|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?
Det er jo valgfritt å love. Jeg har ikke lovet noe evig.
![]() |
#102 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Safran - jeg tolket Poly dithen at hun mente at ekteskap var mer forpliktende enn juridisk vanntett samboerskap?
![]() |
![]() |
#103 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Ellers så syns jeg Mim er fn tøffing med mange gode poenger.
![]() |
#104 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Har de endret det, altså? For før så hang det sammen.
![]() |
#105 |
Bedreviter
|
Jeg tror det bare er i den borgerlige vielsen man lover hverandre det? Jeg tror ikke den kirkelige sier noe om evig troskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
frakoblet
|
Nei, men et ekteskap er forsåvidt bare gyldig til man ikke lenger vil forplikte seg. Man kan velge å gå ut av ekteskapet, noe som vil få mindre konsekvenser enn å snu ryggen til et barn man har skapt. Og selv om jeg ser poenget ditt med at det ikke er småtterier å love "til døden skiller", så mener jeg like fullt at de som ikke klarer å se det store bildet (og ikke vil gifte seg fordi det er så forpliktende, og mener at det å få barn IKKE er det) - de har seriøst problemer med gangsynet.
![]() |
#107 |
...
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Det er den religiøse siden av å gifte seg som handler og livet ut, til døden skiller dere ad osv. Selve den juridiske kontrakten (borgerlig vielse) krever bare at man sier at man ønsker å inngå ekteskap med hverandre.
Man kan jo ha en større sermoni hvor man lover hverandre hva man vil, men juridisk så lover man jo ikke annet enn det som pliktene tilsier vel?
![]() |
#108 |
Tøff
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg har lest hele tråden og har litt vanskelig for å komme med noe mer uten å gjenta det som alt er sagt, jeg vil alikevel få åpne brødsaksa litt.
![]() |
#109 |
Bedreviter
|
Når man inngår ekteskap hos byfogden, så blir en fast tekst lest opp, og i den sies det faktisk at man lover hverandre både det ene og det andre:
Kilde: http://www.domstol.no/datemplates/ar...epslanguage=NO |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg synes også man godt kunne ha fjernet den der meningsløse "jeg lover for livet"-greia fra vielsen. Når det er sagt så er det få ting jeg hadde brydd meg mindre om enn akkurat det "løftebruddet". Virkelig ikke. For meg er det mye viktigere å faktisk sørge for at familien er fullsikret om noe skulle skje, enn at jeg skulle ha brutt et slikt "løfte".
![]() |
#111 |
Passiv
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Hva man lover er nå en ting. Men om man gifter seg er man gjensidig pliktig å forsørge hverandre. Man er også gjensidig ansvarlig for gjelden den andre tar opp. Også om man ikke vet om den. |
![]() |
![]() |
#112 |
Passiv
|
Jeg tenker her på barnas basale behov i form av trygghet dersom en av partene faller fra. Dersom man tenker at foreldrene til barnet av en eller annen grunn ikke har sikret lengstlevende og en av partene dør tidlig kan man risikere at barnet mister hjemmet sitt i tillegg til mor eller far. Dette er det jeg tenker på når jeg tenker på barnas basale rettigheter til et trygt hjem.
Jeg tenker som deg, men jeg tenker også at det er noen som ikke gjør dette og som har barn. De barna kan få det meget utrygt dersom en av foreldrene skulle falle fra, derfor er jeg tilhenger av den lovendringen som har kommet (vel og merke der det er barn med i bildet).
Amen! |
![]() |
![]() |
#113 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Sånn sett fra et uromantisk ståsted, så er en ekteskap en avtale. Det vil jo si at når en av partene bryter sin del av avtalen, så frafaller jo de forpliktelsene man har - som i alle andre kontrakter. Jeg ser ikke så stort på det at jeg har lovt på ære og samvittighet at jeg skal elske mannen min til en av oss dør jeg altså - selv om han enn så lenge er så lett å elske at jeg ikke har planer om å flytte heller.
![]() |
#114 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg vet ikke om jeg er enig med Mim på det prinsipielle planet en gang, (har sett mange eksempler par som ikke funker som foreldre, og mange eksempler på aleneforeldre som ikke klarer jobben. Homofile foreldre har jeg ingen erfaring med) men ellers er jeg enig med Pappalille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Epikur
|
Uten at jeg trenger å dra frem hva jeg har jobbet med de siste årene, så er statistikkens tale klar. Det er ikke utelukkende fordi jeg trives med min utmerkede ektemann som gjør at vi kan si at det stabile, juridisk bindende parforholdet er det beste for barn. Tallenes tale er klar, risikoområdene peker seg tydelig ut.
![]() |
#116 |
Passiv
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Det er fortsatt hoppende juleprikker i mitt kontrollpanel ihvertfall. |
![]() |
![]() |
#117 |
Epikur
|
Jeg kjenner til et par grelle eksempler på hva crazy farfar og farmor kan finne på i en blanding av galskap og sorg når en ung samboende far faller fra.
![]() |
#118 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Digresjon: Tipper samboeren til Stig Larsson angrer på at de ikke giftet seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Bare sær
Jeg kjenner en familie der mor døde i en ulykke som fikk veldig mye oppmerksomhet, og det ble samlet inn penger over hele landet til de små morløse barna (de var ett og tre år gamle).
![]() |
#120 |
Passiv
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Herregud. Jeg tenkte ikke på gale besteforeldre i tillegg! |
![]() |
![]() |
|
|