Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 10:03   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Yr.no har forøvrig opplysning om "følt temp" om man holder over den tempen de viser. Mine -12 er beskrevet som følt -16. Likevel ikke 40, men såååå kaldt blir det vel neppe her uansett. Men følt -16 får meg til å tenke på om jeg burde vurdere å ikke la guttungen sove ute i dag... Vi får tenke på det, han sovner egentlig ikke inne på dagen...

Gammel 06-01-10, 10:04   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Men dere har vel kanskje sol lenger sør, her er det mørketid og like kaldt hele døgnet. Når sola kommer tilbake blir det varmere midt på dagen.

Sola gjør ikke mye forskjell her på denne tiden av året, nei. Det føles akkurat like kaldt kl. 12 som kl. 17.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:04   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten er det vel ingen konkurranse i å ha det kaldest.

Det er blitt sånn! Man tør ikke åpne kjeften om temperaturene her på vestlandet, for man får alltid slengt i trynet "pingler" fra de som bor lenger nord og er vant til litt mer i minus.

Men dere har vel kanskje sol lenger sør, her er det mørketid og like kaldt hele døgnet. Når sola kommer tilbake blir det varmere midt på dagen.

Ja vi har heldigvis solen her hele dagen, men om den varmer så veldig er jeg ikke så sikker på.

Gammel 06-01-10, 10:06   #24
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sola "virker" nok ikke så mye på tempen nei, men den virker på humøret i alle fall

Gammel 06-01-10, 10:07   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konkurranse om å ha det kaldest? Klart det er! Bare se i kaffebloggen. Der konkurrerer vi om å rapportere den kaldeste temperaturen.

Gammel 06-01-10, 10:07   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører også alle si at når lufta er tørr er det ikke så kaldt, men det er bullshit uavhengig av hvor du er i landet! Minus 25-35 (som er temperaturerer jeg har opplevd) var vondt. Jeg trodde ærlig talt jeg skulle dø!

Gammel 06-01-10, 10:08   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Konkurranse om å ha det kaldest? Klart det er! Bare se i kaffebloggen. Der konkurrerer vi om å rapportere den kaldeste temperaturen.

Inne eller ute? :16 grader i leiligheten i morges:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:09   #28
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært ute i 20 minus her, og jeg kan ikke forstå at det er mulig å overleve i 40 minus.

Tenkt om det er 40 minus og vind da? Da er det jo ikke forsvarlig å være ute vil jeg tro.

Ene dieselbilen min ville nesten ikke starte den morgenen jeg gikk ut og det var 20 minus ute. Og jeg har vel lest at dieselbiler har problemer de kaldeste stedene i landet.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:09   #29
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gleder meg til sola kommer, da blir det iallefall lysere og triveligere. Ellers er jeg er virkelig, virkelig glad for at jeg ikke ligger an til å vinne den konkurransen Iset snakker om.

Gammel 06-01-10, 10:17   #30
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gleder meg også til vår og sommer.

Etter jula, så er det våren som er i sikte.

Gammel 06-01-10, 10:19   #31
Mani
Helt vanlig

Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Gratulerer Jeg ser du ligger i tet.

Gammel 06-01-10, 10:20   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos diesel, hva er fordelene ved diesel fremfor bensin?

Gammel 06-01-10, 10:22   #33
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Apropos diesel, hva er fordelene ved diesel fremfor bensin?

Min erfaring er at de bruker mindre på mila. Men nå er jo diesel nesten like dyrt som bensin.

Gammel 06-01-10, 10:24   #34
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å være ute når tempen passerer 30 er ikke lurt uansett. Risikoen for forfrysning er stor bare etter noen få minutter utendørs.

Dieselbilen vår starter, men den må stå tilkoblet motorvarmer både hjemme og på jobben til mannen. Skal han inn på en butikk må den stå på tomgang.
Det er også viktig at dieselen er godt temperaturtilpasset. Nå blandes den ganske bra her tror jeg.

Jeg kjører heldigvis bensinbil.

Det skjønner jeg. Jeg tror ikke jeg hadde gått ut om det var 30-40 minus.

De siste par ukene har jeg også satt på motorvarmer. Den nye bilen, som også er diesel, starter foreløpig greit. Men i 30 minus ville den også fått problemer.

Gammel 06-01-10, 10:24   #35
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hører også alle si at når lufta er tørr er det ikke så kaldt, men det er bullshit uavhengig av hvor du er i landet! Minus 25-35 (som er temperaturerer jeg har opplevd) var vondt. Jeg trodde ærlig talt jeg skulle dø!

Ikke enig, men vet du egentlig hva luftfuktigheten var når du opplevde denne kulden? Eller vindstyrke for den del.

Jeg har opplevd 30 minus på godt og vondt, stor forskjell og samme sted i landet. Den ene dagen var vi ute på skitur (-30, vindstille), noen dager etter kunne vi ikke gå ut (-20, stiv kuling).

Gammel 06-01-10, 10:29   #36
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Ikke enig, men vet du egentlig hva luftfuktigheten var når du opplevde denne kulden? Eller vindstyrke for den del.

Jeg har opplevd 30 minus på godt og vondt, stor forskjell og samme sted i landet. Den ene dagen var vi ute på skitur (-30, vindstille), noen dager etter kunne vi ikke gå ut (-20, stiv kuling).

Jeg vet bare at jeg fryser ræva av meg uansett når det er så kaldt, og hodet mitt er ikke i stand til å tenke på luftfuktighet og hva_har_du utover det å registrere at jeg er ute.

Gammel 06-01-10, 10:36   #37
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Luftfuktighet har veldig mye å si. Jeg har aldri frøset så mye som på Mallorca vinterstid. 5 grader der oppleves som mye kaldere enn minus 15 her i Bergen. Det hjelper ikke uansett hvor mye man kler seg. Heldivis var vi heldige med været denne vinteren og temperaturen var aldri under 15 grader.

Gammel 06-01-10, 10:38   #38
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg har vært ute i 20 minus her, og jeg kan ikke forstå at det er mulig å overleve i 40 minus.

Tenkt om det er 40 minus og vind da? Da er det jo ikke forsvarlig å være ute vil jeg tro.

Ene dieselbilen min ville nesten ikke starte den morgenen jeg gikk ut og det var 20 minus ute. Og jeg har vel lest at dieselbiler har problemer de kaldeste stedene i landet.

Det har du rett i, minus 40 og vind er fort "uforsvarlig" ja, se på tabellen nederst her, f.eks: http://www.yr.no/nyheter/1.6451509
Fort fare for forfrysning når det er vind og sterk kulde.

Hmm, at bilen min, diesel, ikke skulle starte har jeg ikke tenkt på engang. Men så er ikke her 30 minus da, men så er jo heller ikke dieselen her blandet for slikt, vil jeg tro...

Gammel 06-01-10, 10:39   #39
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er forskjell ja. Her jeg bor er det kaldt hele vinteren stort sett, og minus 15 er helt greit. Nå er det 29, og da synes jeg det er i kaldt nok, selv om det er tørr luft her.

Mamma og pappa bor ved landets største innsjø, der er luftfuktigheten høyere, og det blåser litt, så -15 der og her er overhodet ikke det samme.

Der

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:51   #40
Mani
Helt vanlig

Standard

Dieselbilen min ville ikke starte her en dag i romjulen jeg skulle på jobb. Nye batteri gjorde susen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.