tror jeg. :dukker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
maler
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Er det sånn at hvis man liker nøstebarntøy og danske merkelær for barn, er dette ikke status, men praktisk. Mens hvis man liker fransk barnemote, er dette statusjag blottet for eldlere hensikter? Det litt en diskusjon om hvor mye penger det er ok å bruke på barna, om det er greit å velge ut de barneklærne man liker utseendemessig og om det er greit å betale ekstra for dette, eller om det bare er greit å betale ekstra hvis klærne har spesielle egenskaper som er praktisk nyttige. Blir et plagg forresten mindre statusjagete hvis man har kjøpt det på salg? Jeg ser mange i tråden argumenterer med at klærne er innkjøpt på salg.
![]() |
#115 |
maler
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Når det gjelder dior-dresser, jeg aner jo ikke hva de koster selvfølgelig. Men jeg tenker at noen liker dior, andre liker miniature og småfolk. Noen har bildilla, noen interiørdilla, noen vogn- og bæretøydilla og noen liker klær. Og til små babyer er det vel, gitt at funksjonen myk og bevegelig er tilstede, mest utseendet det går på. Vanskelig å argumentere med slitestyrke og vanntetthet på babytøy.
![]() |
#116 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Det er viktig for meg at ungene mine kan være lenge ute og leke i snøen uten at de blir kalde og våte. Derfor har jeg lagt igjen en del penger i vinterdresser, votter, luer og sko, og de har godt med skifteklær i yttertøykategorien. Dette koster penger, for gode dresser og votter koster penger.
![]() |
#117 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Er dere opptatt av merke?Det jeg opplever problematisk er når foreldre bruker barna til å utrykke hva de selv står for. Jeg kan bli like betenkt når foreldre bruker barna til å fronte hvor økologiske og miljøbevisste de lever, som de som dresser de opp i de dyreste merkeklærne eller sender de på altfor mange aktiviteter. Jeg ønsker ikke at ungene våre skal være vår parole på hvordan vi lever livet vårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Ringskrømt
|
Babyen er kanskje det for deg, men for moren har kanskje babyen bare på seg klær hun liker og synes er pene. Ikke noe mer enn det. Kan til og med hende drakten er en gave? Eller at babyen vanligvis har på seg H&M-klær, men at hun tok seg råd til et plagg som koster litt mer enn vanlig fordi hun liker det.
![]() |
#119 |
maler
|
Skal man da maskere alt man mener og tror på slik at ikke noe synes på barna? Jeg er enig med deg i at man ikke skal bruke barna for å fronte egne synspunkter, men barna er tross alt del av en familie og deler familiens livsførsel. Dessverre og heldigvis, alt etter hva det gjelder og øynene som ser. Jeg tror de færreste bruker klærne til ungene til å fronte noe som helst, men hvem vi er og hva vi står for preger forbruksmønsteret vårt. Også når det gjelder barneklær.
![]() |
#120 |
© All rights reserved
|
Hvordan i all verden vil du unngå det? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|