Sv: Jeg undrer meg på hvorfor...
Jeg tror at mye av årsaken til at alternativister ryker så innmari mot skeptikere er at det er en grunnleggende kulturforskjell mellom disse to gruppene.
Skeptikere er ofte mennesker som ønsker å finne ut om medier faktisk kan finne ut om døde, om forskjellige terapier faktisk har en reell effekt om det faktisk finnes spøkelser etc. Mange har jobber hvor det å finne ut om ting er sannsynlige eller ei. Man har også en kultur at det å diskutere er i sentrum, det er helt ok å komme med argumenter, motvise argumenter og man har en holdning om at uansett om man diskuterer eller ei, så er det ofte sånn at man vet at man selv ikke kan vite, det må objektive funn til.
Alternativister som vil diskutere f.eks behandlingsformer da, de ønsker en utveksling av personlige erfaringer. Det ser man jo her også, man er ikke interessert i diskusjoner om det og det kan virke, man er bare opptatt av hva andre har erfart. Alle ting er på en måte sanne, selv ting som man kan finne ut om er reelle eller ei, er man ikke så interessert i å vite om det faktisk er reelt. Tror man på det så er det nok.
Kræsjen kommer når alternativister f.eks starter en tråd på et diskusjonsforum som dette og ikke er interessert i diskusjon. Alternativister tar også det at man sabler ned argumentene som personlig kritikk, og da kommer de personlige karakteristikkene. Jeg har f.eks blitt kalt arrogant når jeg har kommet med kritikk mot homeopati som medisinsk teori. Og da ser man jo da, at det er jo umulig å diskutere.