Sv: Jeg undrer meg på hvorfor
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Jeg er ikke ukritisk, og jeg har ingen hang til ukebladhistorier og slikt. Men om det er noe jeg har stor tro på, er jeg ikke villig til å vente et tiår på å begynne å praktisere det for å vente på et utall forsøk og grundige forskningsresultater.
Diabetikere som la om til lavkarbokosthold med en gang dette ble lansert som en nyttig behandling av sykdommen, er sikkert glad for at de ikke ventet i flere år til gode forskningsresultater kunne bevise at et slikt kosthold har en positiv helsegevinst for denne gruppen - da ville de gått glipp av flere år med forbedret helse mens de ventet.
Jeg trenger heller ikke å ha alt dokumentert opp og ned i mente, men det foregår jo en vurderingsprosess uansett.
Som f.eks når det ble snakket om lavkarbokosthold for diabetikere, så tenker man jo
*hva er problemet for diabetikere? -> stadig for høyt blodsukker
*Kan man med rimelighet tenke seg at blodsukkeret går ned om man kutter ned på sukker i kosten? -> Ja, det er rimelig å tenke, i tillegg lett å sjekke
*Har det noen åpenbare store ulemper? -> Neppe farlig
=> Tut og kjør
I motsetning til "kvantemedisin"-apparat som du tok frem som noe du ville prøve en gang:
*De sier at de kan avlese "kroppens informasjonssystemer" og modifisere disse ved hjelp av radiobølger -> Sannsynlig? Nei, det som de sier stemmer ikke ut fra sikker kunnskap om stråling og DNA
*Har de gjort noe som helst testing mens de har utviklet dette? -> Nei. Det er urovekkende
*Kan behandlingen ha ulemper for pasienten? -> Ja, om de faktisk kan modifisere DNA som de påstår så er det faktisk veldig farlige greier
*Er det et miljø som har kommet fra til dette eller er det en "karismatisk" person som forfekter dette? ->Ja, det er et alarmtegn.
=> Sannsynligvis bogus.
Og som Wix påpeker i sitt utmerkede innlegg, jo mer man kan om naturfag og medisin, jo bedre kan man skille skitt fra kanel. Det er jo logisk ikke sant?
Det som jo er rart er jo at f.eks du Zöe, sa jo klart i fra i tråden om kvantemedisin at du ikke var interessert i å høre fra de som faktisk kan noe om radiobølger, men kun var interessert i personlige erfaringer. Og det synes jeg er rart faktisk. En ting at man ønsker personlige erfaringer også, men å bare sånn i utgangspunktet si: "Nei takk, om det er noen grunn til å tro at du skjønner hva disse kvantedudene snakker om, så vil jeg ikke høre det."
For meg som realist, hvor man da ønsker å få frem alt av informasjon og viten før man tar beslutninger på sin helses vegne, så er det virkelig en kjemperar måte å ta beslutninger på. Total kulturkollisjon rett og slett.